معماری مسکونی با نمایی ترکیبی از بتن و آجر

معماری مسکونی با نمایی ترکیبی از بتن و آجر

معماری مسکونی با نمایی ترکیبی از بتن و آجر

معماران: دفتر آیینه

معماران اصلی: علی سلطانی، عاطفه کرباسی

معمار: بهنام امامی، نرگس بوداقی

گرافیک: نرگس ملک، شادی امیرکاوه

ساخت: مازیار گنجی جم

برنامه نویسی و طراحی اولیه: دفتر معماری sbad

عکس ها: علی گرجیان

مساحت: ۱۰۷۵ متر مربع

سال: ۲۰۲۲

موقعیت: ایران، تهران

معماری مسکونی با نمایی ترکیبی از بتن و آجر مربوط به مجتمع مسکونی خانواده افشار است که در بافت متراکم شهری تهران واقع شده است. قبل از اینکه کارفرما پروژه را به دفتر آیینه پیشنهاد دهد، سازه سفارش داده شد و تقریباً آماده تعمیر شد. آن ها خلأهایی ایجاد کرده و پروژه را از نظر معنای پاسیو بازبینی کرده اند. به عنوان والدین، کارفرما می خواستند این مجموعه شامل سه خانه باشد، یک خانه بزرگتر برای خود و دو خانه برای فرزندانشان.

حفظ ارتباط میان واحد ها

در سه طبقه اول، دو واحد دوبلکس طراحی شده است و دو طبقه آخر به والدین اختصاص داده شده است، بنابراین یک فضای محله مشترک ضروری بود. در این میان کوچه جنوبی عریض نبود و قادر به ارائه منظره ای دیدنی نبود که منجر به شکل گیری مهمترین تصمیم معماری پروژه شد: ایجاد خانه های درونگرا در مجاورت یکدیگر با ارتباط قوی با حیاط شمالی.

پروژه رو به یک فضای محله مشترک است که از دید کوچه جنوبی پنهان است، یعنی واحدها فقط برای بهره مندی از نور جنوبی از ضلع جنوبی استفاده می کنند اما از نظر کیفی به سمت حیاط داخلی رفته اند که بیشتر امکانات را ارائه می دهد. نمایی از فضاهای داخلی یک دیوار مشبک آجری بین حیاط و راه پله قرار دارد و ورودی نیمه باز هر طبقه باعث می شود این حیاط داخلی به راحتی برای همه سطوح قابل دسترسی باشد.

پلان کلی ساختمان

پارکینگ و لابی در طبقه همکف قرار دارد. یکی از واحدهای دوبلکس در طبقه اول و ضلع شرقی طبقه دوم واقع شده است. اتاق مهمان، سالن و آشپزخانه در طبقه اول قرار دارند. از سمت شرق پلکانی به طبقه دوم منتهی می شود که شامل دو اتاق خواب با حمام مجزا و یک سالن کوچک مشرف به حیاط داخلی است. طبقه سوم و ضلع غربی طبقه دوم به واحد دوبلکس دیگر اختصاص دارد. ورودی اصلی این واحد از طبقه سوم می باشد. این سطح شامل اتاق مهمان، سالن و آشپزخانه است. دو اتاق خواب و یک سالن کوچک در طبقه پایین مشرف به حیاط داخلی است.

ورودی اصلی واحد والدین از طبقه چهارم می باشد که دارای اتاق مهمان، سالن و آشپزخانه می باشد. در طبقه آخر، سه اتاق، حمام، سرویس بهداشتی، خشکشویی و اتاق نشیمن اصلی که تمام خانواده در آن جمع می شوند، رو به حیاط داخلی قرار دارد. حجم هر واحد دوبلکس نشانگر و مجزا از واحد مجاور در نمای جنوبی است. پوسته مشبک خاکستری خشن بیرونی ترین قسمت نما است. پوست حیاط داخلی شامل پنجره ها و رنگ و بافت صمیمی آجر بر درون گرا بودن خانه ها تاکید دارد.

جمع بندی نهایی

در نهایت می توان گفت که در این پروژه مفهوم راه پله و اتصال عمودی، مفهوم پاسیو و مفهوم نمای جنوبی با هدف افزایش کیفیت و ایجاد فضاهای مشترک برای یک خانواده تغییر یافته است. زندگی در سه خانه پلاک شماره ۱ مجتمع مسکونی.

در ادامه خط معمار شما را به دیدن سایر تصاویر از پروژه معماری مسکونی با نمایی ترکیبی از بتن و آجر دعوت می نماید.

پلان ها، دیاگرام، سکشن و غیره.

تحریریه خط معمار

نگارنده: ماریه عطایی

شرکت معماری آوگون

منبع: archdaily

تعداد بازدید: 1,053

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *