دکوراسیون مطب دندانپزشکی / اثر روناک روشن گیلوائی

دکوراسیون مطب دندانپزشکی / اثر روناک روشن گیلوائی

دکوراسیون مطب دندانپزشکی

گروه معماری روشن

معمار:  روناک روشن گیلوائی

تیم ارائه:  مه آذر پولاب، سعیدحقدوست

مهندس تاسیسات الکتریکی: حامد دائمی

مهندس تاسیسات مکانیکی: سعید بابایی

مدیر اجرایی پروژه: روناک روشن گیلوائی

تیم اجرایی پروژه: نجار:مرتضی هوشیار

پیمانکار: روناک روشن‌گیلوائی

طراح سه بعدی: سعید حق دوست، مه آذر پولاب

گرافیست: احمد مومن نیا

عکاس: استودیو دید

مساحت: ۶۵ مترمربع

موقعیت: ایران، رشت

دکوراسیون مطب دندانپزشکی دندانپزشکی واحد تجاری به مساحت ۵۸ متر مربع در یک ساختمان ۵ طبقه در شهر رشت می باشد. که نمونه‌ ساختمان پزشکی است. این مجموعه دندانپزشکی دارای دو اتاق و یک اتاق نشیمن با سرویس بهداشتی و یک آشپزخانه کوچک می‌ باشد. در ادامه به شرح و بررسی طراحی فضای داخلی مطب مورد نظر می پردازیم.

ترکیب رنگ مشخص و اولویت بندی در طراحی داخلی

ترکیب رنگ‌ ها باعث ایجاد سکونت، رشد و احساسات درونی در انسان می‌ شود. کاری که در برخورد اولیه با این پروژه به عنوان رکن اصلی قرار داده‌ شده است. با در نظر گرفتن اولویت‌ بندی کاربر در این فضا، مشخصه‌ ای ماندگار و در عین حال ایستا شکل می‌ گیرد، ویژگی که در آن دیده نمی‌ شود.
یکی از مهم‌ترین چالش‌ های تیم طراحی، موانع پوسته‌ داخلی فضا بوده که با ستون‌ های ۴۰*۴۰ و ابعاد مشابه در طراحی این‌ گونه کاربری‌ ها با مقوله درمانی شکل گرفته. جدای از اینکه باید تجهیزات تخصصی ایجاد شود؛ گردش با توجه به استفاده و در نظر گرفتن سایر کاربرانی که اغلب بین ۱۵ تا ۲۵ سال سن دارند در این پروژه بسیار مهم است.

پلان کلی فضای مطب

فضای نشیمن به سه قسمت تقسیم شده است. دو قسمت برای بازدیدکنندگان و یک قسمت برای پذیرایی و میز پذیرایی. با توجه به فرم و مبلمان اولیه، یک پوسته فرم کاربردی که شامل ستون‌ ها و ستون و در فضای نشیمن به همراه چند صندلی تکی در فضا طراحی شده است که به کاربران حق انتخاب برای نشستن در فضای مجزا را می‌ دهد.
درب اتاق‌ ها بدون فرم برای حفظ یکپارچگی انتخاب و اجرا شده است. یکی از اتاق‌ ها مستر می باشد که با نصب تجهیزات دندانپزشکی و یونیت به همراه فضای کار تبدیل به اتاق معاینه پزشک شده. اتاق دیگر با اضافه شدن تجهیزات و یونیت‌ های دندانپزشکی و داشتن کمدها، بیشتر فضای درمان اصلی را تشکیل می‌ دهد.

بازی رنگ‌ ها

پالت رنگ پرانرژی طرح شامل رنگ‌ های آبی و قرمز به همراه ترکیب خنثی خاکستری با میزان روشنایی مناسب پخش شده در تمامی فضاها در نظر گرفته شده است. پالت رنگ با توجه به میزان روشنایی و با توجه به کاربرد هر رنگ استفاده شد تا ما را به ویژگی‌های مورد نظر برساند. دیوارهای خاکستری با پوست آبی روی آنها به همراه نقاط نشیمن و قسمتی از فرم که با رنگ قرمز مشخص شده است، نه تنها فضای نشیمن را پویا می‌ کند، بلکه با این همراهی در فرم، به ایستایی نیز اشاره دارد. بازی رنگ‌ ها در اتاق‌ ها. تمدید شده و تمام مبلمان را پوشانده است و در نهایت قرار دادن کاربر در یک محیط درمانی متفاوت از آنچه که تجربه کرده است.

در ادامه خط معمار شما را به دیدن سایر تصاویر پروژه دکوراسیون مطب دندانپزشکی دعوت می نماید.

پلان ها، دیاگرام، سکشن و غیره.

تحریریه خط معمار

نگارنده: ماریه عطایی

منبع: aoapedia.ir

تعداد بازدید: 170

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *