نمای کلاسیک رومی

نمای کلاسیک رومی

نمای کلاسیک رومی

نمای ساختمان به قسمت بیرونی ساختمان که بیشتر جنبه عمومی دارد گفته می شود. شاید پاسخ به این سوال که اولین چیزی که از یک ساختمان در ذهن می ماند چیست؟ بتوانیم اهمیت موضوع طراحی نما را انتقال دهیم.

قطعا اهمیت طراحی نما را با دیدن تنوع بسیار در طراحی نما ساختمان ها در کوچه و خیابان ها شاهد هستیم. این اهمیت هم در حوزه های تجاری و هم در ساختمان های مسکونی بسیار مورد توجه قرار گرفته است. در این میان طراحان خلاق تنوع های جذاب و خلاقانه بسیاری را خلق کرده اند که در قالب و سبک های مختلف طراحی شده اند. این مقاله در میان این سبک های گستره، به بررسی نمای ساحتمان رومی می پردازد.

نمای ساختمان رومی

همانطور که از اسم نمای کلاسیک رومی پیداست، قدمت این سبک به دوران روم باستان می رسد. نمایش اقتدار ، شکوه و جلال امپراطوری روم با معماری، به عنوان والاترین هنر در دوران کلاسیک.

بنابراین اصلی ترین بعد زیبایی شناسی در سبک کلاسیک رومی و یونانی نمایش تجمل بوسیله ی ساختمان هایی با تزئینات می باشد. سبک های بسیاری از سبک کلاسیک بوجود آمده است که از جمله آن ها می توان به نئو کلاسیک اشاره کرد. که امروزه هم در ساختمان های تجاری و هم مسکونی بسیار مورد توجه قرار دارد.

استفاده از نمای کلاسیک رومی طرفداران خاص خود را دارد. از ویژگی هایی که افراد را به این سبک جذب کرده است مقاوت مصالج ساختمانی است که در این سبک استفاده می شود. از اصلی ترین عناصر این سبک استفاده از سنگ می باشد. امروزه با توجه به رشد تکنولوژی و علم متریال هایی با مشابه سنگ و با کیفیت های خاص خود ساخته شده است که علاوه بر بحث مقاومت از لحاظ قیمتی هم مقرون به صرفه تر است و کارفرمایان بیشتری را به انتخاب این سبک ترغیب کرده است.

عناصر اصلی در طراحی نمای ساختمان به سبک رومی چیست؟

طراحی نما به سبک کلاسیک رومی در گذشته دو مشخصه اصلی داشته است: ۱. استفاده ار تزئیات مانند گچبری، حجاری، نقش برحسته و… . ۲. استفاده از ستون در طراحی نمای

این ویژگی ها در نماهای کلاسیک رومی بیشتر در ساخت ویلا ها و یا خانه های ویلایی که متراژهای بیشتری دارند و البته به فراخور بودجه و هزینه ای که کارفرما مد نظر دارد استفاده می شود.اما به نسبت در ساختمان های اداری تجاری و مسکونی به شیوه ای مدرن تر و با جزئیات کمتر و حفظ کلیات سبک از نما رومی استفاده می شود.

فضای بیشتر از بعد بصری قابلیت دیده شدن بیشتر جزئیات را به اثر می دهد در صورتی که یک نمای شلوغ و پر جزئیات در مساحت کم و مکانی شلوغ و پر تراکم نه تنها زیبایی هایش دیده نمی شود بلکه تاثیر مخرب هم دارد.

مثلا استفاده از این سبک در ساختمانی تجاری در مرکز شهر که مکانی پر تردد و شلوغ است اگر در مساحتی کوچک باشد و در آن به جزئیات زیاد پرداخته شده باشد با وجود صرف هزینه های بسیار از منظر بصری مخاطب را جذب نمی کند. زیرا ذهن مخاطب در فصایی شلوغ اشباع شده و زمان و حوصله کافی برای دقت به جزئیات طراحی نما را ندارد، لذا به سادگی از کنارش رد خواهد شد.

رعایت قواعد تناسب و تقارن نیز از اصول دیگر طراحی این سبک می باشد که باید مورد توجه قرار گیرد. بنابرابن انتخاب درست و میزان استفاده از المان های یک سبک بسته به نطر کارشناسی طراحان در فضاهای مختلف استفاده می شود تا متناسب با کارآیی ساختمان بهترین و بیشترین بهره برداری از ساختمان توسط کارفرما صورت گیرد. در این زمینه شرکت معماری آوگون با کادری مجرب و متخصص در زمینه طراحی و اجرا آماده مشاوره و اجرای پروژه های شما می باشند.

شماره تماس (ویژه ساعات اداری)

۰۲۱-۸۸۷۲۸۱۲۴

شماره تماس جهت خارج از زمان اداری:

۰۹۱۲۴۹۵۲۳۶۵

سایر راه های ارتباطی با آوگون:

ایمیل بخش طراحی و اجرا:

archline.ir@gmail.com

چه متریال هایی در نما کلاسیک رومی بیشتر استفاده می شود؟

اصلی ترین متریال در نمای کلاسیک رومی سنگ می باشد. که بیشترین استفاده را هم دارد. در این سبک ار سنگ های مرمر، گرانیت تراورتن و همچنین سیمان نیز استفاده می شود. پس از سنگ ، سیمان، در طراحی نما رومی پرکاربردترین مصالح به حساب می آید.

که دارای مزایا و معایبی می باشد که در ادامه به آن پرداخته می شود. از میان سنگ های نام برده شده سنگ تراورتن در ایران بیش از سایرین استفاده می شود. علت آن هام این است که معادن گسترده ای از این نوع سنگ در کشور وجود دارد. اما نهایتا انتخاب متریال، بستگی به درخواست کارفرما طراحی طراح که البته متناسب با درخواست کارفرما صورت می گیرد و بودجه و موقعیت جغرافیای ساختمان متغیر  است.

تفات سنگ و سیمان در طراحی نما رومی

سنگ و سیمان از متریال های پرکاربرد در نما کلاسیک رومی هستند که هر کدام دارای معایب و مزایایی می یاشند. مقاوم بودن سنگ از ویژگی های بارز و مورد توجه آن است. امروزه از سنگ تراورتن بیشترین استفاده در طراحی نمای کلاسیک رومی می شود.

این نوع از سنگ طبیعی علاوه بر مقاومت و استحکام بالا سازگاری مناسبی با محیط طبیعی دارد و این سبب حقظ نما در مدت زمان زیادی می باشد.  که علاوه بر زیبایی خاص خود از بعد مالی و هزینه نیز مقرون به صرفه تر از سنگ می باشد. اما به نسبت سنگ در مدت کمتری نیاز به مرمت پیدا می کند.

از سویی در طراحی و اجرای جزئیات نما رومی از جمله نقوش برجسته سهولت  بیشتری دارد در نتیجه دست طراح باز تر است. اما طراحی نما رومی با متریال سنگ و بدست آوردن پلان و برش های دقیق برای اجرا کار سخت و پیچیده ای است و شاید بتوان گفت کار هر کسی نیست.

نورپردازی در نمای رومی

امروزه در زندگی شهری ساعات رفت آمد و تردد بیشتر از گذشته شده است. لذا این نیاز را ایجاد کرده که بر زیبایی مناظر شهری در شب هم اهمیت داده شود. از این رو در طراحی نما نورپردازی از از بخش های اصلی قرار گرفته است که بسیار مورد توجه کارفرمایان نیز می باشد.

در نورپزدازی نمای ساختمان های کلاسیک، نورپزدازی باید به صورت هدفمند و متناسب استفاده شود تا بتواند بر ویژگی های بارز این سبک و هدف آن که نمایش عظمت و شکوه است تاکید کند. بنابراین می توان گفت نورپزدازی در این سبک علاوه بر نمایش زیبایی ساختمان در شب است جنبه تاکیدی بر ویژگی های ساختمان را نیز دارد.

توجه به میزان روشنایی و توان روشنایی باید بر اساس قوانین شهرسازی صورت گیرد و توجه به مصرف بهینه انرژی در انتخاب منابع نوری نیز از ویژگی های قابل تامل در طراحی نورپردازی نما محسوب می شود.

از دیگر موارد مهم در نورپردازی نمای ساختمان ها بویژه نمای کلاسیک رومی انتخاب درست رنگ نور می باشد. استفاده از نورهای رنگی در این سبک و به طور کلی در نمای ساختمان های مسکونی توصیه نمی شود. زیرا با وجود اینکه رنگ های متنوع جذابیت بالاتری را در جذب نگاه مردم به سمت ساختمان دارند اما این رنگ ها متناسب با موضوع ساختمان های مسکونی نمی باشد و انتخاب درستی نیستند. معمولا  نورهای زرد و سفید گزینه های متناسب تری برای  این سبک و به طور کلی نمای ساختمان های مسکونی می باشند.

نورپردازی تکنیک های مختلف و انواع متریال های گوناگونی دارد که انتخاب درست و متناسب آن ها با ساختمان شما می تواند بسیار بر زیبایی ساختمان بیافزاید ضمن آن که در تکمیل و نمایش جذابیت های هرچه بهتر و بیشتر ساختمان نیز نقش اساسی دارد. در این زمینه شرکت معماری آوگون با کادری مجرب و متخصص در زمینه طراحی و اجرا آماده مشاوره و اجرای پروژه های شما می باشند.

شماره تماس (ویژه ساعات اداری)

۰۲۱-۸۸۷۲۸۱۲۴

شماره تماس جهت خارج از زمان اداری:

۰۹۱۲۴۹۵۲۳۶۵

سایر راه های ارتباطی با آوگون:

ایمیل بخش طراحی و اجرا:

archline.ir@gmail.com

در نهایت با معرفی ویژگی ها و عناصر اصلی و جذاب در این سبک از طراحی نما ضمن یادآوری اهمیت طراحی نما، خط معمار شما را به دیدین تصاویری از نمونه های طراحی نمای کلاسیک رومی دعوت می نماید.

تحریریه خط معمار

نگارنده: ماریه عطایی

شرکت معماری آوگون

تعداد بازدید: 254

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *