طراحی داخلی فضای درمانگاه ، نگاهی به فضاهای داخلی درمانگاه ها

طراحی داخلی فضای درمانگاه

طراحی داخلی فضای درمانگاه ، نگاهی به فضاهای داخلی درمانگاه ها

در این بخش از خط معمار می خواهیم به شرح طراحی فضای درمانگاه بپردازیم. امروزه طراحی داخلی کلینیک و بیمارستان ها متناسب با نیازهای هر دو بیماران و کارمندان آن باید طراحی شود. همچنین علاوه بر در نظر داشتن فضاهایی بهداشتی و کاربردی برای افراد، بایستی از نظر بصری جذاب، زیبا و همچنین راحت باشد. با توجه به روند رو به توسعه خدمات پزشکی در سال های اخیر زیبایی بصری فضاهای درمانی نیز در درجه اول اهمیت قرار گرفته است. هنگامی که صحبت از خدمات درمانی می شود، بیماران بیش از هر زمانی گزینه های انتخاب در پیش رویشان قرار می گیرد.

جذب بیش تر بیمار و جذابیت برای آن ها به یکی از مهم ترین ترین دغدغه های پزشکان در برخی از کشورها تبدیل شده است. در ادامه خط معمار به برخی از نکات ضروری که طراحان باید در هنگام طراحی فضاهای درمانی در نظر داشته باشند را مطرح می کند.

سالن انتظار

بیش تر بیماران هنگام مراجعه به کلینیک یا مطب پزشکی، ممکن است که زمان زیادی را در آن جا بگذرانند و به همین دلیل فکر می کنند که وقتشان در این فضا به بیهودگی می گذرد. بدین ترتیب استفاده از رویکردهای فعال در طراحی داخلی فضای کلینیک می تواند این برداشت را تغییر دهد. سعی کنید تا فضاهای انتظار را با استفاده از صندلی و مبلمان راحت با رعایت فاصله های استاندارد، حریم خصوصی را برای افراد افزایش دهید. اطمینان حاصل کنید که نورپردازی کافی در فضا وجود دارد تا در صورت علاقه بیماران به مطالعه، فضا پرنور باشد. بدین منظور بهتر است که برخی از نشریات پزشکی را برای مطالعه آن ها قرار دهید.

قرار دادن تلویزیون در کلینیک ممکن است که به عنوان یکی از راه حل های مفید پیشنهاد شود، اما بسیاری از بیماران ترجیح می دهند در فضایی به دور از سر و صدا قرار بگیرند. حتی اگر فضای کلینیک شما کوچک می باشد، سعی کنید تا نور طبیعی را در فضای خود در نظر داشته باشید. در نهایت سعی کنید در انتخاب مبلمان علاوه بر در نظر داشتن راحتیشان، در انتخاب رنگ آن ها نیز حساسیت به خرج دهید و رنگ های را انتخاب کنید که متناسب با روحیه بیماران باشد و همچنین توجه آن ها را به خود جلب کند. علاوه بر این موارد در طراحی فضای داخلی کلینیک باید دما محیط و همچنین تهویه مناسب آن را نیز در نظر داشته باشید.

سیالیت حرکت در فضا

در فضاهای درمانی افراد گردش و حرکت در فضا را به طور مداوم تجربه می کند. جهت به حداقل رساندن اختلال میان بیماران و کارمندان، ورودی های جداشونده ای را ایجاد کنید که علاوه بر دسترسی آسان به آن ها، با صندلی های چرخدار نیز به راحتی در میان فضاها تردد داشت. بنابراین اهمیت دارد که کلینیک دارای فضای کافی در راهرو برای جابجایی افراد و سایل مورد نیاز پزشکی داشته باشد. 

برنامه ریزی آینده

شما باید اهداف بلند مدت خود در درمانگاه را در نظر داشته باشید. هنگامی که شما در حال برنامه ریزی برای فضای کلینیک و درمانگاه خود هستید، رویکرد استراتژیک را در نظر داشته باشید. به طور مثال در نظر داشته باشید که آیا خدمات پزشکی و یا حتی دندان پزشکی شما با گذشت زمان تغییر خواهد کرد. بدین ترتیب که خرید تجهیزات جدید، کارمندان بیش تر و پذیرش بیماران بیش تر فضای بیش تری را نیز می طلبد. بدین منظور شما می توانید از وسایل های ثابت کمتر اسفاده کنید و در عوض از پارتیشن هایی قابل حمل استفاده کنید که امکان تنظیم کردن آن ها در فضا آسان تر نیز می باشد.

قفسه بندی های کاربردی در فضا

ساخت قفسه های داخلی و یا ایستاده برای فضای انتظار در کلینیک ها باعث صرفه جویی در فضا می شود و به علاوه ظاهری زیبا و منسجم نیز به آن می بخشد. سایر اشیا و تجهیزات مانند میزهای پذیرش، سطل های زباله و پارتیشن ها و سایر میزها نیز باید متناسب با فضای کلینیک طراحی شوند. از قفسه ها نیز می تواند برای جدا ساختن بخش های عمومی از فضایی که کارمندان در آن قرار دارند، استفاده کرد.

در ادامه خط معمار شما را به دیدن تصاویر طراحی داخلی فضاهای درمانگاه دعوت می نماید.

طراحی داخلی فضای درمانگاه طراحی داخلی فضای درمانگاه طراحی داخلی فضای درمانگاه طراحی داخلی فضای درمانگاه طراحی داخلی فضای درمانگاه طراحی داخلی فضای درمانگاه طراحی داخلی فضای درمانگاه طراحی داخلی فضای درمانگاه طراحی داخلی فضای درمانگاه طراحی داخلی فضای درمانگاه طراحی داخلی فضای درمانگاه طراحی داخلی فضای درمانگاه طراحی داخلی فضای درمانگاه طراحی داخلی فضای درمانگاه طراحی داخلی فضای درمانگاه طراحی داخلی فضای درمانگاه

تحریریه خط معمار

نگارنده: مینا مقدم

شرکت طراحی داخلی آوگون

منبع: Archline

تعداد بازدید: 1,715

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *