طراحی عمارت فیل، علی صفویان

طراحی بوتیک هتل های ایران

معماری: دفتر طراحی صفویان و همکاران

معمار مسئول: علی صفویان

تیم طراحی: مهدی ده یادگاری

موقعیت: ایران، شیراز

دکوراسیون داخلی: علی صفویان

مساحت کل – زیربنا: ۴۵۶ مترمربع، ۷۷۳ مترمربع

عکاس: پرهام تقی اف

سال آغاز پروژه: ۱۳۹۵

سال اتمام پروژه: ۱۳۹۷

در این بخش قصد داریم تا نمونه ای از طراحی بوتیک هتل های ایران را برای شما کاربران گرامی به اشتراک بگذاریم. این پروژه شامل بازسازی عمارت فیل در شیراز می باشد.

شرح پروژه

بافت شهرها و ساختمان های قدیمی نمایانگر و معرف طرز تفکر و خرد جمعی انسان ها در هر دوران می باشد که ترکیبی از مبانی هنر، تجربه، احساسات، فراز و نشیب های فرهنگی بوده و به علاوه فضای حاکم بر شکل معیشت و زندگی افراد آن عصر را به تصویر می کشد. از این رو فراموش شدن و دور گشتن از این آثار ارزشمند که نتیجه ی سال ها آزمون و خطاست، می تواند انسان مدرن و امروزی را از چنین دستاورد با ارزشی بی بهره سازد. این تجربه که از دیدگاه متفکران این عرصه، بقایای آن اساس ماندگاری در هر فرهنگ و تمدن است.

پروژه ی حاضر شامل بازسازی ساختمانی قدیمی است که در شهر شیراز قرار گرفته است. این بنا یادگاری از دوران قاجار است و در سال ۱۳۸۲ به ثبت آثار ملی رسیده است. مرمت و بازسازی این پروژه از سال ۱۳۹۵ آغاز گشت و حدود دو سال به طول کشید. این بنا هم اکنون دارای کارکردی نوآورانه می باشد و به فضای جدید بوتیک هتل (عمارت فیل) تغییر کاربری داده است.

احیای این ساختمان ارزشمند قدیمی ثبت شده به منظور پایبندی و وفاداری به هنر و قرارگرفتن در مسیر تداوم و خلق مجدد فضاهای از یاد رفته با هدف نمایان ساختن تاریخ گذشتگان و همچنین ثبت و ادامه آن برای آیندگان می باشد.

روند شکل گیری و تأثیرگذار طرح

یکی از چالش های اصلی در طراحی و بازسازی این پروژه، گام نهادن در مسیر تاریخ و همچنین فضای جدید و با شکوه جهت منطبق شدن با طرح اصلی، سازماندهی فضایی و همچنین رفع خرابی های ناشی از فرسودگی و فراموش شدن این بنای تاریخی و در نتیجه رسیدن به وحدتی کلی و منسجم متناسب با نیازهای روز و کارکرد فضاهای نو می باشد. روند بازسازی و اجرای پروژه بعد از شناخت کامل اثر، تجزیه و تحلیل پلان های آن جهت دستیابی به خط مشی طراحی و همچنین سازگار بودن و انطباق با فعالیت ها، تعاریف جدید و به علاوه حفظ هویت ذاتی بنا (حریم خصوصی) بوده است.

اصول و قواعد تناسبات و تزئینات معماری در کل بنا حفظ گشته و در طول بازسازی سعی بر این شد که ماهیت اصلی بنا با توجه به کاربری جدید و رفع عیب های آن، آسیب نبیند.

در ادامه با دیدن تصاویر طراحی بوتیک هتل های ایران ، خط معمار را همراهی کنید.

طراحی بوتیک هتل های ایران طراحی بوتیک هتل های ایران طراحی بوتیک هتل های ایران طراحی بوتیک هتل های ایرانطراحی بوتیک هتل های ایران طراحی بوتیک هتل های ایران طراحی بوتیک هتل های ایران طراحی بوتیک هتل های ایران طراحی بوتیک هتل های ایران طراحی بوتیک هتل های ایران طراحی بوتیک هتل های ایران طراحی بوتیک هتل های ایران طراحی بوتیک هتل های ایران طراحی بوتیک هتل های ایران طراحی بوتیک هتل های ایران

پلان ها، دیاگرام، سکشن و غیره.

تحریریه خط معمار

نگارنده: مینا مقدم

منبع: Aoapedia.ir

اقتباسی از دانشنامه هنرمعماری

تعداد بازدید: 1,490

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *