استفاده از بلوک های بتنی در دفتر کار خانه خلاق هزاره

استفاده از بلوک های بتنی در دفتر کار خانه خلاق هزاره

استفاده از بلوک های بتنی در دفتر کار خانه خلاق هزاره

خانه خلاق هزاره / گروه معیار

معماران: گروه معیار

معماران اصلی: کاظم هوشمند، علی مقتدری

نقشه فنی: سارا الیاسی

مهندس مکانیک: مبین طلایی پور

مهندس برق: مهدی شاه آبادی

مهندس سازه: احسان عطایی

طراحی گرافیک: رضا فرزانه

مدیر پروژه: دستیار مهرنام روشن ضمیر

عکس ها: استودیو انفرادی

مساحت: ۱۱۰۰ متر مربع

سال: ۲۰۲۳

موقعیت: تهران، ایران

در پارک «آب و آتش» تهران، نزدیک پل طبیعت، بنایی وجود داشت که در گذشته اصطبل اسب‌ بوده است. این پروژه شامل تلاش برای بازسازی و تغییر این ساختمان از یک اصطبل به یک فضای کاری مشترک و احیای آن بوده است. تبدیل از یک فضای ثابت به یک فضای کار مشترک جذاب و هیجان انگیز بود. ساختمان اصطبل که سال ها رها شده بوده، نیاز به تعمیرات و نوسازی گسترده داشته است. تیم طراحی با حفظ فرم و نمای کلی ساختمان، بر آن شدند تا با ایجاد تغییراتی در فضاهای داخلی، هویت آن را حفظ کنند و به آن شخصیت اجتماعی جدیدی ببخشند. در ادامه به بررسی ویژگی های این پروژه می پردازیم.

استفاده از پنجره های بزرگ

با توجه به اینکه ساختمان توسط یک پارک متراکم احاطه شده بود و در نزدیکی یکی از بزرگراه‌ های اصلی شهر قرار داشت، ایجاد پنجره‌ هایی برای آوردن فضای مثبت محیط به فضای داخلی از اهمیت زیادی برخوردار بود. بنابراین، تصمیم گرفته شد پنجره‌ های دایره‌ ای را در امتداد طبقه همکف ایجاد کنند تا اطمینان حاصل شود که کاربران از محیط بیرون احساس جدایی نمی‌ کنند. علاوه بر این، با باز کردن نورگیرها، به دنبال افزایش نفوذ نور طبیعی به داخل مجموعه بوده اند.

با توجه به طول قابل توجه طبقه همکف، دو فضای بیضوی در پلان ایجاد شده است تا جداسازی فضایی را به گونه ای معرفی کند که شکل کشیده بدون وقفه پلان از نظر بصری بر فضا تسلط نداشته باشد. این بیضی های ایجاد شده نقش مهمی برای طراحان داشته است که یکی به عنوان ورودی و پارتیشن بندی و دیگری به عنوان فضای استراحت و دهلیز بوده. برای اطمینان از اینکه حیاط داخلی دارای نماهای مناسب از همه طرف است، دیوارهای نفوذپذیر طراحی و با استفاده از بلوک های بتنی دست ساز ساخته شده است. ساخت این بلوک ها در سایت برای اجرای پروژه بسیار مهم بوده.

بلوک بتنی

تیم طراحی برای ساخت این بلوک ها یک قاب فلزی طراحی و ساخته اند و بتن پلیمری را به عنوان ماده انتخاب کرده اند. تقریباً ۲۰۰۰ بلوک بتنی در طول عملیات های مختلف ساختمانی در محل ساخته شد که به یکی از نقاط قوت پروژه تبدیل شد. اکنون پس از بازگشایی این ساختمان، تیم های متعددی به فعالیت های روزانه و فعالیت در این فضا مشغول هستند. این تغییر کاربری، ساختمان را به چرخه اقتصادی و اجتماعی پارک «آب و آتش» بازگردانده است.

در ادامه خط معمار شما را به دیدن سایر تصاویر از پروژه استفاده از بلوک های بتنی در دفتر کار خانه خلاق هزاره دعوت می نماید.

پلان ها، دیاگرام، سکشن و غیره

تحریریه خط معمار

نگارنده: ماریه عطایی

منبع: archdaily

تعداد بازدید: 176

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *