نمای ساختمان اداری اطلس، احمد بطحایی، مرضیه زاد، محسن مریزاد، رها اشرفی

نمای ساختمان اداری ایرانی

معماران مسئول: احمد بطحایی، مرضیه زاد، محسن مریزاد، رها اشرفی

موقعیت: ایران، همدان

تیم طراحی: عسل علیزاده، فرزاد قاسمی، محمدرضا هورجندی، نگار حسینی، صبا شناسی

مساحت: ۳۲۰۰ مترمربع

عکاس: فرشید نصرآبادی

سال: ۱۳۹۷

شرح پروژه

پروژه ساختمان اداری اطلس در منطقه اصلی تجاری شهر همدان قرار گرفته است. این ساختمان فعالیت خود را در اواخر سال ۱۳۹۸ آغاز کرد. طراحی این پروژه نشان می دهد که چگونه استفاده از استراتژی های طراحی نوآورانه و ابزارهای دیجیتالی پیشرفته در کنار مصالح مقرون به صرفه و سیستم های ساخت و ساز ساده، می تواند منجر به طراحی بدیع و نوینی شود. این پروژه در ساخت و ساز از مصالح ساختمانی بومی بهره برده است.  همچنین در طول روند ساخت و ساز، کار و تجربه بومی نیز مورد توجه طراحان قرار گرفت.

مورفولوژی ساختمان ناشی از نوعی تراکم درونی است که به واسطه یک نظام هندسی نوار منحنی تولید شده و به مسیرهای خورشیدی واکنش نشان می دهد و همچنین ارتباط بصری میان سطوح را فراهم می آورد. “solar carving” (انتقال نور) یک رویکرد مستقیم معماری جهت بهینه سازی میزان نور طبیعی در فضایی فشرده می باشد؛ و نشان می دهد که در عوض چگونه محدودیت می تواند طراحی تعاملی هوشمندانه و منفعلانه را جهت دهد.

روند طراحی از یک سری مراحل تکرار شونده ی مطرح شده توسط قوانین ساختمانی و درخواست کارفرما پیروی می کرد. جهت تسهیل در جریان نور طبیعی روز به داخل ساختمان، حجم ساختمان در مسیر خوشید قرار گرفت. نظام هندسی نوارهای منحنی، جهت متحد کردن این سه برج و نمایش آن به صورت یک ساختمان واحد به کار رفته اند.

تعامل فضای مثبت و منفی به طور خاص برای تأکید بر مکان سازی و کیفیت فضایی صورت گرفته است. در نتیجه اتصالات نوری و بصری به طور برجسته نمایش داده می شوند، درحالی که فرم و فضا مکمل یکدیگر می باشند. نمای منحنی ساختمان یک حرکت محدب و مقعر مانندی را دنبال کرده و تراس ها و فضاهای ملاقات را در سطوح مختلف ایجاد می کند و در نتیجه در طبقه همکف به استقبال از دسترسی شهری تأکید می کند.

در ادامه با دیدن تصاویر نمای ساختمان اداری ایرانی خط معمار را همراهی کنید.

نمای ساختمان اداری ایرانی نمای ساختمان اداری ایرانی نمای ساختمان اداری ایرانی نمای ساختمان اداری ایرانی نمای ساختمان اداری ایرانی نمای ساختمان اداری ایرانی نمای ساختمان اداری ایرانی نمای ساختمان اداری ایرانی نمای ساختمان اداری ایرانی نمای ساختمان اداری ایرانی نمای ساختمان اداری ایرانی نمای ساختمان اداری ایرانی نمای ساختمان اداری ایرانی نمای ساختمان اداری ایرانی نمای ساختمان اداری ایرانی نمای ساختمان اداری ایرانی نمای ساختمان اداری ایرانی نمای ساختمان اداری ایرانی نمای ساختمان اداری ایرانی نمای ساختمان اداری ایرانی نمای ساختمان اداری ایرانی نمای ساختمان اداری ایرانی نمای ساختمان اداری ایرانی

پلان ها، دیاگرام، سکشن و غیره.

در این بخش به شرح نمای ساختمان اداری ایرانی پرداختیم.

تحریریه خط معمار

نگارنده: مینا مقدم

شرکت معماری آوگون

منبع: Archdaily

تعداد بازدید: 2,045

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *