۱۰ راه پله منحصر به فرد اثر معمار مدرنیسم سریلانکایی Geoffrey Bawa

۱۰ راه پله منحصر به فرد اثر معمار مدرنیسم سریلانکایی Geoffrey Bawa

تمامی راه پله ها و راهرو هایی که توسط متخصص و معمار برجسته سریلانکایی Geoffrey Bawa طراحی شده است ددر نوع خود بی نظیر و منحصر به فرد می باشند.بنابراین خط معمار در این بخش تصمیم دارد تا ۱۰ نمونه برگزیده از طراحی های راه پله از این هنرمند را به شما معرفی کند. Baw یکی از عوامل محرک سبک های معماری شناخته شده به عنوان مدرنیسم منطقه استوایی بود که دانش خود را در بریتانیا با سنت های کشور خود ترکیب کرد.

از سال ۱۹۵۰ تا آخرین سال زندگی خود ۲۰۰۳ او بیش از ۱۰۰ پروژه را در زادگاهش سریلانکا و سایر کشورهای مجاورش به انجام رسانید. رویکرد های او می تواند به عنوان یک پژوهش نو و معتبر شناخته شده توسط تجربه از گذشته مشخص شود. او معماری بود که به زمینه های فیزیکی و فرهنگی جامعه پاسخ داد. او از متریال و روش های ساخت و ساز برای ایجاد فضاهایی که مختص زمان و مکان آن ها بود استفاده کرد. آخرین اثر او شامل کتابی است با عنوان " تنوع غنی" که بر طراحی انواع راه پله ها تمرکز کرده است.

در ادامه خط معمار برای شما نمونه هایی برجسته از راه پله هایی که او در طی سال های فعالیت خود اجرا کرده است را آماده ساخته است. شما را به دیدن تصاویر دعوت می نماییم.

این ساختار برج مانند یک غرفه ی نمایشگاهی بود که Bawa  برای یک نمایشگاه صنعتی در سال ۱۹۶۵ طراحی کرده بود. ارتفاع این برج ۴۰ متر و شامل دو راه پله در هم آمیخته و همچنین دارای سه پلت فرم می باشد. طرح این برج ملهم از برج یادبود اثر ویلادمیر تاتلین می باشد.


این پروژه یک هتل ۶ طبقه ای است که رو به صخره می باشد و اطراف آن را گیاهان دربر گرفته است. پله های متنوع آن بخش رسیپشن را با فضای غذاخوری متصل می کند. در بالای راه پله او یک مجسمه جغد را نصب کرده است.

او چند سال پیش از مرگش هتل Lighthouse را طراحی کرده ست. این هتل دارای راه پله ای مارپیچی است که او با همکاری  Laki Senanayake  طراحی کرده است. آن ها این راه پله را با مجسمه های فلزی جنگجویان نبرد قرن ۱۷ هم تزئین کرده اند.

در این پروژه  Bawa سعی کرده تا " نسخه استوایی از یک باغ عصر رنسانس ایتالیایی" را در شهر Lunuganga ایجاد کند. تقریبا حدود ۳۰ راه پله در سراسر این باغ قرار دارد. 

کف این راه پله ی مارپیچی از کاشی های سرخ و متمایل به قهوه ای پوشیده شده است که در مرکز ساختمان مسکونی قرار دارد. نرده های منحنی از جنس چوب فضایی نرم و هموار ایجاد کرده، باوجود اینکه طرح به شکل مربع است.

تحریریه خط معمار

نگارنده: مینا مقدم

شرکت معماری آوگون

منبع: Dezeen

تعداد بازدید: 490

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *