تأثیر هویج در استحکام ترکیبات بتنی

هویج در ترکیبات بتنی

تأثیر هویج در استحکام ترکیبات بتنی

هویج تاثیری در افزایش دید در شب ندارد، اما می تواند به استحکام ساختمان و سازگار بودن آن با محیط زیست کمک کند. مهندسان در دانشگاه Lancaster انگلستان با همراهی شرکت Cellucomp، تأثیر افزودن "ریز پلاکت ها" ی استخراج شده از فیبر سبزیجات برای افزایش عملکرد بتن را بررسی کردند.

 بتن های ترکیب شده با سبزیجات، سبزیجاتی مانند چغندر قند و هویج، چه از لحاظ ساختار و چه از نظر سازگاری با محیط زیست، عملکرد بهتری نسبت به  افزودنی های تجاری بتن موجود در بازار، مانند گرافن و نانولوله های کربنی دارند؛ علاوه بر این که ارزان تر هم هستند.

دلیل مزیت بتن های ترکیب شده با سبزیجات، وجود ریز پلاکت هاست که باعث افزایش کلسیم سیلیکات هیدرات، ماده ی اصلی موثر در استحکام بتن، میشوند. در ثانی این موضوع خود منجر به کاهش مصرف بتن نیز میشود.

عملکرد ریز پلاکت ها در کاهش ترک های ظاهری بتن، منجر به تولید بتن با کیفیت تری میشود. به علاوه، این بتن متراکم در برابر خوردگی مقاوم تر است و طول عمر بیشتری دارد.

با بررسی میزان انتشار دی اکسید کربن در فرایند تولید، مزایای زیست محیطی این محصول بیشتر آشکار میشود. در حال حاضر تولید سیمان پورتلند، مسبب انتشار ۸ درصد از گازهای گلخانه ای در جهان است که این میزان طی سی سال آینده دو برابر خواهد شد. با استفاده از ریشه های سبزیجات در ترکیبات بتن، به میزان ۴۰ کیلوگرم به ازای هر مترمکعب بتن، گاز گلخانه ای کمتری تولید خواهد شد.

این تحقیقات دو ساله که با حمایت مالی حدودا ۲۰۰ هزار یورویی از طرف برنامه ی چشم انداز ۲۰۲۰ اتحادیه ی اروپا انجام شد زودتر از موعد به نتیجه رسیده است و منجر به درک بهتری از تاثیر ریز پلاکت های فیبر گیاهان بر افزایش استحکام ترکیبات بتن شده است.

هویج در ترکیبات بتنیتحریریه خط معمار

مترجم: مینا مقدم

شرکت معماری آوگون

منبع: archdaily

تعداد بازدید: 320

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *