طراحی دکوراسیون داخلی بانک ،شعبه مرکزی بانک خاورمیانه، شرکت طرح ایده چارچوب

طراحی دکوراسیون داخلی بانک

طراحی داخل شعبه مرکزی بانک خاورمیانه

معماری: شرکت طرح ایده چارچوب

معماران مسئول: هومن همایونفر، سینا نایبی

موقعیت: ایران تهران

مساحت: ۶۱۰ مترمربع

سال: ۱۳۹۳

جوایز کسب شده: رتبه ‌­ی دوم در بخش معماری داخلی فضاهای عمومی، رتبه اول دوسالانه ی معماری و معماری داخلی ایران

شرح پروژه

در این بخش از خط معمار با معرفی نمونه ای از طراحی دکوراسیون داخلی بانک همراه شما عزیزان هستیم. این پروژه شامل طراحی شعبه ی مرکزی بانک خاورمیانه می باشد که در تهران قرار گرفته است. شعب بانک ها در ایران در سال های اخیر به لحاظ کیفی در مسیر ارتقا گام نهاده اند. با آمدن بانک های خصوصیِ دارای شعب استاندارد – از لحاظ طراحی، کیفیت ساخت، جزئیات سیمای شهری، فضای داخلی، گرافیک، مبلمان، تجهیزات و به علاوه ارائه ی امکانات جدید و الگوهای متفاوت ارائه ی خدمات بانکی مدرن- شکلی موجه تر، آراسته ‌تر و جذاب تری از مفهوم معماری شعب بانک در شهرها به نمایش گذاشته شده است؛ هر چند که این روند اخیرا دچار افت شده است. در طراحی این پروژه طراحان سعی کردند تا فضایی را طراحی کنند تا مشتریان در هنگام حضور در بانک احساس امنیت و آرامش داشته و همچنین نسبت به استفاده از سیستم بانکداری الکترونیک اشتیاق یابند.

طراحی شعبه ی مرکزی بانک خاورمیانه

بانک خاورمیانه ساختمان مرکزی اش را در سال ۱۳۹۲ خریداری نمود. این ساختمان در خیابان احمد قصیر تهران واقع شده است. ساختمان بانک در هنگامی که خریداری شد، در وضعیت نیمه کاره ای بود و با توجه به عملکرد بانک و تناقضات سازه ای با ماهیت اداری-تجاری، در زمینه طراحی و اجرا مشکلات بسیاری را بوجود می آورد. با این وجود با در نظر گرفتن کانسپت طراحی و عملکردهای تعریف شده، طراحی پروژه آغاز گشت.

ارتباطات فضایی و روابط مطلق معماری

بعد از این که اهداف اصلی طراحی مشخص شد، شاخص شدن فضاهای اصلی و ارتباط متقابل آن ها باهم در الویت اصلی قرار گفت. با توجه به بررسی هایی که توسط طراحان صورت گرفت، عناوین زیر به ‌عنوان فضاهای اصلی تشکیل‌دهنده ی فضای داخلی شعبه‌ی مرکزی بانک خاورمیانه حاصل شد:

کاربرها (ارزی/ریالی)، بخش مدیریت شعبه، قسمت معاونت شعبه، اطلاعات، سالن انتظار مراجعین، بخش امور مشتریان خاص (VIP area)، بانکداری الکترونیک، بانکداری اختصاصی، صندوق و بایگانی، اتاق سرور و در نهایت صندوق امانات.

با توجه به ایده هایی  که در مسیر برنامه فیزیکی و در جهت رسیدن به اهداف کلی بانک شکل گرفته بود، طراحان سعی بر این داشتند تا در طراحی داخلی یکپارچگی و خلوص ایجاد کنند تا برای مخاطبان ( مشتریان بانک خاور میانه) حس ارائه خدمات بانکداری مدرن القا شود.

در فضای داخلی شعب یک بانک، که دارای مخاطبینی با سطح فرهنگ و طبقات اجتماعی مختلفی می باشند، مشخص کردن اهداف مجموعه بسیار مهم و اساسی می باشد. از این رو، در این پروژه با در نظر گرفتن روند طراحی (ایجاد فضایی آرام برای مشتریان و فراهم ساختن بستر بانکداری نوین) رنگ ها در دو تنالیته کاملا متفاوت از هم تقسیم بندی شدند. رنگ­ های سرد و گرمی که در تعامل با هم حسی از فضای مدرن با پوشش امنیتی را به مخاطب القا می کند.

در مجموع باید افزود که طراحی این پروژه حدود یک ماه به طول انجامید. نقشه های تأسیسات برق و مکانیک نیز تهیه و به پیمانکار پروژه ابلاغ شد و نهایتا اجرا و ساخت شعبه‌ی مرکزی (شعبه‌ی بخارست) بانک خاورمیانه ۶ ماه به طول انجامید و ساختمان این بانک در اردیبهشت ۱۳۹۳ به بهره برداری رسید.

در ادامه خط معمار شما را به دیدن ساییر تصاویر طراحی دکوراسیون داخلی بانک خاورمیانه دعوت می نماید.

طراحی دکوراسیون داخلی بانک

طراحی داخل شعبه مرکزی بانک خاورمیانه

طراحی دکوراسیون داخلی بانک

طراحی داخل شعبه مرکزی بانک خاورمیانه

طراحی دکوراسیون داخلی بانک

طراحی داخل شعبه مرکزی بانک خاورمیانه

طراحی دکوراسیون داخلی بانک

طراحی داخل شعبه مرکزی بانک خاورمیانه

طراحی دکوراسیون داخلی بانک

طراحی داخل شعبه مرکزی بانک خاورمیانه

پلان ها، دیاگرام، سکشن و غیره.

تحریریه خط معمار

نگارنده: مینا مقدم

منبع: Aoapedia.ir

اقتباسی از دانشنامه هنر معماری

تعداد بازدید: 542

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *