طراحی برج باغ آرمانی، علیرضا سه ده زاده

طراحی برج باغ

تصاویر برج باغ آرمانی

معمار مسئول: علیرضا سه ده زاده

موقعیت: ایران، تهران، سعادت آباد

مساحت زمین: ۱۰۰۰ مترمربع

مساحت زیربنا: ۴۹۷۰ مترمربع

سال: ۱۳۹۸

عکاس: علی اصغر دانش پور، علیرضا سه ده زاده

شرح پروژه

در این بخش از خط معمار با معرفی نمونه ای از طراحی برج باغ همراه شما کاربران گرامی هستیم. این پروژه شامل طراحی برج باغ آرمانی می باشد. پروژه ی برج باغ ارمانی دارای ۱۱ طبقه مسکونی، یک طبقه لابی و سالن اجتماعات و سه طبقه پارکینگ می باشد.

موضوع طراحی نما در ساختمان و ساخت بدنه ی شهری یک موضوع هویتی و فرهنگی می باشد. معمولا در نماهای شهری آشفتگی ها و بهم ریختگی هایی دیده می شود که عموما از تقلیدهای کورکورانه ی معماری ناشی می شود. تراکم و انباشته شدن عملکردهایی که کنترلی جهت مکانیزمشان چه از لحاظ نما و چه از لحاظ منظر و عملکردها وجود ندارد، ظاهر ساختمان ها را دچار آشفتگی و نابسامانی کرده اند. وجود نماهای مختلف در سطح شهری منجربه بر هم خوردگی زیبایی بصری شهر شده است و از این رو باید سعی گردد تا با ایجاد راهکارهایی پوسته های شهری را بر اساس شاخص های زیبایی به سازی نمود تا به سیمای مطلوب شهری رسید.

طراحان معتقدند که نباید به موضوع طراحی نما به صورت تک بعدی و منفصل از زمینه شهری نگاه کرد، ولی با توجه به این که ایجاد یک الگو برای طراحی بدنه شهری ملزم به مطالعات وسیعی در حوزه ی اجتماعی، فرهنگی، اقلیمی، معماری و غیره وجود دارد و این امر نیز از توان مجموعه خارج است،

حتی الامکان سعی بر این دارند تا در مسیر طراحی نمای بنا بعد از بررسی نمونه های موفق خارجی و داخلی و مشخص شدن اولویت های اقلیمی، فرهنگی، هنری و با توجه به تمام محدودیت های محیطی و ضوابط طراحی در یک مسیر رفت و برگشتی از نمای شهری به نمای ساختمان و برعکس شالوده اصلی طراحی شکل پذیرد. با توجه به این موضوع، پروژه برج باغ آرمانی پس از بررسی نمونه های موفق و آگاهی کامل از خواست کار فرما، مواردی که در زیر بدان اشاره می کنیم، به عنوان مشخصه های اصلی در طراحی نما و حجم ساختمان سر لوحه تیم طراحی قرار گرفت.

۱ _ سادگی و خلوص ۲ _ پرهیز از تزیینات نابجا و مغایر با فرهنگ و معماری ایرانی ۳_ توجه به خواسته های کاربر ۴ _ رنگ و نور ۵ _ ساختمان به مثابه یک المان شهری، منطقه ای، محلی ۶ _ توجه به مقیاس انسانی ۷ _تناسبات ۸ _ زیبایی بصری ۹ _ متریال مناسب ۱۰ _ طراحی با توجه به بستر طرح ۱۱ _ پرهیز از ایجاد الودگی بصری در نمای شهری

این پروژه با ارتفاع حدود ۵۰ متر در سمت جنوبی خیابان چهاردهم شرقی منطقه سعادت اباد قرار گرفته است. طراحان با در نظر گرفتن ضوابط برج باغ و استفاده حداکثری از زمین محدوده سطح اشغال این بنا به ۳۰% مساحت زمین در طول ۶۰% کاهش دادند. بارگذاری توده ساختمانی به طوری انجام گرفت که استفاده بیش تر از زمین جهت ایجاد حیاط مشجر برای ساکنین فراهم شود و ساختمان حد فاصل عرصه عمومی و خصوصی قرار گیرد.

پیش از این که کارفرما به طراح مراجعه کند، نقشه های مصوب شهرداری، نقشه های فاز یک و سازه را به واسطه ی مشاور دیگری تهیه کرده بودند. از این رو بعد از بازنگری و اصلاح نقشه های معماری و سازه با توجه به خواسته های کارفرما و طراحی مجدد حجم ساختمان و به علاوه  طراحی داخلی کلیه مشاعات و فضاهای مسکونی و تهیه نقشه های فاز ۲ منطبق با طرح جدید به تیم طراحی واگذار گشت.

خطوط کلی طراحی حجمی برج باغ آرمانی بر اساس ارتفاع و توده ساختمانی در دو سطح زیر تعریف شد:

_ مقیاس انسانی و دید عابرپیاده

_ مقیاس شهری و ساختمان به مثابه یک المان در بدنه شهری

در ادامه خط معمار شما را به دیدن سایر تصاویر دعوت می نماید.

پلان ها، دیاگرام، سکشن و غیره.

تحریریه خط معمار

نگارنده: مینا مقدم

منبع: Aoapedia.ir

اقتباسی از دانشنامه هنرمعماری

تعداد بازدید: 1,470

۱ دیدگاه

  1. wali گفت:

    میشه گفت یه تقلید و الهام گرفته شده از از یه برج مسکونی جالب در کلمبیاست

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *