دیوار آجری در طراحی آپارتمان مدرن

دیوار آجری در طراحی آپارتمان

دیوار آجری در طراحی آپارتمان مدرن

در این بخش قصد داریم به همراهی شما، به بررسی موضوع استفاده از دیوار آجری در طراحی آپارتمان مدرن بپردازیم و در این حین، به بررسی آپارتمانی بپردازیم که در آن، از دیوار آجری استفاده شده است. آجر بصورت متعارف متریال نمای ساختمان است و اینکه در فضای داخلی ساختمان مورد استفاده قرار گیرد و یا اینکه به چه شکل مورد استفاده قرار گیرد، هنوز مورد بحث است و برای بسیاری از طراحان و معماران، یک موضوع خام است. فقط به این نکته اشاره کنیم، که نهایت عملکردی که تا کنون برای آجر در فضاهای داخلی مطرح شده است، کاربرد دکوراتیو است. این برداشت ما از هزاران پروژه است که در آنها از آجر استفاده شده است.

اگر بخواهیم بصورت پایه ای تر به این موضوع نگاه کنیم، باید بگوئیم که امروزه استفاده از سبک صنعتی در فضاهای داخلی با کاربری غیر صنعتی نظیر تجاری، اداری مسکونی گسترش قابل توجهی یافته است و بسیاری از طراحان و معماران گرایش و تمایل زیادی به استفاده از این سبک در کار خود نشان می دهند. این موضوع به جایی که رسیده است که مبحث تلفیق سبک ها اتفاق افتاده و در یک فضای با کاربری اداری یا مسکونی، می توان ترکیبی از سبک های مدرن – صنعتی یا مینیمال – صنعتی را مشاهده نمود. در واقع طراحان به فراخور و شرایط فضا، ترکیبی از هر دو سبک را مورد استفاده قرار می دهند که این امر، سبب خلق فضاهایی بی نظیر شده است. این موضوع در مورد طراحان ایرانی و خارجی، هر دو، صدق می کند.

تلفیق سبک های مدرن و صنعتی

اگر به پاراگراف بالا دقت کرده باشید، به این نکته اشاره نمودیم که طراحان در ترکیب سبک ها، از تلفیقی از سبک ها استفاده می کنند و این بدان معناست که از ویژگی های هر دو سبک در طراحی فضا بهره می برند. یکی از این ویژگی ها، متریال هایی است که در هر سبک مرسوم هستند و مورد استفاده قرار می گیرند. در سبک صنعتی، یکی از متریال هایی که بسیار مرسوم و پرکابرد است، آجر است. این که ما در فضایی از آجر استفاده کنیم، ولو بصورت دکوراتیو، می تواند استفاده از ویژگی های این سبک در طراحی قلمداد گردد و فضا را به سمت یک فضای تلفیقی ببرد.

اینکه استفاده از آجر سبب صنعتی شدن فضا می شود و یا اینکه آجر به عنوان یک المان از سبک صنعتی، با آگاهی و برای صنعتی کردن فضا مورد استفاده قرار می گیرد، مورد بحث و سوال است. این یک معادله ی رفت و برگشتی است که نمیدانیم کدام سبب دیگری است. هر چه که هست، نتیجه این است که امروزه این متریال در معماری داخلی مورد استفاده است و علاوه بر آجر، از دیگر المان های سبک صنعتی نظیر متریال بتن، یا استفاده از تاسیسات ساختمان به عنوان یک عنصر دکوراتیو نیز بهره برداری می شود. ما در وب سایت خط معمار، نمونه های بسیار زیادی از کاربر آجر در طراحی داخلی را ارائه نموده ایم که می توانید از طریق لینک زیر این نمونه ها را بررسی نمایید:

۳۳ نمونه طراحی داخلی با استفاده از آجر بصورت اکسپوز

آجر متریالی دلنشین برای فضاهای داخلی، بررسی ۱۰۰ فضا با آجر، بخش ۴

با این مقدمه ی کوتاه که درستی یا غلط آن می تواند جای سوال باشد و ممکن است شما نظری مخالف این داشته باشید، در این مطلب قصد داریم به بررسی آپارتمانی مسکونی در یکی از شهرهای استرالیا بپردازیم که در آن دقیقا به همین روش عمل شده است. یعنی تلفیق ویژگی های سبک های مدرن – صنعتی و خلق فضایی ترکیبی.

دیوار آجری در طراحی آپارتمان

معماری داخلی این فضای مسکونی توسط استودیو معماری K2LD Architects and Interiors در سال ۲۰۱۵ صورت گرفته است. پایه کار طراحی، سبک مدرن بوده و هست و عناصر و ویژگی های سبک صنعتی، بصورت دکوراتیو مورد استفاده قرار گرفته اند.

از جمله ی این ویژگی ها می توان به متریال آجر آن هم از نوع خام و با رنگ طبیعی و حتی بدون جلا اشاره نمود. علاوه بر آجر، روی سقف تاسیسات ساختمان بصورت اکسپوز و با کاربری دکوراتیو کار شده است. البته نه اینکه کل تاسیسات به این شکل مورد استفاده قرار گرفته باشند بلکه، تنها می سیستم لایتینگ فضا به این شکل پیاده سازی شده است. همچنین می توان به تیرهای آهن اشاره نمود که بصورت اکسپوز و تنها با یک نقاشی ساده مورد استفاده قرار گرفته اند.

از سقف و آجر که فاصله بگیریم، سایر عناصر در فضاهایی نظیر نشیمن، اتاق خواب، سرویس بهداشتی و …، بر اساس سبک مدرن کار شده اند. طراحان در بخش دکوراسیون داخلی سعی کرده اند فضایی گرم و تقریبا بالانس از نظر انرژی خلق نمایند. در همین راستا می توان به کفپوش چوبی و میزناهارخوری چوبی اشاره نمود. نقطه مقابل و خنثی کننده، استفاده از رنگ خاکستری در انتخاب مبلمان است.

با تمامی توضیحات ذکر شده، در ادامه دعوت می کنیم نگاهی به تصاویر این آپارتمان و البته بحث دیوار آجری در طراحی آپارتمان داشته باشید.

دیوار آجری در طراحی آپارتمان دیوار آجری در طراحی آپارتمان دیوار آجری در طراحی آپارتمان دیوار آجری در طراحی آپارتمان دیوار آجری در طراحی آپارتمان دیوار آجری در طراحی آپارتمان دیوار آجری در طراحی آپارتمان دیوار آجری در طراحی آپارتمان دیوار آجری در طراحی آپارتمان دیوار آجری در طراحی آپارتمان

 

اگر شما نیز به عنوان طراح نظر، ایده یا تجربه متفاوتی در رابطه با دیوار آجری در طراحی آپارتمان یا هر فضای داخلی دیگر دارید، می توانید از طریق نظرات آن را با و دیگران در میان بگذارید.

تحریریه خط معمار

شرکت طراحی داخلی آوگون

منبع: Home Adore

تعداد بازدید: 795

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *