دکوراسیون داخلی فمیلی فودبوتیک

دکوراسیون داخلی فمیلی ‌فودبوتیک

دکوراسیون داخلی فمیلی ‌فودبوتیک

معمار: مرتضی همتی

دفتر طراحی: طرح و ساخت تیسفون

همکاران طراحی: آذرنوش امیری

طراحی و معماری داخلی: مرتضی همتی

نورپردازی: مرتضی همتی

مهندس تاسیسات: داوود بقائی

نوع تاسیسات: تهویه مکانیکی

مهندس سازه: راستین حمیدی

عکاس پروژه: محمد زرانژاد

نوع سازه: اسکلت بتنی

آدرس پروژه:  ابران،اهواز

مساحت زمین : ۹۸ مترمربع

زیربنا: ۹۸ مترمربع

تاریخ شروع پروژه: مرداد ۱۳۹۸

تاریخ پایان پروژه: آبان ۱۳۹۸
از معتبرترین نام ها در عرضه محصولات غدایی در اهواز، می توان گروه غذایی فمیلی را نام برد. این گروه که پس از افتتاح موفق دو شعبه رستوران و کافه در سال‌ های گذشته، برای توسعه‌ خدمات خود به دنبال تاسیس شعبه‌ جدیدی بود که با ایده‌ ای نو به ارائه‌ طیف گسترده‌ ای از خدمات به صورت «بیرون‌ بر» بپردازد. خط معمار در این مقاله به شرح طراحی داخلی این شعبه از مجموعه رستوران های گروه غذایی فمیلی می پردازد.

تعامل بسته بندی محصولات و طراحی داخلی

اگرچه در ابتدا مرزبندی این خدمات چندان مشخص نبود ولی با مصاحبه‌‌ ای عمیق با کارفرما مشخص شد که محصولات مورد نظر را بر اساس ماهیت، نحوه‌ آماده‌ سازی، نحوه‌ عرضه می‌ توان در چهار گروه طبقه‌ بندی نمود. پس از آن با توجه به عملکرد «بیرون‌بر» مجموعه، جزئیات گرافیک و بسته‌بندی محصولات اهمیت یافت. در تعامل با ایده‌ های گرافیکی به مرور ایده‌ هایی برای گسترش رنگ‌ ها از بسته‌ بندی به فضا مطرح شد. پس از آن با تعامل با گرافیست تیم، تصمیم بر آن شد که رنگ‌ ها بیشترین مرزبندی را با یکدیگر تشکیل دهند تا از طریق تفیکیک رنگ بتوان تنوع خدمات در یک کل واحد را به مخاطبان اعلام نمود.

بنابراین مفهوم این چنین از «بسته‌ بندی» به «معماری داخلی» نیز سرایت نمود: فضایی تفیکیک‌ شده با چهار رنگ آبی، سبز، زرد و قرمز. در این حالت از طریق رنگ مفاهیم «فضا» و «خدمات» با یکدیگر گره می‌ خورند و کلیت جدیدی به نام «فضا-خدمات» پدید می‌ آورند که در ذهن مخاطب بازی‌ های رنگی میان فضا و خدمات را می‌ تواند شکل دهد.

جوهره دوتایی در فضای داخلی

در مواجهه با بستر پروژه، انتظامی «دوتایی» در ابعاد مختلف فضا آشکارا خود نمایی می‌ نمود. این جوهره‌ دوتایی در محور طول ناشی از سازه‌ ساختمان است که برای دو دهانه‌ تجاری طرح‌ ریزی شده بود. چنانکه علاوه بر سازه و امتدادهای سازه‌ ای آن، از تاسیسات، وجود دو تابلو برق، و ورودی‌ ها، دو در اتوماتیک، نشانگر این موضوع هستند. همچنین در عرض (عمق) سایت نیز به دلیل وجود تراس یک دوتایی دیگر به وجود آمده ‌است: فضایی مرتفع، با دسترسی به نور و منظر و فضایی با ارتفاع کمتر و با دسترسی به نور غیر مستقیم و دور از منظر.

در محور ارتفاع نیز به دلیل وجود صفحه‌ تراس و تیرهای سازه‌ بنا این محور را به یک دوتایی تقسیم شده است. این تقسیمات دوتایی گویی احجامی فضایی و با ابعادی تقریبا برابر در فضا ایجاد نموده‌ اند. در طرح کاربری پیشین عدم توجه به این انتظام فضایی، فضا را دارای آشفتگی بصری نموده بود.

انتزاعی رنگی از اتاق های ایرانی

در فرایند طراحی ابتدا انتظام درونی بنا آورده شد، پس از آن اضافه شدن جداکننده‌ ها و سنتز آن با ایده‌ های برگرفته از خواسته‌ های کارفرما نمایش داده شده است. در مرحله‌ بعدی برای مفاهیم و کانسپت‌ های ابتدایی نخستین فرم‌ ها تصور شدند. نخست آنکه با ایجاد چهار بخش درون بنا عملا با عدول از ایده‌ های «پلان آزاد» به دوران پیش از آن بازگشت می‌ نماییم. همین موضوع بهانه‌ ای بود برای اندیشیدن به حرکت‌ های پی در پی که از اتاقی به اتاق دیگر در معماری سنتی صورت می‌ گرفت. در این زمان بود که فرم اتاق‌ های ایرانی که با مدولی از «سه‌ دری» به «پنج‌ دری» و… بر حسب نیاز و شرایط تغییر می‌ نمودند. پس در نگاه طراح هرکدام از بخش‌ ها یک «اتاق» هستند که با هم یک کلیت «چهار اتاقی» را پدید می‌ آورند که انتزاعی رنگی از اتاق‌ های ایرانی است.

در ادامه خط معمار شما را به دیدین سایر تصاویر از پروزه دکوراسیون داخلی فمیلی ‌فودبوتیک دعوت می نماید.

پلان ها، دیاگرام، سکشن و غیره.

تحریریه خط معمار

نگارنده: ماریه عطایی

شرکت معماری آوگون

منبع: aoapedia

تعداد بازدید: 404

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *