یک ساختمان اریب | دفتر آیینه

یک ساختمان اریب | دفتر آیینه

معماری ساختمان اداری

یک ساختمان اریب | دفتر آیینه

معماری: دفتر معماری آیینه

معماران : علی دهقانی، علی سلطانی، عاطفه کرباسی

سال ساخت : ۲۰۱۳

موقعیت: نجف آباد، اصفهان

شرح پروژه:

هنگامی که پروژه “ساختمان اریب” به دفتر مهندسی معماری آینه پیشنهاد شد، کارفرما تلاش بیهوده ای را انجام داده بود تا شرکت خدمات برق پرتو مزاحم جلوی پروژه را حذف کند. او هنوز در مورد ساخت ساختمان خود در این سایت به دلیل این مشکل و هندسه خاص زمین نامطمئن بود. بدتر از آن، در زمانی که سازه و سقف کاشته شده بود و امکان جابجایی و اصلاح آن وجود نداشت، به این شرکت مراجعه کرد.

اما در این بین وسوسه تجربه طراحی نمای اریب، با توجه به نمای عالی زمین، چه از محیط اطراف به سمت ساختمان و چه از درون به بیرون، وجود درختی عظیم الجثه در شمال پروژه، و موضوع مواجهه با نور غرب که تقریباً نیمی از پروژه در معرض آن قرار داشت، آن ها را مصمم به توسعه این پروژه کرد.

 نور تداخلی غرب، ساختمان با نمای شیشه ای زشت و پرتو برق مزاحم پروژه همگی در یک طرف و از طرف دیگر درخت تنومند مجاور زمین، نور مطلوب و چشم انداز رو به کوه های شمالی شهر در مجموع به عنوان نقات قوت و ضعف این پروژه قرار داشتند.

برای مقابله با نور آزاردهنده و محو کردن نمای طبقات رو به پرتو برق و سیم های تحریک کننده درهم تنیده و ساختمان زشت روبروی پروژه، تصمیم گرفته شد تا نقاب هایی از همان متریال جلو را به مخاطب معرفی کنند که با بیرون زدگی از سطح جلو، هدف طراحان دفتر آینه را برآورده کرد. این حجاب ها نمای سازه غربی را به سمت جنوب و نمای سازه روی اریب را به سمت شمال هدایت می کند.

همچنین نمای شمالی سرزده رو به دیوار پیش بینی شده را به سمت شمال هدایت می کند. علاوه بر این، زوایای بیرون زدگی این پانل ها که عمود بر سطوح مجاور هستند، به نوعی مشکل ساخت و ساز روی اریب را به وسیله نما برطرف می کند. با توجه به کاربری اداری ساختمان، پنجره‌ های هر طبقه با ارتفاع‌ های متنوع برای چیدمان داخلی متفاوت و نماهای مناسب پیرامون قرار گرفته‌ اند.

رنگ سفید نما، نور و سایه را بر روی آن منعکس می کند، همچنین در آن محیط متلاطم به نما آرامش و وقار می بخشد. در نهایت به سطحی یکپارچه رسیدیم که حجاب‌ ها بخشی از نما به نظر می‌ رسند، گویی از همان سطح و با توجه به زاویه‌ ای که روی آن قرار گرفته‌ اند، جدا شده‌ اند.

اکنون ما فکر می کنیم که ساختمان به یک پاسخ یکپارچه در برابر تمام محدودیت هایی که آن را احاطه کرده بود تبدیل شده است.

در ادامه خط معمار شما را به دیدن سایر تصاویر پروژه یک ساختمان اریب دفتر آیینه دعوت می نماید.

پلان ها، دیاگرام، سکشن و غیره.

تحریریه خط معمار

نگارنده: ماریه عطایی

شرکت معماری آوگون

منبع: www.archilovers.com

تعداد بازدید: 966

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *