معماری ویلای حاجی بابا ، فیروز فیروز

معماری ویلای حاجی بابا

معماری ویلای حاجی بابا ، فیروز فیروز

در این بخش خط معمار قصد دارد تا به شرح پروژه معماری ساختمان مسکونی با عنوان ویلای حاجی بابا که یکی از پروژه های معمار معاصر ایرانی فیروز فیروز می باشد، بپردازد.  پیش از پرداختن به این پروژه بهتر است تا کمی راجع به معمار و سبک کاری او بپردازیم. فیروز فیروز متولد ۱۳۳۳ می باشد. ایشان در رشته معماری از دانشگاه پرات نیویورک فارق التحصیل شده است. پس از اتمام تحصیل در سال ۱۳۶۴ دفتر اهری و فیروز را در نیویورک تأسیس نمود. در میان پروژه هایی که در این مدت میان سال های ۱۳۶۵-۶۷ در دفترش انجام شده بود را دوبار در مجله نیویورک تایمز به چاپ رسانید. این دفتر برای طراحی ساختمان یک مسجد در جده عربستان جایزه اول مجله بین المللی بنیاد آقاخان را به دست آورد.

او پس از بازگشت به ایران در سال ۱۳۶۸ در مدارس و دانشگاه های مختلف کشور به تدریس معماری پرداخت و سپس دفتر معماری فیروز و همکاران را پایه گذاری کرد و هم اکنون در حال فعالیت در دفتر شخصی خود در ایران می باشد. فیروز فیروز به عنوان پایه گذار و مدیر فعلی دفتر معماری فیروز، جایزه مجله معمار را در سال ۱۳۸۱ برای پروژه ی “دو خانه برای دو دوست” را دریافت کرد. وی هم اکنون در حال فعالیت بر روی طیف گسترده ای از پروژه ها از مسکونی تا تفریحی می باشد. آثار فیروز فیروز منعکس کننده نشان دهنده آگاهی و حساسیت شدید وی نسبت به حفظ میراث طبیعی و فرهنگی است. وی هم اکنون عضو کمیته موزه ها در میراث فرهنگی ایران و از اعضای سه فینالیست در رقابت برای موزه جواهرات ملی ایران می باشد. . وی همچنین فضایی را برای قرارگیری مجموعه خصوصی خانم ملک سودور در موزه ملی ملک طراحی کرد. در سال ۱۳۸۳، او به عنوان کیوریتور در یک نمایش هنری در بارسلونا ( Iran under the skin) بوده و همچنین به عنوان هیئت داوران در چندین مسابقه شرکت کرده است.

دفتر معماری فیروز با تمرکز بر طراحی یکپارچه و متخصص در هنر تلفیق تکنیک های طراحی سنتی و مدرن ، طیف گسترده ای از پروژه ها را از محل های مسکونی و مرمت گرفته تا فضای کار تجاری و اداری تولید کرده اند. تیم طراحی داخلی فیروز زبانی نزدیک به سنت های تاریخی ایران را  از طریق گنجاندن مشاغلی مانند کارهای آینه کاری ، گچ کاری ، چوب گره زدن و موارد دیگر ایجاد کرده است.

مجموعه ای از باغ ها و تراس های مجزا، این پروژه را به یک آغاز مراقبه در منطقه شمالی کشور تبدیل کرده است. هدف اصلی در پروژه این بود که تمام عناصر خانه های سنتی ایرانی از ایوان تا بخش های مختلف باغ ها در هم ادغام شوند. دیوارهای عایق بندی شده با آجر قرمز متناسب با خاک تهران می باشد. اتاق خا و فضاهای خصوصی در طبقه بالایی این ویلا قرار دارند و فضاهای عمومی در طبقه پایین قرار گرفته شده است که در بخش جنوبی و شمالی رو به باغ باز می شود. این پروژه جزو طرح های برگزیده جایزه معماری آسیا در سال ۲۰۱۶ شد.

در ادامه خط معمار شما را به دیدن تصاویر معماری ویلای حاجی بابا دعوت می نماید.

معماری ویلای حاجی بابا معماری ویلای حاجی بابا معماری ویلای حاجی بابا معماری ویلای حاجی بابا معماری ویلای حاجی بابا معماری ویلای حاجی بابا

پلان ها، دیاگرام، سکشن و غیره.

تحریریه خط معمار

نگارنده: مینا مقدم

شرکت معماری آوگون

منبع: firouzarchitect

تعداد بازدید: 8,420

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *