بازسازی و طراحی نما خانه باغ از کار افتاده

بازسازی و طراحی نما خانه باغ از کار افتاده

بازسازی و طراحی نما خانه باغ از کار افتاده

خانه از کار افتاده / بابک آبنار

استدیو معماری گروه رعد

معمار اصلی: بابک آبنار

همکاران طراحی: شریف شاکری رعد، شفا شاکری رعد

نظارت: شریف شاکری رعد، شفا شاکری رعد

عکس ها: محمد حسن اتفاق

مساحت: ۴۷۸ متر مربع

سال: ۲۰۲۱

موقعیت: بومهن، ایران

بازسازی و طراحی نما خانه باغ از کار افتاده Undone، نامی است که پس از تکمیل شدن این پروژه به آن داده شده است که به تصمیم اواخر فاز برای توقف کار روی نما و تکمیل ساختمان اشاره دارد. این انتخاب واکنشی به بدتر شدن شرایط اقتصادی-اجتماعی ایران در آن زمان بوده است. زیباسازی نما در چنین شرایط چالش برانگیزی جذابیت خود را از دست داده. در نتیجه، بیشتر دیوارها با پرداخت‌ های خشن، کلاژی از زمان، لایه‌ هایی از بازسازی‌ های انجام‌ شده توسط نسل‌ های مختلف در چهار نقطه متمایز از تاریخ ساختمان را آشکار می‌ کنند. زیبایی شناسی حاصل با نیت ذاتی که عمیقاً در DNA این زبان معماری ناهموار تعبیه شده است، همسو می شود. در ادامه به بررسی این پروژه و ویژگی هایش می پردازیم.

ساختار اصلی پروژه

پایدارترین ساختار، ساختاری است که از قبل وجود داشته است. در این مورد، ساختار موجود در اصل توسط پدر مرحوم مشتری سال‌ ها قبل ساخته شده است. این ساختمان از سه سطح تشکیل شده بود که دو تای آن ها بلا استفاده مانده بودند و نگهداری از این ساختمان نه تنها به عنوان احترام به محیط زیست بلکه به عنوان ادای احترامی ماندگار به خانواده های گذشته عمل می کند.

خانه بازسازی شده دارای یک چیدمان غیر متعارف است که سه طبقه را به هم متصل می کند تا انواع فعالیت ها از جمله زندگی، کار و رقص را در خود جای دهد. بر خلاف ترتیبات سنتی، فضاهایی که به این کارها اختصاص داده شده اند از سلسله مراتب معمولی حریم خصوصی پیروی نمی کنند. درعوض، مجاورت‌ های کاربردی برای خدمت به جامعه نزدیک مالک مشخص شده‌ اند و خانه هم به‌ عنوان مهلت اداری و هم در تعطیلات آخر هفته – شهری و حومه‌ ای – عمل می‌ کند.

حفظ حریم خصوصی

توسل به کل جامعه افراد درگیر در این خانه بر نگرانی معمول برای حفظ حریم خصوصی ساکنین اولویت دارد. به عنوان مثال، با توجه به اینکه رقص، به ویژه در گروه ها، تحت محدودیت های عمومی شدید است، فضای اختصاص داده شده به این منطقه به منطقه زیرزمینی منتقل می شود. این عایق صدا است و پله های دسترسی آن به صورت استراتژیک در اعماق خانه و دور از ورودی قرار دارند. در همین حال، دفتر معمولاً جدا از مناطق نشیمن خصوصی، در طبقه بالا با اتاق خواب ها قرار دارد و به جای فعالیت های خصوصی، از فعالیت های اجتماعی فاصله گرفته است.

فضاسازی و تامین نور کافی

خانه موجود از نور طبیعی ناکافی رنج می برد. این با معرفی دو فضای خالی، که نور را به اعماق فضا هدایت می‌ کند و ارتباطات داخلی بین سطوح را ایجاد می‌ کند، برطرف شده است. علاوه بر این، یک پسوند نیمه باز در حیاط خلوت در اطراف یک درخت انگور موجود طراحی شده است. بالکن بالای این پسوند منظره خیره کننده ای از کوه های شمالی ارائه می دهد. تاک پوشیده شده از بالکن تا پشت بام خانه امتداد می یابد، با این آرزو که با گذشت زمان، آن قسمت از ساختار را پوشش دهد.

تضاد متمایز بین عمومی و خصوصی

بومهن دارای یک چشم انداز معماری متمایز است که با نمای بیرونی خشن و ناتمام مشخص آن مشخص می شود. این ظاهر نتیجه مستقیم ساخت و ساز با بودجه محدود و افزایشی است. از این نظر، این پروژه به خوبی با همسایگان خود هماهنگ می شود. با این حال، وقتی وارد درب ورودی می‌ شوید و متوجه می‌ شوید که چه فعالیت‌ هایی برای کدام قسمت از خانه تعیین شده است، تضاد متمایز بین عمومی و خصوصی آشکار می‌ شود. این فضایی است که طراحی متفکرانه پیوند های جامعه خانوادگی را حفظ و تقدیس می کند، با نوید تکامل ادامه دار.

تصاویر

در ادامه خط معمار شما را به دیدن سایر تصاویر از پروژه بازسازی و طراحی نما خانه باغ از کار افتاده دعوت می نمایید.

پلان ها، دیاگرام، سکشن و غیره.

تحریریه خط معمار

نگارنده: ماریه عطایی

منبع: archdaily

تعداد بازدید: 264

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *