بازسازی داخلی صرافی صدیقی ، استودیو معماری مورفکت

بازسازی داخلی صرافی صدیقی

بازسازی داخلی صرافی صدیقی

معماری: استودیو معماری مورفَکت

معمارمسئول: محمد فرجام

موقعیت: ایران، شیراز

سال طراحی: اسفند ۱۳۹۶-اردیبهشت۱۳۹۷

سال اجرا: اردیبهشت ۱۳۹۷-بهمن ۱۳۹۸

مساحت طبقه همکف: ۳۲ متر مربع ، ۱۳ متر مربع بالکن

مساحت کل:۴۵ متر مربع

اجرا : استودیو معماری مورفَکت

مدیر اجرا: محمد فرجام

طراح سه بعدی: محمد فرجام

گرافیست: سعید قاسمی، کیانا بابایی

عکاس: آرش اختران

شرح پروژه از زبان معمار

پروژه ی حاضر شام بازسازی و طراحی داخلی فضای تجاری  است. این بنا در دوره پهلوی اول با استفاده از معماری اصیل ایرانی و الگوهای رایج در سال ۱۳۲۰ ساخته شد و در سال ۱۳۸۲ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید و به منظور تعمیر و حفظ ارزش و قدمت بنا و همچنین با توجه به نیازهای کاربر طراحی، دیوارهای جانبی و همچنین سقف نیم طبقه فوقانی به دلیل فرسودگی چوب سقف قوسی تقویت شد.

در چند سال گذشته مواد افزودنی مانند گچ، سفیدکاری، کرکره های فلزی و هر چیزی که با ساختار اولیه بنا و بافت محیط در تضاد باشد حذف شده و آجرهای شکسته و فرسوده با آجر قزاق جایگزین سازه آجری شده است. از قدیمی ترین آجرهای استفاده شده در ایران – از بناهای در حال تخریب در همین بافت تاریخی. درزهای قدیمی و فرسوده برداشته شده و درزهای جدیدی با لایه ای از رزین ساخته شد تا استحکام و عمر آجر افزایش یابد. قابل ذکر است که هیچگونه تخریبی برای ساخت سیستم های تاسیساتی صورت نگرفته و اکثر نصب ها در کف انجام شده است. همزمان با مرمت، فرآیند طراحی در ارتباط با مطالعات اولیه و نیازهای عملکردی دفتر تبادل فضا در نظر گرفته شد. حل دسترسی ها و نمودارهای عرصه فضایی و تعیین ابعاد و اندازه، متناسب با کاربری هر فضا، به این ترتیب شکل گرفت.

نمودارهای فضایی:

  1. تعریف ورودی
  2. فضای انتظار
  3. فضای پیشخوان
  4. دسترسی به طبقات
  5. اتاق کنترل و خزانه
  6. مدیریت

در امر طراحی با استفاده از طاق و چیدمان آجرها به گونه ای که بتوانیم با فرم دادن به فضا و بررسی روابط فضاها با کاربری و ایده پردازی اولیه در طراحی فضا را احیا کنیم، سازه هایی ساخته شد. این ایده بر این اساس بود که چیدمان آجرها به عنوان اجزای یک ساختمان از یک سری پارامترها برای ساخت یک فرم پیروی می کند. در طراحی شمارنده از این پارامترها برای ساخت فرم یک حجم پارامتریک استفاده شده است. (نمودار فرآیند طراحی)

در ادامه خط معمار شما را به دیدن سایر تصاویر بازسازی داخلی صرافی صدیقی دعوت می نماید.

پلان ها، دیاگرام، سکشن و غیره.

تحریریه خط معمار

منبع: Archilovers

تعداد بازدید: 114

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *