طراحی داخلی دفتر مرکزی بیمه‌ پاسارگاد / دفتر معماری نقطه خط ایماژ

طراحی داخلی دفتر مرکزی بیمه‌ پاسارگاد

طراحی داخلی دفتر مرکزی بیمه‌ پاسارگاد

شرکت نقطه خط ایماژ

معماران: علی‌ اکبر شکور، پریا خیراندیش

طراحی و معماری داخلی: علی‌ اکبر شکور، پریا خیراندیش، مهسا فرخی، حمید اسکندریان، نسیم قدم خیر

شهرساز: درنا خسروی

مجری: مهندسین مشاور نقشاوند شهر راز

نورپردازی: مهندسین مشاور نقطه خط ایماژ

مهندس تاسیسات: مهران طاهری

مهندس سازه: محمد بنان

عکاس پروژه: آرش اختران

موقعیت: ایران، شیراز

مساحت زمین: ۹۲۰ مترمربع

زیربنا: ۳۹۷۰ مترمربع

تاریخ شروع پروژه: ۱۳۹۷

تاریخ پایان پروژه : ۱۴۰۰

 

چالش هنر برای هنر، هنرمند!

یا مردم در معماری به دلیل وجود ذینفعانی که اقتصاد پروژه را راهبری می‌ کنند، بسیار وزین است. هدایت کارفرما و خارج کردن ایشان از چهارچوب نظری که معمولا بر اساس پیشینه‌ ذهنی جماد یافته است، وقتی سخت‌ تر می‌ شود که دستگاه کارفرما شامل بخش‌ های متعدد و صاحب رای می‌ گردد. در این مقوله، معمار مبانی نظری خود را جهت جاری ساختن در طرح می‌ بایست با ادله‌ منطق، اقتصاد و کاربرد به مجلس قضا برده تا در این گرد‌همایی، نظرات گاهی متناقض، حقوق هنری خود و خواسته‌ کارفرما را در بسته‌ حجمی که معماری نام دارد، متمرکز گرداند.

کلیات پروژه

پروژه‌ دفتر مرکزی بیمه‌ پاسارگاد، بیان تعاملات موفق گروه طراحی و دستگاه‌ های نظارتی کارفرما در طول زمان و بستر مجوزهای شهرداری است. طراحی فاز دوم کل مجموعه و تصویب آن قبل از اجرا، سبب شد که بارها، لایه‌ های خواسته‌ های کارفرما، ایده‌ ها، اقلیم، شهرسازی، انرژی، معماری، سازه و تاسیسات بر روی هم نقش ببندند تا کلیه‌ تصمیم‌ ها در ابتدای کار اخذ شود و تغییرات را محدود به مشکلات فنی احتمالی نماید. در خلال همین مباحثات، بسیاری از خواسته‌ ها در پروژه به هدف‌ های کلان و خردی بدل گردید که راهکار آن بر عهده‌ تیم طراحی بوده است.

ارتباط با بیرون از طریق نما

نیاز به گشایش حداکثری در نما برای بهره‌ برداری از منظره‌ کوه دراک، تامین حداکثر نور طبیعی و نمایش پویایی مجموعه، هدفی بود که بدان منظور، صفحات شفاف شیشه‌ های سان‌ انرژی در تقابل تابش جنوب غربی آفتاب شیراز گذاشته شد تا حرکت آسانسورهای پانوراما و کارمندان را پشت خود نمایان کند و الهه‌ نور را از هر دو جبهه‌ ممکن به داخل فضاها فراخواند تا هر آنجا که امکان این مهم نبود، سیستم به طور هوشمند به رفع نیاز اقدام کند.

پلان در طبقات

با پیش‌ بینی واقعی توسعه‌ ده ساله‌ شرکت در هرم ساختار پرسنل، کلیه‌ فضاهای مورد نیاز در پلتفرم‌ های وسیع در کنار پارتیشن‌ های ثابت و متحرک به گونه‌ ای ایجاد گردید که ضمن تامین نیازهای یک دهه، امکان تغییر فرم یا کاربری فضا در آینده نیز میسر باشد. با دسته‌ بندی فضاها، تراکم نفرات و مراجعین آنها با افزایش طبقات و فاصله از ورودی هر طبقه کاسته می‌ شود و فضاهای اداری که محدود به استفاده‌ خود پرسنل می‌ باشند، در طبقات بالا و لایه‌ های انتهایی طبقات جانمایی گردید. برای هر مجموعه‌ اداری، فضای نیمه‌ باز سبز قرار داده شد و با مشارکت فضاهایی چون سالن جلسات، به بهره‌ برداری بیشتر از فضا روی آورده شد. کاربری‌ های متفاوتی به یک فضا در ساعات مختلف داده شد تا ناهار خوردن، استراحت و انتظار ورود سالن اجتماعات در یک فضا قرار گیرد و سالن اجتماعات قابلیت تبدیل به دو کلاس درس متفاوت را پیدا کند.
در مجموع، ساختمان مرکزی بیمه‌ پاسارگاد، تجسم پاسخ‌ های فنی و معمارانه و به دور از توهمات نظری ناهمگن به مسائلی چون بستر، قوانین، نیازهای کارفرما و بودجه‌ ساخت بود.

تصاویر

در ادامه خط معمار شما را به دیدن سایر تصاویر از پروژه طراحی داخلی دفتر مرکزی بیمه‌ پاسارگاد دعوت می نماید.

پلان ها، دیاگرام، سکشن و غیره.

تحریریه خط معمار

نگارنده: ماریه عطایی

منبع: aopedia.ir

تعداد بازدید: 229

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *