معماری ساختمان ویلایی با حیاط مرکزی

معماری ساختمان ویلایی

معماری: استودیو Toggle

موقعیت: کویت

مساحت کل: ۱۴۰۰ مترمربع

سال: ۲۰۱۹

طراحی حیاط مرکزی در ساختمان های مسکونی برای مناطقی که آب و هوای خوبی ندارند یا برای کسانی که می خواهند طبیعت را به فضای زندگی خود بیفزایند، ایده آل می باشد. این گونه حیاط ها به خصوص برای فضا های مینیمالیستی فوق العاده می باشند، زیرا فضاهای مینیمالیستی از هر گونه گیاه و یا متریال طبیعی معمولا به دور هستند و ایجاد چنین حیاط هایی به همراه گیاهان طبیعی تضادی ملایم در فضاهای مینیمال ایجاد می کند. ایجاد حیاط داخلی در برخی از موارد برای ساختمان هایی که با کمبود نور مواجه هستند مفید می باشد و افراد می توانند فضای داخلی پرنوری داشته باشند و در عین حریم خصوصی نیز برای آن ها حفظ شود. افزودن یک آبنما در مرکز حیاط های داخلی می تواند زیبایی این بخش از ساختمان را دو چندان کند و به علاوه هوای خنک و مطبوعی را به خصوص برای مناطق گرمسیر ایجاد کند. در ادامه خط معمار قصد دارد که یکی از پروژه های فوق العاده از طراحی حیاط مرکزی را به شما معرفی کند. طراحان با نورپردازی خلاقانه در طراحی این حیاط مرکزی فضایی آرامش بخش و رویایی را برای کارفرما ایجاد کرده اند.

شرح پروژه معماری ساختمان ویلایی با حیاط مرکزی

این پروژه معماری ساختمان ویلایی که در شهر Mishref کویت واقع شده است، برای دو برادری که با خانواده هایشان زندگی می کنند و دارای سبک زندگی متفاوتی می باشند طراحی شده است. همچنین طراحان در طی طراحی پروژه به دنبال پاسخ دادن به نیازهای کارفرما برای داشتن حریم خصوصی و همچنین فضای باز بودند.

این ساختمان ویلایی ترکیبی درون گرا از دو واحد مسکونی جداگانه است که حول محور یک حیاط مرکزی قرار گرفته و نمودی از یک خانه با حیاط سنتی را به نمایش می گذارد. نمای ساختمان نیز یک حجم ساده، مدرن و تمیزی را در خیابان اصلی به نمایش می گذارد و سنگ سفید به کار رفته در نما، این ساختمان را در میان ساختمان های اطرافش برجسته و منحصر به فرد می سازد. چیدمان ریتمیک پنجره ها در نما حجمی مینیمال و مدرنی را ایجاد می کند. سطوح نواری و ریتیمیک موجود در پنجره ها علاوه بر این که میزان ورود نور خورشید به فضای داخلی را کنترل می کند، حریم خصوصی را هم فراهم می آورد.

سایت و زمینه

این سایت در حومه شهر Mishref قرار دارد و شامل خانه ای با دو و سه طبقه به طور جداگانه می باشد. اهالی این منطقه اکثرا بومی هستند و محله تقریبا از آرامش و حریم خصوصی برخوردار است. همچنین این منطقه یکی از گرم ترین مناطق کویری جهان است و آفتابی سوزان دارد. به طوری که در فصل تابستان دمای محیط معمولا از ۵۰ درجه نیز بالاتر می رود.

طوفان های شنی معمولا پدیده هایی هستند که به طور مکر اتفاق افتاده و بدین ترتیب طراحی پلان و استراتژی های ساخت و ساز در این منطقه را تحت تأثیر قرار می دهد.

بررسی دقیق و مطالعه ساختمان های اجرا شده محیط اطراف این پروژه مفاهیم زیر را آشکار می سازد:

۱_ فضاهای داخلی با وضعیت آب و هوایی کنترل شده نسبت به فضاهای باز و نیمه باز ترجیح داده می شوند.

۲_ افزایش فضاهای داخلی باعث می شود تا پنجره ها به عنوان تنها منبع تأمین نور طبیعی در طول روز تبدیل شوند.

۳_ توجه به مسائل حریم خصوصی باعث می شود تا این پنجره ها به طور مداوم بسته باشند که نتیجه آن فضاهای داخلی تاریک و ناسالمی می شود.

۴_ کمبود فضای عمومی داخلی

بنابراین چالش اصلی در معماری ساختمان ویلایی، پرداختن به این نگرانی ها و همچنین تعریف استراتژی های طراحی بهینه بدون بودجه افزایش بودجه بود.

حیاط مرکزی و آبنما

این ساختمان مسکونی در اطراف یک حیاط مرکزی بنا شده است. فرم U شکل این این حجم با پوسته سنگی، رو به این حیاط قرار دارد. حیاط و وُید نتیجه یک نوع شناسی درونی است که می تواند از حداکثر نور در طول روز بهره مند گردد بدون این که حریم خصوصی به خطر بیافتد. بنابراین خانه رو به حیاط داخلی باز می شود که در آن درخت کاری شده و یادآور حیاط های عمارت های مراکشی می باشد.

یکی از جنبه های طراحی این حیاط که باعث می شود در شب جلوه ای زیبا داشته باشد، نورپردازی مخفی آن است. طراحی نورهای مخفی را در کانال های باریکی در کف پوش حیاط قرار داده اند. ما این نورگردازی را در سراسر حیاط مشاهده می کنیم. این نورپردازی علاوه بر ایجاد درخشش حیاط در شب، فضایی دلنواز و استقبال کننده نیز بوجود می آورد. وقتی که به حاط از طبقات بالا نگاه می شود، یک اثر اینتالیشن در ذهن افراد تداعی می شود. نورها شبیه به رودخانه ای هستند که سراسر حیاط را طی کرده و به آبنما می رسند.

گردش حلقه ای یا فضای عمومی

حیاط و وُید در چهار سطح سوالی از مقیاس های انسانی و همچنین ارتباط بین واحدهای زنده روبروی یکدیگر را ارائه داد. یک راه پله معلق که به عنوان تفرجگاه های کلیدی در معماری است در تمامی طبقات ادامه می یابد و سهولت در دسترسی به طبقات را فراهم می آورد.

پالت

فضای داخلی خانه مجموعه ای ساده از چوب های طبیعی سفید را نمایش می دهد. همانند نمای بیرونی، دیوارهای فضای داخلی نیز با رنگ سفید پوشیده شده است. طراحان برای پوشش کف از چوب استفاده کرده اند که گرمای ملایمی به فضا می افزاید. همچنین سعی کرده با قرار دادن مبلمان رنگی، به تقویت ویژگی های بصری فضا بپردازند.

خطوط مستقیم و مینیمال در کنار منحنی های موجود در راه پله مارپیچی تعادل بصری ایجاد می کنند. طراحان همچنین در انتخاب مبلمان حساسیت بالایی نشان داده اند و فضایی ساده و آرامش بخشی را ایجاد کرده اند. صدای آرامش بخش آب و نور ملایمی اطراف آن از طریق پنجره ها به فضای داخلی می رسد و خانه آرام و دنجی را در میان شلوغی های شهر ایجاد می کند.

در ادامه با دیدن تصاویر خط معمار را همراهی کنید.

معماری ساختمان ویلایی معماری ساختمان ویلایی معماری ساختمان ویلایی معماری ساختمان ویلایی معماری ساختمان ویلایی معماری ساختمان ویلایی معماری ساختمان ویلایی معماری ساختمان ویلایی معماری ساختمان ویلایی معماری ساختمان ویلایی معماری ساختمان ویلایی معماری ساختمان ویلایی معماری ساختمان ویلایی معماری ساختمان ویلایی معماری ساختمان ویلایی معماری ساختمان ویلایی معماری ساختمان ویلایی معماری ساختمان ویلایی معماری ساختمان ویلایی معماری ساختمان ویلایی معماری ساختمان ویلایی معماری ساختمان ویلایی معماری ساختمان ویلایی معماری ساختمان ویلایی معماری ساختمان ویلایی  معماری ساختمان ویلایی معماری ساختمان ویلایی معماری ساختمان ویلایی معماری ساختمان ویلایی معماری ساختمان ویلایی معماری ساختمان ویلایی معماری ساختمان ویلایی معماری ساختمان ویلایی معماری ساختمان ویلایی معماری ساختمان ویلایی معماری ساختمان ویلایی

پلان ها، دیاگرام، سکشن و غیره.

در این بخش خط معمار به معماری ساختمان ویلایی با حیاط مرکزی پرداخت.

تحریریه خط معمار

نگارنده: مینا مقدم

شرکت معماری آوگون

منبع: Archdaily

تعداد بازدید: 5,328

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *