نمای ساختمان مدرن

نمای ساختمان مدرن

نمای ساختمان مدرن

دنیای مدرن، سلیقه مدرن را به دنبال خود دارد. در عصر تکنولوژی و با پیشرفت های دنیای صنعتی امروز، سبک های هنری نیز متناسب با شرایط جدید بوجود آمده و نیازهای زندگی مدرن را دنبال می کند. رشد تکنولوژی مرز های ارتباطی را در هم شکسته و گسترش ارتباطات محدودیت های اجرایی و تکنیکی را از میان برداشته است.

معماری و طراحی نمای ساختمان نیز به دنبال سایر هنر ها و در ارتباط با مخاطب و کارفرما پاسخگوی سلیقه و خواست مخاطب خود است. در همین راستا در مقاله پیش رو به بررسی نمای ساختمان مدرن می پردازیم تا علاوه بر آشنایی و شناخت ویژگی های آن، نمونه هایی تصویری از این سبک را که در انتهای مقاله خواهد آمد، با هم ببینیم.

چرا نمای ساختمان مهم است؟

ار آنجایی که نمای یک ساختمان رو بنا و در واقع آن چیزی است که مشتری و مخاطب در وحله اول می بیند، بنابراین می توان گفت در جلب توجه و نظر آن ها بسیار مهم می باشد. یک ساختمان با نمایی زیبا می تواند معرف سایر ویژگی های آن ساختمان باشد.

این موضوع در همه کاربری های تجاریی اداری مسکونی ویلا و … بسیار جائز اهمیت است. تحقیقات روانشناسی در حوزه تبلیغات نشان می دهد که جذابیت های بصری، سبب می شود تا در ذهن مخاطب ماندگار تر شود. حال آنکه ماندگاری تصویر در ذهن مشتری در زمان خرید فروش ملک نکته تبلیغاتی بسیار ارزنده و مهمی می باشد.

در ساختمان های تجاری نیز اهمیت این موضوع به نحوی دیگر خود را مطرح می کند. شاید تا کنون برایتان پیش آمده باشد که در هنگام خرید ویترین مغازه ای توجه شما را چنان به خود جلب کرده باشد که با وجود اینکه قصد خرید ندارید تصمیم می گیرید صرفا برای بازدید سری به آن مغازه و یا فروشگاه بزنید.

نمای ساختمان تجاری نیز تا حد زیادی همین روند را در مخاطب ایجاد می کند و از این رو مورد توجه قرار دارد.

تطبیق طراحی نما با کاربری ساختمان

تناسب در طراحی، موضوعی است که می تواند راهنمایی در جهت معرفی کاربری ساختمان باشد. انتخاب نوع طراحی و فرم های مورد استفاده در آن  کاربری ساختمان را مشخص می کند. مثلا در کاربری های اداری و تجاری استفاده از پنجره های قدی بزرگ و به طور کلی استفاده از شیشه در طراحی نمای ساختمان بسیار مورد توجه می باشد.

بطوری که در ساختمان های مسکونی و آپارتمان ها معمولا به علت حفظ حریم خصوصی این متریان به گستردگی استفاده در فصای تجاری و اداری مورد توجه نمی باشد.

از سوی دیگر نوع متریال های مورد استفاده در طراحی نمای ساختمان های اداری و تجاری به گونه ای است که القا کننده حس فضای صنعتی و تجاری است. در صورتی که در ساختمان های ویلایی و مسکونی معمولا از متریال های منطبق با طبیعت استفاده می شود که حس زندگی و پویایی را القا می کند.

بنابراین انطباق متریال و فرم با کاربری ساختمان از نکات مهم و حائز اهمیت در طراحی نما می باشد که کار فرما و طراح را به مقصود خود نزدیک تر می نماید.

سبک مدرن و نیاز بصری امروز

سبک مدرن سبکی است متشکل از فرم های عمودی و افقی ساده شده و بدون تزئین و آرایش های اضافی. این سبک فضایی برای شکوفایی آزادانه خلاقیت و نو آوری هنرمندان و طراحان است. آزادی در استفاده از فرم ها و متریال ها و ترکیب آن ها با هم سبب ایجاد طرح هایی منحصر به فرد در نمای ساختمان های مدرن شده است.

سبک مدرن در ادامه دنیای صنعتی پدید آمده است. دنیای پر سرعت و پر هیاهو که نیاز زندگی شهری را به ساده سازی در فضای بصری و سرعت بخشی بر دریافت حس زیبایی بیش از پیش کرده است. امروزه در کاربری های مختلف نمای ساختمان مدرن بسیار مورد توجه طراحان و کارفرمایان می باشد.

سواد بصری و فرم شناسی در طراحی این سبک امری مهم و ضروری است. چرا که کارفرمایان را به انتخاب و واگذاری این امر مهم به متخصصان و طراحان با ذوق و حرفه ای در این زمینه نیازمند می کند. شرکت معماری آوگون در این حوزه با داشتن تیم طراحی و اجرایی متخصص آماده مشاوره و قرارداد می باشد.

گروه معماری آوگون

طراح و مجری پروژه های معماری و معماری داخلی

شماره تماس دفتر جهت امور طراحی و اجرا:

۰۲۱-۸۸۹۷۶۶۰۸

شماره تماس خارج از ساعات اداری:

۰۹۱۲-۴۹۵-۲۳۶۵ (مهندس صالحی)

  انواع متریال های مورد استفاده در سبک مدرن

همانگونه که در قسمت های قبل گفته شد در سبک مدرن از ترکیب متریال های مختلف استفاده می شود. این سبک محدودیتی در فرم و متریال ندارد. بنابراین متناسب با قواعد شهر سازی مکان ساختمان و بودجه اختصاص داده شده از سوی کارفرما، طراحان از متریال های مختلف استفاده می کنند.

از متریال های مورد استفاده در این سبک می توان به سنگ، شیشه، کامپوزیت، آجر، سیمان و … اشاره کرد. اما چوب و کامپوزیت امروزه بیش از سایر موارد مورد توجه کارفرمایان و طراحان قرار دارد. شاید قیمت های متفاوت و کیفیت های گوناگون آن ها را بتوان از علت های اصلی توجه به این متریال ها نام برد.

کامپوزیت در نمای مدرن

این متریال جدید به علت مقاوت و پایداری بالا در شرایط آب و هوایی گوناگون و همچنین مقرون به صرفه بودن، بسیار مورد توجه می باشد. اما علت مهمتری نیز برای استفاده از آن مورد توجه طراحان است که آن خاصیت پلاستیکی بودن آن است.

این خاصیت سبب شده تا طراحان بتوانند هر طرحی را که می خواهند از طریق ترکیب مواد اجرا کنند. این متریال دارای بدنه پلی اتیلن است که با لایه آلمینیومی پوشانده شده است.

چوب در طراحی نمای مدرن

از متریال های گرم و پر انرژی در ساختمان سازی، چوب می باشد. این متریال انواع گوناگونی دارد که نوعی از آن را که در طراحی نمای ساختمان استفاده می شود را ترموود می گویند.

چوبی که در نمای ساختمان استفاده می شود به دلیل آن که در برابر مستقیم شرایط جوی و آب و هوایی قرار دارد باید از مقاومت بالایی برخوردار باشد. چوب های ترمود فرآیند های مورد نیاز برای این منظور بر روی آن ها صورت گرفته است از همین رو برای نمای ساختمان مدرن مورد استفاده و توجه قرار دارد.

از آنجایی که چوب های ترمود دارای تنوع رنگی و و طرح هستند، در هنگام قرار گیری در کنار سایر متریال ها می توان به راحتی نوع متناسبی را انتخاب نمود. این متریال در کنار شیشه و کامپوزیت ها بسیار جذاب جلوه می کنند. در انتهای مقاله نمونه هایی تصویری از آن قرار گرفته است.

بتن و سیمان در نمای ساختمان مدرن

این متریال در تمامی ساختمان ها مورد استفاده می باشد. امروزه به علت مقرون به صرفه بودن و همچنین نمونه های خلاقانه ای که طراحان با استفاده از متریال خلق کرده اند در نمای ساختمان مدرن نیز مورد توجه و استفاده قرار گرفته است. استفاده از این متریال در طراحی نمای ساختمان از استحکام و مقاوت بسیار بالایی برخوردار است.

اگرچه این متریال ظاهری سفت و سخت و صنعتی دارد اما در سبک مدرن با ترکیب با سایر متریال ها تلطیف می شود. استفاده از هنرمندان و متخصصان این امر سبب استفاده درست و بهینه در طراحی نمای ساختمان ها می شود. این موضوع علاوه بر ایجاد یک طراحی اصولی و درست کارفرما و مشتریان را به مطلوب خود نیز نزدیک می کنند.

جمع بندی نهایی

در نهایت و با مطالب و ویژگی های ذکر شده می توان گفت که سبک مدرن امروزه مورد توجه قرار دارد. چرا که با توجه به نیاز بصری دنیای پرسرعت مدرن، استفاده از تزئینات و ریزه کاری های جذابیت خود را از دست داده اند.

سادگی و طراحی شهری دلباز و خلوت جای آن را گرفته است. بنابراین طبیعی است که طراحی نمای ساختمان های مدرن و سادگی در عین چیدمان و قرار گیری درست عناصر در کنار یکدیگر، مورد توجه قرار گیرد.

تصاویر سبک مدرن در نما

در ادامه خط معمار شما را به دیدین نمونه هایی تصویری از نمای ساختمان مدرن دعوت می نماید.

تحریریه خط معمار

نگارنده: ماریه عطایی

شرکت معماری آوگون

تعداد بازدید: 356

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *