طراحی داخلی آپارتمان کوچک خرپشته

طراحی داخلی آپارتمان کوچک خرپشته

طراحی داخلی آپارتمان کوچک خرپشته

معماران: SE-BÆR Studio

معماران اصلی: محسن خزدوز، ادیب ایروانی

کارشناس طراحی: عرفانه مجتبایی، مهسا مرادی

سرپرست: ادیب ایروانی، محسن خزدوز

گرافیک: مهسا مرادی

عکس ها: احسان هژیراصولی ها

مساحت: ۴۵ متر مربع

سال: ۲۰۲۱

موقعیت: اصفهان، ایران

طراحی داخلی آپارتمان کوچک خرپشته مربوط به بازسازی زیربنا و پشت بام یک اقامتگاه دو طبقه واقع در منطقه تاریخی اصفهان، جنوب مسجد جامع عباسی و میدان نقش جهان است. منطقه ای است که بخش هایی از بافت شهری آن به تدریج با ساخت و سازهای جدید – با محدودیت ارتفاع ۶ تا ۹ متر – بیشتر و بیشتر احاطه شده است. در این مقاله برای بررسی ویژگی های طراحی داخلی آپارتمان خرپشته با ما همراه باشید.

موضوع اصلی پروژه

در گذشته نه چندان دور، پشت بام ها بخش مهمی از خانه ها و شهرها محسوب می شدند. پس از آن، اصفهانی‌ ها از پشت بام‌ ها برای کارهای مختلف از جمله خواب تابستانی، فضاهای اجتماعی برای گفتگو با همسایه‌ ها، مزارع نگهداری کبوتر و… استفاده کردند. چنین صحنه‌ های نوستالژیکی در فیلم «قصه‌ های مجید» جاودانه شد. با این حال، وضعیت موجود، پشت بام ها به فضاهای متروکه برای قرار دادن کولر، دیش های ماهواره، مخازن آب و نگهداری اشیاء نامطلوب تبدیل شده است. با در نظر گرفتن موقعیت قابل توجه چنین اقامتگاه هایی، چگونه می توانیم از پتانسیل فضاهای متروکه در عصر مدرن بهره مند شویم؟ با توجه به شرایط، آیا گسترش این بافت تاریخی امکان پذیر است؟

ایده اصلی

حتی اگر بسیاری از آن خانه‌ های کوچک و در عین حال با روح و روان، جای خود را به آپارتمان‌ های دو یا سه واحدی داده‌ اند، از هیچ جنبه‌ ای که به بافت اطراف و مکان‌ های دیدنی آن‌ ها وابسته نیست یا تحت تأثیر آن قرار نمی‌ گیرد، چشم‌ انداز این افزوده می‌ تواند نمونه‌ ای برای استفاده مجدد باشد. چنین فضاهای فراموش شده این یک درخواست برای یک طرح جامع برای شهری است که در بالای شهر دیگری به نام شهر بام قرار گرفته است.

جزییات فضای داخلی آپارتمان

جزئیات طراحی در ابتدا برای تبدیل لفت به اتاقی مناسب برای اقامت میهمانان، کانال ها، کولرها، لوله ها، تاسیسات و دیوارهای غیر ضروری حذف و تا حد امکان ساماندهی شده اند. سپس از طریق آرماتوربندی ساختمان، سقف را حدود یک متر کنسول زده اند، علاوه بر آن یک پنجره باز شونده در تمام جبهه شرقی تعبیه شده که در هنگام باز شدن، فضای داخلی و خارجی را یکسان می کند.

این تنظیمات حداکثر میدان دید و ارتباط با محیط اطراف را به اتاقک می دهد. در همین حال، با قرار دادن ورودی در فرود طبقه پایین، حذف دیوارهای غیر ضروری در راه پله، تعریض فرود و نصب نورگیر بر روی سقف، فضایی برای تجربه های تصادفی ایجاد شده است. با اندیشیدن به بافت غالب و صفحه پایه و ایجاد فضایی بدیع و در عین حال آشنا، تمامی دیوارها و کف داخلی و خارجی آسفالت شده است.

تصاویر

در ادامه خط معمار شما را به دیدن سایر تصاویر از پروژه طراحی داخلی آپارتمان کوچک خرپشته دعوت می نماید.

پلان ها، دیاگرام، سکشن و غیره.

تحریریه خط معمار

نگارنده: ماریه عطایی

منبع: archdaily

تعداد بازدید: 328

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *