آجرکاری در بازسازی خانه هراتیان

ازسازی و طراحی ساختمان مسکونی هراتیان

معماران: دفتر معماری و ساختمان | archoffice

معمار: مهدی هادی پور

مدیر پروژه: داود علوی زاده

مشاوران Mep & Hvac : حسام سیدحسینی

عکاس: پرهام تقی اف

مساحت : ۴۰۰ متر مربع

سال: ۲۰۲۲

موقعیت: تهران، ایران

آجرکاری در بازسازی خانه هراتیان

شرح پروژه:

آجرکاری در بازسازی خانه هراتیان پروژه ای چالش برانگیز بوده است. که با چالش هایی مانند کوچک بودن ساختمان، تنوع فضاهای مورد نیاز، حریم خصوصی و ایجاد حس امنیت برای کارفرما همراه بوده.

این چالش ها باعث شده فرآیند طراحی به سمت استفاده حداکثری از فضا باشد. با توجه به خواست کارفرما یعنی تهیه واحد مسکونی، واحد مهمان و سرایداری، تقسیم بندی فضا به این سمت انجام شده است. که فضای نشیمن در طبقه همکف و طبقه اول در نظر گرفته شود تا خانواده دسترسی کامل به حیاط داشته باشند و کمتر در معرض دید قرار گیرند، و واحد مهمان و سرایداری در طبقه دوم در نظر گرفته شده است. فضای مسکونی به دو بخش تقسیم شده است: فضاهای خصوصی خانه که با حیاط در تعامل است و بخش های عمومی که در مجاورت پاساژ قرار دارند. و با توجه به حساسیت های خانواده راهکارهایی برای کنترل هرچه بیشتر روزنه ها و رفع حریم اندیشیده شده است.

 برای حل آن از آجرکاری فخرمدین در جلوی تراس طبقات استفاده شده تا هم نور جنوب و هم دید همسایه ها و هم فضای تراس ها با توجه به کارکردهای پشت آن یعنی آشپزخانه و اتاق های مخصوص برای خانواده کنترل شود.

برای استفاده از ایوان، حیاط را در عمق قرار داده شده است تا حضور خانواده در آن به دور از چشم همسایه ها امکان پذیر باشد و خانواده در طول روز زمان بیشتری را در آن سپری کنند. دیوارهای حیاط بازسازی و با ارتفاع بالاتری اجرا شده تا دید همسایه ها کنترل شود. نکته دیگری که در طراحی مورد توجه قرار گرفته است این است که هر فضا باید دارای یک بازشو با طرح خود باشد و به عنوان مثال تنوع دهانه های شمالی نشان دهنده تفاوت فضاهای مرتبط با آنهاست. بازشوهای طبقه اول مربوط به قسمت سالن واحد مسکونی و بازشوهای طبقه دوم مربوط به قسمت سرایداری می باشد.

ایجاد حس امنیت یکی از مهمترین خواسته های کارفرما و یکی از چالش برانگیزترین بخش های طراحی این خانه مسکونی بوده است. که در بازسازی و طراحی آن سعی شده راهکارهایی ارائه شود تا نفوذ دهانه ها از بین نرود و در عین حال احساس امنیت را به کارفرما بدهد. برای این منظور در طراحی نرده های فلزی، تمهیداتی در نظر گرفته شده است. چالش دیگر مربوط به نرده های پارکینگ و ایوان طبقه همکف حیاط بود که هم باید متحرک و هم محافظ می بودند. برای این منظور نرده ها به گونه ای طراحی و اجرا شدند که در زیر سقف حرکت کنند تا کمترین تداخل را داشته باشند.

در ادامه خط معمار شما را به دیدین سایر تصاویر از پروژه آجرکاری در بازسازی خانه هراتیان دعوت می نماید.

پلان ها، دیاگرام، سکشن و غیره.

تحریریه خط معمار

نگارنده: ماریه عطایی

شرکت معماری آوگون

منبع: archdaily

تعداد بازدید: 685

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *