بازسازی و طراحی لابی شرکت طب پلاستیک ، درنا لطفی

طراحی لابی اداری

معمار: درنا لطفی

موقعیت: ایران، تهران

مساحت: ۲۵ مترمربع

عکاس: درنا لطفی

سال: ۱۳۹۸

طراحی لابی اداری شرکت طب پلاستیک

این پروژه بازسازی شامل ساختمانی اداری واقع در خیابان نگارستان سوم پاسداران می باشد. این ساختمان دارای چهار طبقه روی همکف، یک طبقه پارکینگ در همکف و یک طبقه در زیر همکف می باشد.

گروه صنعتی دانش بنیان طب پلاستیک که در این ساختمان مشغول به کار است، فعالیت خود را درحوزه‌ی تولید قطعات پلیمری غذایی و دارویی از سال ۱۳۷۷ و به صورت استارت آپی آغاز کرد و پس از سال‌ ها فعالیت در این حوزه و کسب گواهینامه‌ های متعدد کیفیت و رعایت حقوق مصرف کنندگان شرکت به دوران رشد و شکوفایی خود رسید چنانکه موفق به کسب مقام تولید‌کننده و صادر‌کننده نمونه در سال های متوالی شد.

پیش از بازسازی در بنای اولیه دسترسی به مجموعه از طریق پارکینگ طبقه اول در نظر گرفته شده بود. بعد از این که پرسنل در این مجوعه مستقر شدند، کمبود لابی و وجود یک ورودی مناسب حس می شد. بنابراین بخشی از پارکینگ از طریق پارتیشن جدا گشته و برای ورود و خروج از پارکینگ مسیری جداگانه در نظر گرفته شد. این فضای تفکیک شده عملکرد لابی را بر عهده گرفت.

در سال ۱۳۹۷ به سبب مراودات بین‌المللی با شرکت های فعال در این حوزه و برگزاری جلسات متعدد با مدیران خارجی در محل مجموعه، مدیران مجموعه درصدد بازسازی فضای ورودی و لابی مجموعه برآمدند.

خواسته‌های کارفرما

یکی از خواسته های کارفرما طراحی لابی بود که در خور و شایسته شأن شرکت و بیان گر پویایی استارت آپی این مجموعه نیز باشد. همچنین طراحی فضایی به عنوان شوروم به منظور نمایش دستاوردهای مجموعه از ابتدای آغاز فعالیت، دوران استارت آپ تا دوران رشد و شکوفایی مجموعه با در نظر گرفتن فضایی برای انتظار مراجعه کنندگان، حفظ پارتیش جدا کننده و عدم جابجایی پارتیشن، حفظ کفپوش، حفظ میز منشی به ابعاد ۸۰ در ۳۰۰ سانتی‌متر، حداقل ساخت و ساز، با کمترین هزینه و حداقل زمان ممکن می باشد.

متراژ فضا

ابعاد پروژه فضایی L مانندبود همراه با راهرویی به عرض ۱۹۰ سانتی متر و طول ۷۲۰ سانتی متر و مستطیلی به ابعاد ۲۸۰ در ۴۹۰ سانتی متر. در مجموع این فضا به مساحت ۲۵ مترمربع است.

محدودیت‌ها

محدودیت هایی که طراح در ابتدای پروژه با آن روبرو بود به شرح زیر می باشد:

عرض بسیار کم راهروی ورودی ۱۹۰ سانتی متر، طول زیاد راهرو ۷۳۰ سانتی متر، ارتفاع کوتاه سقف ۲۴۰ سانتی متر، ستون بیرون زده در راهروی ورودی به عرض ۸۰ سانتی‌ متر و عمق ۳۷ سانتی‌ متر، بیرون زدگی داکت تاسیساتی به ابعاد ۵۵ در ۴۵ سانتی‌ متر در فضای پشت منشی، فاقد پنجره و عدم نورگیر بودن فضا، استفاده‌ ی همزمان از این فضای ۲۵ متر مربعی به عنوان ورودی اصلی، لابی، میز منشی، فضای تقسیم جهت دسترسی به سایر طبقات و اتاق اداری مستقر در طبقه همکف و همچنین پارکینگ.
ایده‌ی بازسازی و طراحی لابی اداری تونل زمان در دو بخش مطرح مطرح شد:

بخش اول:

طراحی جداره‌ای دکوراتیو و مینیمال مد نظر بوده است که با توجه به عرض بسیار محدود راهروی ورودی، این جداره باید به گونه‌ای طراحی می‌شد که از عرض فضا بیش از این کاسته نشود و علاوه بر ایجاد پوشش روی سطح سنگ دیوارها، ستون و داکت تاسیساتی بیرون زده را کاور کرده و حس فضا را از حالت راهروی یکنواخت، خسته کننده و طولانی خارج نمایید همچنین منجر به تنوع بخشیدن فضا شود، در طراحی این جداره‌ی دکوراتیو دوران آغاز به کار مجموعه به عنوان شرکتی استارت آپی و پس از آن دوران رشد و شکوفایی و رسیدن به ثبات در سه مقطع در نظر گرفته شد.

بخش دوم:

طراحی فضایی نمایشگاهی مد نظر بوده است که دستاوردهای مجموعه را از آغاز کار تا کنون به نمایش گذارد و نشان دهنده‌ی دوران کاری و رشد شرکت باشد، ایده‌ی طراحی این بخش تونل زمان بوده است. در مرحله‌ی نهایی ایده‌ی جداره‌ی دکوراتیو و تونل زمان با هم ادغام شد و جداره‌ای شکل گرفت که علاوه بر بیان دوران کاری شرکت دستاوردهای آن را در دل خود جا داده است. در راستای اجرای این ایده دو لاین باکس با کشیدگی افقی تعریف شد که شیاری خالی در بین آن قرار داشت. در مقابله با احساس ناخوشایند و خفقان سقف کوتاه ورودی؛ باکس های نواری به باکس های کوچکتر با کشیدگی عمودی تقسیم شد که حس بلند‌تر بودن ارتفاع فضا را القا می‌کند.

همچنین جهت ایجاد حس حرکت و پویایی متناسب با فضای استارت آپی مجموعه، باکس‌های عمودی تعریف شده، به سمت بالا و پایین و در عمق به عقب و جلو حرکت داده شد که این بازی حجمی و پر و خالی کردن، منجر به ایجاد فضایی مینیمال و در عین حال پویا شده است. دورنمای مجموعه رسیدن به پایداری در حوزه‌ی تولید محصولات دوست دار محیط زیست با قابلیت بازگشت به طبیعت است در این راستا عنصر گیاه به طرح اضافه شد تا بیانگر فعالیت‌های دوستدار محیط زیست بودن مجموعه باشد که منجر به تلطیف شدن فضا شده است.

همان طور که قبل تر گفته شد، با توجه به محدودیت ها در ابعاد و اندازه ها و حجم کم فضا، طراحی مینیمال در نظر گرفته شد. یکی دیگر اهداف اصلی در طراحی این لابی با توجه به ارتفاع کم سقف و عدم نورگیری، استفاده از رنگ سفید به عنوان رنگ غالب بود. یکی دیگر از ملاحظات طراحی، ساخت ساز حداقل و عدم کاهش عرض راهرو و حجم فضا بود.

بدین ترتیب در طراحی باکس‌ها از حداقل ابعادی که به عنوان شوکیس کاربرد داشته باشد استفاده شد که به طور دقیق در بیشترین بیرون‌زدگی به اندازه‌ی عمق ستون یعنی۳۷ سانتی متر است، که علاوه بر کاور کردن بیرون‌زدگی ستون نه تنها فضا را کوچک نکرده بلکه حس فراخ تری از فضا را القا می‌کند و در واقع یکی از جنبه‌های قوت طرح افزودن به فضا و درعین حال کاستن از حجم فضا است و به جای آنکه افزودن منجر به کاهش حجم فضا شود به افزایش حجم و فراخ شدن فضا کمک کرده است در جایی دیگر و با کاستن از حجم و خالی گذاشتن بخشی از دیوار دکوراتیو فضای مناسبی جهت انتظار مراجعان در نظر گرفته شده است.

برای ایجاد حس صنعتی در فضا و در تضاد با رنگ سفید، از متریالی چون سمنت با پایه سیمان استفاده شد که رنگ و بافت سیمان را داشته و نمایی چون سیمان را القا می کند. این متریال علاوه بر این که بر فعالیت های صنعتی و زیبایی بصری مجموعه تأکید می کند، همچنین باعث تنوع شده و خستگی و کسالت ناشی از یکپارچگی رنگ سفید را نیز از بین می برد.

یکی دیگر از جنبه هایی که در طراحی این لابی مورد نظر بوده بازی با نور و تنوع نوری بوده است.

در ادامه با دیدن تصاویر طراحی لابی اداری تونل زمان خط معمار را همراهی کنید.

طراحی لابی اداری طراحی لابی اداری طراحی لابی اداری  طراحی لابی اداری طراحی لابی اداری طراحی لابی اداری طراحی لابی اداری طراحی لابی اداری طراحی لابی اداری طراحی لابی اداری طراحی لابی اداری طراحی لابی اداری طراحی لابی اداری طراحی لابی اداری طراحی لابی اداری

در این بخش به طراحی لابی اداری تونل زمان پرداختیم.

تحریریه خط معمار

نگارنده: مینا مقدم

شرکت معماری آوگون

منبع: Aoapedia.ir

اقتباسی از دانشنامه هنرمعماری

تعداد بازدید: 1,235

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *