انواع سبک نمای ساختمان

انواع سبک نمای ساختمان

طراحی نمای ساختمان توسط گروه معماری آوگون

خط معمار در این بخش با معرفی انواع سبک نمای ساختمان همراه شما عزیزان خواهد بود. اگر به ساختمان های در سطح شهر با دقت نگاه کنید، خواهید دید که هر یک از آن ها در عین یکپارچه بودن داری طرح و سبک متفاوتی می باشند. با توجه به موقعیت جغرافیایی، ضوابط شهرداری، سلیقه و بودجه ی افراد نمای ساختمان ها در انواع سبک ها قابل طراحی و اجرا می باشند. تا حدودی همه شما با سبک های مختلف در طراحی نما ساختمان آشنا هستید، اما برای این که هریک از این سبک ها را همراه با ویژگی ها و عناصر و المان هایشان دقیق تر بشناسید، در ادامه به طور خلاصه هر یک از این سبک ها را شرح خواهیم داد. هریک از انواع سبک های طراحی نما دارای زیبایی و ویژگی های منحصر به فرد خود هستند و شما می توانید با توجه به سلیقه و کاربری ساختمان خود آن ها را انتخاب نمایید. اما برای این که نمای ساختمان شما دارای کیفیت مطلوب باشد و یا به عبارتی در میان ساختمان های دیگر در سطح شهر همچون یک ستاره ای بدرخشد، نیاز به یک طراحی خلاقانه و مهم تر از آن اجرایی دقیق و با کیفیتی باشد. اگر شما برای طراحی نما ساختمان خود به دنبال یک مجموعه ای با تجربه، حرفه ای و متعهد در زمینه طراحی و اجرا می باشید، ما به شما گروه معماری آوگون را معرفی می کنیم. گروه معماری آوگون با داشتن تیمی متخصص و خلاق سال هاست که در زمینه معماری، طراحی داخلی انواع کاربری ها فعالیت می کند، این مجموعه در طی سال های فعالیتش  همواره در تلاش بوده تا طرح هایی که به کارفرمایانش ارائه می دهد، به لحاظ کیفی مطلوب باشد. طراحان این مجموعه، توانمند در  انواع سبک نمای ساختمان می باشند. علاوه بر طراحی، این مجموعه با بهره گرفتن از مجریان حرفه ای و متخصص، اجرای نمای ساختمان ها را نیز بر عهده می گیرند. شما می توانید برای مشاوره و برقراری ارتباط جهت طراحی و اجرای نما ساختمان خود با شماره های زیر تماس حاصل نمایید.

شماره تماس دفتر معماری آوگون:

۰۲۱-۸۸۷۲۸۱۲۴

انواع سبک نمای ساختمان

همانطور که در بالا بدان اشاره شد، نمای ساختمان ها در انواع سبک های مدرن، کلاسیک، نئوکلاسیک، بروتالیسم و غیره قابل طراحی و اجرا می باشند که در ادامه به طور خلاصه هر کدام را شرح می دهیم و نمونه هایی از طراحی و اجرای این نماها را برای درک بهتر به اشتراک خواهیم گذاشت.

سبک معماری کلاسیک

نمای کلاسیک یا رومی از گذشته های دور یکی از محبوب ترین انواع نمای ساختمان است. به عبارتی می توان گفت که این سبک معماری تقریبا در سرتاسر جهان طرفداران خاص خود را دارد. یکی از اصول اولیه در معماری کلاسیک رعایت کامل تقارن می باشد. جزئیات فراوان، تراشکاری، استفاده از متریالی مانند انواع سنگ های طبیعی از دیگر ویژگی های سبک معماری کلاسیک می باشد. استفاده از متریالی مانند سنگ مرمر و گرانیک در نمای ساختمان های کلاسیک باعث شده تا این سبک جزو سبک های گران قیمت محسوب شود . از این رو هزینه های طراحی و ساخت آن برای کارفرماها بالا می باشد.

سبک معماری نئوکلاسیک

از اواسط قرن ۱۸ تا اواسط قرن ۱۹، سبک نئوکلاسیک جای باروک را گرفت. عصر روشنگری و انقلاب صنعتی سبک معماری کلاسیک را دوباره بازگرداند. در سبک نئوکلاسیک معمولاً از سبک معماری معابد روم و یونان باستان استفاده می شده که در عین حال با ساختمان های روز سازگار بودند. برخی از ویژگی های نما با سبک نئوکلاسیک به شرح زیر می باشد:

_ استفاده از ستون ها به عنوان عناصر پشتیبانی، بازیابی اشکال و المان های کلاسیک

_ به کار بردن عناصر و جزئیات به کار رفته در سبک کلاسیک که نمایانگر متانت می باشد.

_ هندسه ساده، برخلاف سبک های قبلی مانند باروک و روکوکو

سبک معماری مدرن

این نوع معماری به دنبال شکستن یکنواختی خطوط نماهای کلاسیک از طریق عدم تقارن و فرم های منحنی و آزاد است. متداول ترین مصالح مورد استفاده فولاد، آهن فرفورژه و شیشه است، که در ترکیب با اشکال طبیعی و ارزیابی مجدد صنعت استفاده می شود.

سبک معماری بروتالیسم

بروتالیسم یا به اصطلاحی زبره کاری، ریشه شوروی و به عنوان یکی از شاخه های خردگرایی متولد شد، در دهه ۱۹۷۰ در کشورهای اروپای شرقی و انگلیس-ساکسون به اوج محبوبیت خود رسید.

در این نوع معماری بار دیگر، بتن و فولاد مواد اصلی هستند،  سبکی از معماری است که در آن ساختمان ها کلاً با بتن زبره و بدون روکش و دیگر عناصر کاربردی و به عبارتی عریان و عاری از زینت اجرا می‌شوند. اشکال ساختمانهای بروتالیسم با غلبه بر خطوط مستقیم ساده است. آنها معمولاً از ماژولهای تکراری در اطراف مناطق عملکردی مفصلی تشکیل می شوند.

سبک معماری دکانستراکتیو

ساختارشکنی، به عنوان یک سبک، در دهه ۱۹۸۰ به عنوان جنبشی متولد شد که به دنبال درهم شکستن نمای ساختمان ها و به چالش کشیدن خطوط مستقیم و اشکال کلاسیک هندسی می باشد.

در ادامه خط معمار شما را به دیدن انواع سبک نمای ساختمان دعوت می نماید. این نمونه ها در ایران و سایر مناطق جهان طراحی و اجرا رسیده اند که در نوع خود بی نظیر می باشند.

تحریریه خط معمار

نگارنده: مینا مقدم

شرکت معماری آوگون

منبع: Archline

تعداد بازدید: 459

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *