معماری مرکز مراقبت کودکان با استفاده از تجربه طبیعت

معماری مرکز مراقبت کودکان با استفاده از تجربه طبیعت

معماری مرکز مراقبت کودکان با استفاده از تجربه طبیعت

طراحی مرکز مراقبت اطفال سطح سوم بیمارستان سلطنتی کودکان ملبورن، الهام گرفته از طبیعت و بر اساس ایده‌ های پیشرفته ای است که توسط بیمارستان، حول یک مدل مراقبت خانواده محور ایجاد شده است که کودکان و والدین آنها را در مرکز این مرکز قرار می‌ دهد. با استفاده از اصول طراحی مبتکرانه و مبتنی بر شواهد، RCH نشان دهنده تغییر شیوه های مراقبت های بهداشتی، الگوهای محل کار، انتظارات کاربر، آرمان های جامعه و مسئولیت زیست محیطی است. در ادامه این مقاله به شرح طراحی داخلی مرکز درمانی کودکان خواهیم پرداخت.

فضایی شفابخش

چیدمان رسمی ساختمان، و همچنین تجربیات فضایی داخلی و خارجی، برای ترویج یک محیط ترمیمی و شفا بخش برای کودکان و خانواده‌  هایشان جمع‌ آوری شده است. زبان معماری به دست آمده مستقیماً توسط محیط رویال پارک، پارکی با شخصیتی بسیار شبیه به برش های معمولی از بوته زارهای ویکتوریایی، مشخص شده است. توجه ویژه‌ ای به بافت‌ ها، فرم‌ ها و رنگ‌ های طبیعی پارک شده  و این که چگونه می‌ تواند مستقیماً بیان مادی ساختمان را نشان دهد.

یک مطالعه دقیق به دست آمده در این زمینه نشان می دهد که چگونه محیط ساخته شده با تجربه طبیعت می تواند با کودکان صحبت کند و به ارائه یک پس زمینه امیدوار کننده درمانی برای کسانی که از بیمارستان بازدید می کنند کمک کند. جزئیات در نظر گرفته شده تماس انسان با طبیعت را دعوت می کند، کودک را به شیوه ای محترمانه تصدیق می کند، محیطی قوی و امن را فراهم می کند و در عین حال ژانر بیمارستانی را غیر نهادینه می کند.

تقسیم بندی مرکز مراقبت

این ساختمان به طرح جامع پردیس با یک خیابان مرکزی که به باغ های عمومی جدید در شمال و جنوب غربی می پیوندد تقسیم شده است. جهت شمالی، از شبکه شهر جدا می شود و به جای آن به پارک می چرخد و مجموعه ای از ساختمان ها را قادر می سازد باغ های منظره پر از نور را در اطراف محیط کامل خود جمع آوری کنند، از تصویر «جلو و عقب» اجتناب کرده و ارتباط بین کودک و پارک را تقویت می کند. استفاده از ردپاهای باریک برای ساختمان های بالینی باعث می شود نور طبیعی فراوانی به تمام گوشه های بیمارستان وارد شود. همچنین شیب طبیعی سایت به این معنی است که امکانات جدید می توانند در سه سطح مختلف به پارک متصل شوند و بیمارستان را با محیط پارک آن در هم می آمیزد.

ساختمان بستری به شکل ستاره طراحی شده است که اتاق ها را به پارک متصل می کند. بیش از ۸۰ درصد اتاق ها دارای منظره پارک هستند و بقیه به حیاط نگاه می کنند. آفتابگیرهای شیشه ای با طراحی ویژه در نمای بیرونی بیمارستان، امکان مشاهده فعالیت در محوطه زیر را از روی تخت بیمار فراهم می کند. فضاهای اتاق خواب، ۸۵ درصد که تک نفره هستند، به گونه ای طراحی شده اند که آرام و آسوده باشند و مناسب مکانی برای ریکاوری و استراحت باشند. اقدامات پزشکی در صورت امکان دور از اتاق خواب انجام می شود و اتاق خواب را به پناهگاهی برای استراحت و اوقات فراغت خانواده تبدیل می کند.

طراحی و ایجاد فضایی مدنی در پارک درمانی

سطح میز برای انجام کارهای مدرسه، مبل های تختخواب شو برای اقامت خانواده و فرصت هایی برای شخصی سازی برای تشویق عادی شدن اقامت در بیمارستان فراهم شده است. یکی از ویژگی‌ های مهم این ساختمان، جارو کردن تیغه‌ های «برگ» رنگی در امتداد جاده فلمینگتون است. ساخته شده در پانل های منحنی، آنها محافظت در برابر خورشید را فراهم می کنند و در عین حال یک ساختار ارگانیک درخشان و هویت برای RCH ایجاد می کنند. در قلب تسهیلات جدید، دهلیز شش طبقه و خیابان اصلی قرار دارد که عناصر بیمارستان را از طریق یک گذرگاه عمومی با نور طبیعی با چشم‌ انداز وسیعی از پارک فراتر به هم متصل می‌ کند.

یک فضای واقعاً مدنی، خیابان اصلی دارای یک آکواریوم صخره‌ های مرجانی دو طبقه، آثار هنری در مقیاس بزرگ، محوطه‌ مرجانی و طیف وسیعی از مکان‌ ها برای غذا خوردن و ملاقات با خانواده، همکاران یا دوستان است. مشارکت با باغ‌ وحش، موزه علوم و سینماها منجر به فعالیت‌ های محبوب برای کودکان و خانواده‌ ها شده است که تخیل همه گروه‌ های سنی را منحرف می‌ کند. با توجه به اینکه سلامت محیط ما و سلامت مردم به طور جدایی ناپذیری مرتبط هستند، پردیس بیمارستانی جدید رویکردی جامع به پایداری ارائه می دهد – محیطی، عاطفی، فیزیکی و روانی.

بهینه سازی نور و انرژی در معماری

راه حل طراحی یکپارچه، پشتیبانی را از مناطق بالینی جدا می کند و مناطقی را که نیازی به اجرای ۲۴ ساعت در روز ندارند، قادر می سازد. هرجا که امکان دارد، منظره ای به پارک ارائه می دهد. بهینه سازی نور طبیعی روز؛ و به طور قابل توجهی ردپای کربن را از طریق ترکیبی از سه نسل، گرمایش با جرم زیستی، پانل های حرارتی خورشیدی و حفاظت از آب از جمله تصفیه آب سیاه و بازیابی آب باران از جمله اقدامات دیگر کاهش می دهد. معیارهای بهره وری انرژی به این معنی است که بیمارستان ۴۵ درصد کمتر از یک بیمارستان معمولی گازهای گلخانه ای تولید می کند و اقدامات صرفه جویی در مصرف آب حداقل ۲۰ درصد کاهش مصرف آب را به همراه دارد. قرار گرفتن عناصر بالینی، تحقیقاتی و آموزشی در محوطه دانشگاه یکی از ویژگی های مهم طراحی است.

در ادامه خط معمار شما را به دیدن سایر تصاویر از پروژه معماری مرکز مراقبت کودکان با استفاده از تجربه طبیعت دعوت می نماید.

تحریریه خط معمار

نگارنده: ماریه عطایی

شرکت معماری آوگون

منبع: archilovers

تعداد بازدید: 179

2 دیدگاه‌

  1. امیرحسین گفت:

    سلام وقت بخیر برای آگاهی بیشتر نقشه های این ساختمان موجوده بفرستید با سپاس

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *