معماری ساختمان مسکونی در همسایگی درخت ، دفتر معماری روشا

معماری ساختمان مسکونی در همسایگی درخت

معماری ساختمان مسکونی در همسایگی درخت

معمار مسئول: پرستو روشناس

تیم طراحی: مهدیس ریاحی، سحر صنعت

همکاران: سعید قمی

مساحت زیربنا: ۱۰۲ مترمربع

عکس: محمدحسن اتفاق

اتمام پروژه: ۱۴۰۲

شرح پروژه از زبان معمار

پروژه ویلا در کنار درخت در زمینی محدود به مساحت ۳۰۰ متر مربع مطرح شد. به دلیل محدودیت بودجه، کل مساحت ساختمان به ۱۰۰ متر مربع محدود شد و در دو سطح طراحی شد. این شامل یک پارکینگ و اتاق خواب در سطح بالا و یک اتاق نشیمن، آشپزخانه و یک استخر کوچک در سطح پایین بود. علاوه بر این ملاحظات، سایت دارای محدودیت های متعددی بود که بررسی هر یک و یافتن راه حل مناسب و هماهنگ برای رفع آنها را ضروری می کرد.

این سایت دارای شکل مثلثی بود که به دلیل وجود راس با زاویه باریک و عدم دسترسی از محور خیابان در این قسمت از سایت، امکان استقرار ویلا را در آنجا غیرممکن می کرد. بنابراین قسمت انتهایی زمین به عنوان منطقه طراحی انتخاب شد. تاثیرگذارترین عامل در روند طراحی، وجود یک درخت کهنسال در انتهای سایت بود. این درخت تقریباً ۸۰ ساله به عنصر اصلی شکل‌ دهی فرم تبدیل شد که گویی ویلا با چرخش به دور آن تلاش می‌ کند خود را در مجاورت این درخت مستقر کند.

اختلاف ارتفاع تقریبی ۲ متر بین محور خیابان و سایت منجر به ایجاد فضاهای متفاوت در طراحی ویلا شد. به عنوان مثال، اختلاف ارتفاع بین ورودی (پارکینگ) و سطح پایین‌تر برای تامین ارتفاع مناسب برای قرار دادن استخر در نظر گرفته شد. سقف قسمت نشیمن به عنوان یک روف گاردن مورد استفاده قرار گرفت و دسترسی مناسبی را برای کاربران به منظور افزایش مساحت و ارتقاء عملکرد فضای بیرون و در عین حال بهره گیری از نقاط دیدنی مختلف در سایت فراهم کرد.

اتاق خواب در طبقه اول قرار داشت و برای اطمینان از نور طبیعی، عقب نشینی در این قسمت اجرا شد. فضای ایجاد شده در سطح پایین به عنوان یک فضای باز و تراس که با آشپزخانه در تعامل است استفاده می شد. در نهایت، دسترسی از داخل محوطه استخر به فضای بیرونی و بالعکس انجام شد و ارتباط قوی تری بین حجم و محوطه اطراف برقرار شد.

در ادامه خط معمار شما را به دیدن سایر تصاویر معماری ساختمان مسکونی در همسایگی درخت دعوت می نماید.

پلان ها، دیاگرام، سکشن و غیره.

تحریریه خط معمار

منبع: Archdaily

تعداد بازدید: 73

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *