معماری ویلای آلیو، امین رفیعی، فروغ حسن پور

نمونه ویلای کوچک و مدرن ایرانی

معماران مسئول: امین رفیعی، فروغ حسن پور

موقعیت: ایران، فومن

مساحت: ۱۴۸ مترمربع

عکاس: مجید صفری سخاوت

شرح پروژه

در این بخش می خواهیم نمونه ویلای کوچک و مدرن ایرانی را برای شما به اشتراک بگذاریم. مساحت ساختمان و مساحت زمین در این پروژه به شرح زیر می باشد:

طبقه همکف: ۷۳ مترمربع، طبقه اول: ۷۶ مترمربع، کل طبقات: ۱۴۸.۷ مترمربع، مساحت زمین ۵۰۰ مترمربع. این زمین در شهر ماکلوان در منطقه فومن استان گیلان قرار گرفته است. طراحان قصد داشتند با ایجاد بازشوهای بزرگ و طرح بندی مناسب فضاها، بیش ترین استفاده را از چشم انداز بکر اطراف زمین داشته باشند. این بازشو ها همچنین نقش اصلی و مهمی را دارند و در طراحی این پروژه ضرورت داشت. با توجه به محدودیت های ابعاد زمین ( ۵۰ ×۵۰)، طراحان سعی کردند که پروژه تا حد امکان با فضای بیرونی بیش ترین ارتباط را برقرار سازد و به علاوه حریم خصوصی را در ضلع شرقی حفظ کند.

این پروژه جهت گذراندن اوقات فراغت کارفرما و خانواده اش طراحی شده است. معماری برون گرا، که یکی از ویژگی های معماری بومی استان گیلان است، در کلیه فضاهای این پروژه به چشم می خورد. وجود وُید، ضمن این که موجب تهویه مناسب و حفظ حریم خصوصی در فضاهای عمومی و خصوصی این ویلا می شود، کمک بزرگی بر برجسته سازی معماری برون گرا نیز می شود. با توجه به محدودیت های ابعادی زمین و این واقعیت که نمای اصلی در ضلع جنوبی و غربی واقع شده و همچنین نیاز به حفظ چشم انداز منظره اطراف، طراحان مجبور شدند تا از سمت غرب زمین ۲ متر فاصله بگیرند.

به علاوه  ۸ متر از عرض زمین قابل طراحی بود که در طی طراحی، چالشی ایجاد کرد. قابل توجه ترین ویژگی این ساختمان دستیابی به طرحی بومی است، طرحی که عاری از بازگشت به گذشته و تکرار غیر معقول آن در دنیای امروز می باشد. طراحان علاوه بر ایجاد ساختار مناسب منطبق با نیازهای روز، سعی کرده اند تا نگاهی اجمالی به هویت معماری و معماری بومی منطقه داشته باشند. به عنوان مثال:

۱_ متریال به کار رفته می بایستی یادآور خانه های گیلان باشد. به طور مثال تیرهای بتنی در سقف به طور مورب قرار گرفته و تیر های چوبی به وضوح روی این تیرهای مورب قرار می گیرند و بدین ترتیب سقف به طور یکنواخت چوبی دیده می شود.

۲_  ورودی پروژه به گونه ای طراحی شده است که برای دسترسی به درب ورودی ساختمان افراد باید از یک پلی عبور کنند که بر روی استخر قرار گرفته است. وجود استخر و پل علاوه بر این که جو مطلوبی ایجاد می کنند، به طور ناخودآگاه زیست محیط بومی منطقه را به ذهن متبادر می کند.

۳_ بالکن اصلی در طبقه اول دارای تیرهای چوبی و شیشه در سطح آن هستند که باعث می شود حتی بالکن در روزهای بارانی نیز قابل استفاده باشد و آب به آن بخش نفوذ نکند.

۴_ ابعاد و ارتفاع طرح (نسبت ها) به گونه ای طراحی شده اند که خورشید در فصل زمستان نیز تقریبا تا انتهای ساختمان نفوذ کند و بر عکس در فصل تابستان این نفوذ به حداقل برسد.

۵_ این ساختمان استفاده ی مطلوبی از وُید در تمامی بخش ها (اتاق های خواب، سالن پذیرایی و سایر مناطق) داشته است که یکی از مهم ترین عوامل آب و هوایی در منطقه می باشد.

در ادامه با دیدن تصاویر نمونه ویلای کوچک و مدرن ایرانی خط معمار را همراهی کنید.

نمونه ویلای کوچک و مدرن ایرانی نمونه ویلای کوچک و مدرن ایرانی نمونه ویلای کوچک و مدرن ایرانی نمونه ویلای کوچک و مدرن ایرانی نمونه ویلای کوچک و مدرن ایرانی نمونه ویلای کوچک و مدرن ایرانی نمونه ویلای کوچک و مدرن ایرانی نمونه ویلای کوچک و مدرن ایرانی نمونه ویلای کوچک و مدرن ایرانی نمونه ویلای کوچک و مدرن ایرانی نمونه ویلای کوچک و مدرن ایرانی نمونه ویلای کوچک و مدرن ایرانینمونه ویلای کوچک و مدرن ایرانی نمونه ویلای کوچک و مدرن ایرانی نمونه ویلای کوچک و مدرن ایرانی نمونه ویلای کوچک و مدرن ایرانی نمونه ویلای کوچک و مدرن ایرانی نمونه ویلای کوچک و مدرن ایرانی

پلان ها، دیاگرام، سکشن و غیره.

تحریریه خط معمار

نگارنده: مینا مقدم

شرکت معماری آوگون

منبع: Archdaily

تعداد بازدید: 2,399

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *