طراحی داخلی فروشگاه اپل استور استانبول

طراحی داخلی فروشگاه اپل،طراحی اپل استور

طراحی داخلی فروشگاه اپل (Apple Store interior Design)

معماری: نورمن فاستر و همکاران

موقعیت: مجتمع تجاری Zorlu – استانبول، ترکیه

سال: ۲۰۱۲ – ۲۰۱۴

طراحی داخلی فروشگاه های شرکت های بزرگ صنعت IT و بویژه تلفن همراه نظیر اپل و سامسونگ، از دستورالعمل خاصی پیروی می کند که GuideLine نامیده می شود. بر اساس این کتاب دستورالعمل، تمام فروشگاه های یک برند، بصورت یونیک و متحدالشکل طراحی و ساخته خواهند شد. شرکت اپل نیز فروشگاه های خود را در سراسر دنیا بر اساس دستورالعمل های خاص خود طراحی و اجرا می نماید. در این بخش قصد بررسی طراحی داخلی یکی از فروشگاه های اصلی شرکت اپل را داریم که در استانبول ترکیه واقع شده است.

طراحی و اجرای این فروشگاه توسط معمار سرشناس بریتانیایی، نورمن فاستر انجام شده است. نورمن فاستر به موازات این شعبه از فروشگاه های اپل، شعبه ی کانادا را نیز در دست داشته است. در نگاه اول به این فروشگاه، همه چیز را بسیار ساده درخواهیم یافت. اما ظرافت های بسیاری در کار وجود دارد که توجه و بررسی آنها خالی از لطف نیست.

در ابتدا باید بدانیم که این فروشگاه در دو طبقه ساخته شده است و در فضای وسط فروشگاه یک Void شیشه ای وجود دارد که از طریق آن می توان Zorla Center را مشاهده نمود و بر روی این Void برند اپل نقش بسته است. یکی از نکاتی که در طراحی داخلی و اجرای فروشگاه های اپل به چشم می خورد، اجرای بی عیب نقص و فینیشینگ عالی است.

نکته ی دیگری که در فروشگاه های اپل می توان به آن اشاره نمود، نمای شیشه است. شیشه هایی که در نمای فروشگاه دو طبقه کار شده اند همه یک تکه هستند. یک تکه بودن شیشه ها با ارتفاعی در حدود ۷ متر، نشان از خاص بودن پروژه دارد. چرا که شیشه در این ابعاد کمیاب است و بصورت سفارشی تولید می شود. حمل و نقل این شیشه ها نیز بسیار دشوار است. نکته ی دیگر پله های بین طبقات است که در تمام فروشگاه های اپل بصورت شیشه ای اجرا می شود. در واقع این پله ها شیشه های لمینت شده اند که ضخامت زیادی دارند و با دیتیل خاصی که مختص خود اپل است در جای خود قرار گرفته اند.

سقف طبقات از جنس باریسول یا سقف های کشسان است که بصورت حرفه ای نورپردازی می شوند. در انتها باید به تاج این فروشگاه اشاره نمود که برند اپل بر روی آن نقش بسته است و این تاج همان Void شیشه ای است که پیش تر در مورد آن سخن گفتیم. در ادامه می توانید تصاویر این فروشگاه را مشاهده نمایید و در انتها نیز فایل PDF طراحی داخلی این فروشگاه را که توسط شرکت فاستر و همکاران تهیه شده است را دانلود نمایید.

طراحی داخلی فروشگاه اپل،طراحی اپل استور

طراحی داخلی فروشگاه اپل،طراحی اپل استور

طراحی داخلی فروشگاه اپل،طراحی اپل استور

طراحی داخلی فروشگاه اپل،طراحی اپل استور

طراحی داخلی فروشگاه اپل،طراحی اپل استور

طراحی داخلی فروشگاه اپل،طراحی اپل استور

دانلود فایل PDF طراحی داخلی فروشگاه اپل (Apple Store) استانبول

استودیو معماری سفید

تحریریه خط معمار

منبع: Foste & Partner

تعداد بازدید: 2,429

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *