کانکس اداری، از طراحی تا اجرا
کانکس اداری، از طراحی تا اجرا
یکی از حوزه هایی که میتوان در آن از طرح ها و فرم های خلاقانه معماری استفاده کرد طراحی دفاتر یا شعب پیش ساخته شرکت ها بوده که تحت عنوان کانکس اداری از آن یاد می شود.می توان این گونه بیان کرد که سازه ای از پیش ساخته شده متناسب با کاربری اداری جهت انجام امور دفتری و فعالیت کارمندان یک مجموعه و یا حتی دفتر مدیریتی یک شرکت را کانکس اداری می گویند که توسط معماران و طراحان آشنا به این صنعت طراحی و تولید گردیده و به وسیله ماشین آلات سنگین به محل مورد نظر به مانند یک غرفه نمایشگاه منتقل می گردد.
دلایل استفاده از کانکس اداری
خیلی از موارد وجود دارد که یک سازمان یا شرکت شروع به گسترش مجموعه خود کرده که در ابتدا با افزایش تعداد کارمندان این امر شروع می شود. افزایش کارمند نیازمند گسترش فضای اداری بوده که محل کار فعالیت نیروهای جدید باشد. از طرفی افزایش مساحت ساختمان با روش های بنایی نیازمند توقف فعالیت مجموعه تا پایان مراحل ساخت و انجام مراحل اخذ مجوز و بسیاری دشواری ها و هزینه ها خواهد بود. برای حل این مسئله شرکت ها به دنبال تهیه کانکس اداری برای تامین فضای جدید خود بوده و به دلیل پیش ساخته بودن آنها در مدت زمان کمتر از ۲۰ روز دفتر جدید خود را خواهند داشت .
نکات مهم در طراحی کانکس اداری
ما به عنوان یک معمار می بایست در ابتدای شروع به طراحی کانکس اداری دو نکته اصلی را مدنظر داشته باشیم که یکی از آنها محدودیت های موجود در انتخاب ابعاد به دلیل حمل سازه و دیگری انتخاب مصالح مناسب از لحاظ رنگ که هماهنگ با نوع سازمان و فعالیت آن باشد.هرچه در مرحله مطالعات اولیه دقیق تر و نمونه موردی های بیشتری را که از قبل تولید شده اند را مورد برسی قرار دهید با خطا های احتمالی کمتری در مرحله طراحی روبرو خواهید شد.البته کانکس اداری خود دارای نوع های مختلفی بوده که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.
انواع کانکس اداری
تعریف کاربری اداری خود دارای شاخه ها و زیر مجموعه های مختلفی است که از مهمترین آنها اتاق مدیر عامل ، اتاق کارمندان ، اتاق جلسه ، دفتر فروش ، حسابداری و بسیاری از بخش های فرعی دیگر بوده که به دنبال آن کانکس اداری نیز ممکن است برای یک یا چند بخش از این فضا ها در نظر گرفته شده باشد ، ما در ابتدای امر طراحی باید از آن اطلاع داشته و بدانیم که بطور مثال اگر کانکس اداری مدیریتی طراحی می کنیم می بایست به نمای خارجی و فرم آن و همچنین با چیدمان داخلی فضا چه برخوردی داشته باشیم چرا که معمولا دفتر مدیر یک مجموعه به نوعی پرستیژ آن مجموعه نیز محسوب می شود.
روش های ساخت کانکس اداری
اینکه سازه با چه مصالحی و چه شیوه ای ساخته شود پاسخیست که ما در هنگام طراحی می بایست به آن فکر کرده و راهکار های فنی را برای آن اندیشیده باشیم. ساخت کانکس اداری با انواع مصالح مانند چوب ، ساندویچ پانل ، ورق های کامپوزیتی و حتی شیشه های سکوریتی مقدور بوده که با توجه به نوع طرح و اقلیم منطقه مورد استفاده می بایست بهترین آنها را که هم مطابق با نوع کاربری و هم از نظر هزینه های ساخت برای کانکس اداری مقرون بصرفه باشد را برگزینیم
ابعاد کانکس اداری
محدودیتی که در ابعاد کانکس اداری وجود دارد همانگونه که پیش تر نیز به آن اشاره شد مربوط به قوانین و مقررات حمل و نقل بوده و دیگر آیتم مشخص کننده ابعاد مقدار مساحتی است که خریدار برای آن دراختیار دارد و ممکن است از یک فضای ۳*۴ متر تا یک فضای ۱۰*۱۰ متر متغییر باشد. برای زمانی که می خواهیم سازه را حمل کنیم نباید ابعاد آن بصورت پشت تا پشت بیش از ۳٫۵*۱۲ متر باشد چرا که در بسیاری از مناطق بخصوص درون خیابان ها و کوچه های شهری نمی توان آن را حمل کرد و از طرف پلیس راهنمایی و رانندگی نیز مجوز صادر نمی شود اما اگر ابعاد یا عرض کانکس اداری خیلی بزرگ باشد می توان آن را در محل اصلی خود ساخت که دیگر نیاز به جابجایی نباشد. در این شرایط دیگر محدودیتی برای ابعاد وجود نخواهد داشت.
تحریریه خط معمار
منبع: کانکس راکو
تعداد بازدید: 793
وب سایت خوب و به روزی دارید موفق و سربلند باشید