ایجاد احساس آرامش با استفاده از آجر در معماری مسکونی

ایجاد احساس آرامش با استفاده از آجر در معماری مسکونی

ایجاد احساس آرامش با استفاده از آجر در معماری مسکونی

معماران: استودیو طراحی ZHAV

معمار اصلی: سروش عاملی

مهندس مکانیک: گروه هیراد

مهندس برق: گروه توس

مهندس عمران: سامان سازه

عکس ها: استودیو Orosi

مساحت: ۲۵۰۰ متر مربع

سال: ۲۰۲۲

موقعیت: مشهد، ایران

ایجاد احساس آرامش با استفاده از آجر در معماری مسکونی عنوان پروژه این مقاله می باشد. این پروژه پس از مرحله سازه بتنی و اسکلت به دفتر طراحی ZHAV ارجاع داده شده است. در ادامه به بررسی این پروژه و چالش های معمار آن می پردازیم.

۱۱ واحد مسکونی در ۶ طبقه

معمار با پروژه ای روبرو شده که ساختار کلی آن تغییرناپذیر بوده است. نیاز پروژه ۱۱ واحد مسکونی مستقل بوده که باید در ۶ طبقه در کنار یکدیگر قرار گرفته اند. با توجه به شرایط پروژه امکان ایجاد سازه های مختلف در طبقات وجود نداشت. بنابراین برای ایجاد تنوع در فضاهای زندگی، پوسته بیرونی ساختمان عنصری برای تنوع بخشیدن به فضاهای داخلی شد. با ایجاد تغییراتی در نحوه قرارگیری پنجره ها و تغییر کاربری فضاهای مرتبط، علاوه بر شکل گیری نما، تنوع فضای داخلی نیز حاصل شد.

اهمیت نمای شهری در معماری

یکی دیگر از مسائل این پروژه قرار گرفتن آن در وضعیت نامطلوب نسبت به نمای شهر بود. بنا به قوانین شهر ساختمان های معروف به ساختمان شمالی مجاز به استفاده از نمای شمالی نیستند و با توجه به اینکه این پروژه در قسمت جنوبی شهر قرار دارد نمای اصلی آن در قسمت شمالی واقع شده است. برای استفاده از این نمای شهری، سقف پروژه به مکانی تبدیل شد که می توان از نمای شهری استفاده کرد.

طراحی امکانات رفاهی ساختمان مسکونی

تبدیل سقف به روف گاردن ایده ای بود که علاوه بر فعال کردن سقف، قوانین شهری را نیز تحت تاثیر قرار داد. امکانات رفاهی موجود در این پروژه با توجه به بودجه و شرایط زندگی کاربران آن تعریف شده است. به عنوان مثال فضای پشت بام فضای دلپذیری را برای مهمانی های شبانه و جمع های خانوادگی فراهم می کند. همچنین سینمای خانوادگی باعث سهولت در جمع های دوستانه در این فضا شده است. همچنین برای کاهش هزینه های ساخت، ساخت استخر، سالن بدنسازی و سالن اجتماعات واگذار شده است.

طراحی داخلی مسکونی

فضاهای داخلی با رویکرد حداقلی و توجه به آسایش خانواده طراحی شده است. استفاده از رنگ های خنثی برای تاثیرگذاری بیشتر مبلمان در فضا و استفاده از رنگ های تیره در فضاهای خصوصی برای ایجاد حس نزدیکی و سکوت مورد استفاده قرار گرفته است. همچنین استفاده از آجر در اتاق نشیمن برای ایجاد احساس آرامش و راحتی در فضا است.

تصاویر

در ادامه خط معمار شما را به دیدن سایر تصاویر از پروژه ایجاد احساس آرامش با استفاده از آجر در معماری مسکونی دعوت می نماید.

پلان ها، دیاگرام، سکشن و غیره.

تحریریه خط معمار

نگارنده: ماریه عطای

منبع: archdaily

تعداد بازدید: 770

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *