
معماری ميان سراى ماهوش ، محمدصادق مأنوسی
معمار: محمدصادق مأنوسی
مجرى: حميد جهاندار و همكاران
ارائه وگرافيك: ریحانه کلاهدوزان
طراحی سه بعدی و ماكت ساز: حسين لطفى
نوع سازه: بتن آرمه
متريال: آجر، كاشى دستساز لعابدار و شيشه رنگى
طـــــراح سازه: محمد نيلي پور
طراح تاسیسات مکانیکی: محسن فضيله
طراح تاسیسات الکتریکی: احمد خدادادزاده
نقاش: بطول خداداد
خطاط: استاد رحيمى
آينه كار سنتى: استاد رستمى
موقعیت پروژه: ایران، اصفهان
مساحت زمین: ۲۶۰مترمربع (۲۶*۱۰)
مساحت زیربنا: ۴۶۰ مترمربع
تاریخ شروع و پایان ساخت: ۱۴۰۳ -۱۳۹۷
عکاس: پرهام تقى اُف
شرح پروژه از زبان معمار
در اين پروژه با دنيايى از تناقضات در خواستههاى كارفرما روبرو بودم.
خواست كارفرما خانهاى سه خوابه به انضمام يک سوئيت براى سرايدار و دو فضاى مجزا براى مجالس مذهبى و مهمانیهاى خانوادگی با توجه به شكاف بين نسل هاى اين خانواده، در خمينى شهر اصفهان بود. ايشان خانه اى مي خواستند كه يادآور خانه ی پدريشان با چندين حياط مركزى باشد، البته شغلشان خبر از خانه اى سنگى با نماى رومى مى داد! (ايشان كارخانه و معدن سنگ داشتند).
“ميان سراى ماهوش” از پاسخگويى به خواسته هاى كارفرما فراتر رفته و درپى ارزش بخشيدن، ستايش و اتكا بر يكى از ريشه اىترين عناصر معمارى ايران يعنى “حياط مركزى و گودال باغچه” بوده و هدفش آفريدن جهانى درونى است كه موجوديت خود را از حياط هايش بگيرد و كاربرانش قدرت ارتباط با خاك، درخت، آب و آسمان را داشته باشند.
در اين خانه همه چيز از يک آشتى آغاز شد؛ آشتى ميان شيوه زندگى امروزى با حياط مركزى كه البته كليشه هاى پيشين آپارتمان سازى از پس آن بر نمىآمدند. پس با در نظر گرفتن تمامى جوانب امر و در راستاى پرداختهتر كردن اين ساختارشكنى، تصميم گرفتم براى بارور كردن اين آشتى، خانه را در دل زمين فرو ببرم و از گودال باغچه و حياط مركزى به عنوان شاكله و چارچوب طرح و يك فضاى بنيادين بهره مند شوم و در تمامى طبقات، اين الگوهاى حياط مركزى را روى يكديگر بلغزانم تا جانمايى فضاها براساس حياط ها شكل بگيرد؛ اين حياطها به مثابه ستون فقرات و مفصلبندى فضاهاى داخلى هستند و از اين رو حائز اهميت هستند كه متكى بر جارى كردن نور در فضاهاى داخلى باشند و آبى آسمان راه خود را از طريق همين حياطها به درون مىيابد.
اين پيوستگى و توالى و تكثير حياط ها و طيف رنگ ها در همه طبقات و همنشينى مصالح آجر، كاشى و شيشه هاى رنگى با خاك، درخت، آب و آسمان مانند تار و پود در هم تنيده شده است و اين جنبه نمادين و مؤلفه هاى معمارى ايرانى منجر به جارى شدن زندگى در اين خانه شده و بنا به گونه اى قاعدهمند، ساكت و بى هياهو استقرار يافته كه گويى هميشه آنجا بوده و از ازل زندگى درونش جريان داشته است.
در ادامه خط معمار شما را به دیدن سایر تصاویر دعوت می نماید.
پلان ها، دیاگرام، سکشن و غیره.
- مدارک فنی پروژه ماهوش
- مدارک فنی پروژه ماهوش
- مدارک فنی پروژه ماهوش
- مدارک فنی پروژه ماهوش
تحریریه خط معمار
منبع: اقتباسی از دانشنامه هنرمعماری
تعداد بازدید: 245