معماری خانه چند ساله با بازگشت متریال آجر

معماری خانه چند ساله با بازگشت متریال آجر

معماری خانه چند ساله با بازگشت متریال آجر

پروژه معماری خانه چندساله که در یک توسعه مسکونی معمولی در بافت شهری پیرامونی امریتسار کشور هند قرار دارد، در تضاد شدید با خانه‌ های محله‌ اش در یک سایت خطی ۲۶×۶۲ ساخته شده است. این پروژه رو به جاده در جنوب و با توجه ویژه به مقابله با آب و هوای شدید منطقه، و همچنین بر اساس قواعد قوی معماری طراحی و ساخته شده است. در ادامه این مقاله به شرح ویژگی های معماری مسکونی این بنا می پردازیم.

توجه به موقعیت اقلیمی در معماری

با توجه به میل مشتری به اقامتگاهی برای آرامش و عشق به باغ‌ ها، درختان و حیوانات خانگی، فضاها طوری برنامه‌ ریزی شده‌ اند که به داخل یک حیاط سبز رو به آسمان که در اعماق خانه قرار دارد نگاه کنند. فضاها بین یکدیگر جریان می یابند و در عین حال که عملکرد خود را حفظ می کنند، حس باز بودن را از خود بیرون می دهند. در پاسخ به آب و هوای شدید آمریتسار، با کاهش دما به ۰ درجه در زمستان و افزایش تا ۴۵ درجه در تابستان، قرار دادن انبوه و برجستگی های تراس به دقت برنامه ریزی شده است تا از فضای داخلی در تابستان محافظت شود و در عین حال خورشید زمستانی از جنوب وارد شود.

در معماری این بنا بادهای شرقی-غربی به دام می افتند، شتاب می گیرند و توسط باغ حیاط باریک و طولانی که نور روز، هوا و منظره ای از مناظر را تقریباً به همه اتاق ها می آورد، مرطوب می شوند. پنجره‌ های خلیج که مرز بین داخل و خارج را محو می‌ کنند، به‌عنوان گوشه‌ های کوچکی هستند که به باغ باز می‌ شوند و به‌ عنوان لحظات مکث و آرامش عمل می‌ کنند. طبقه همکف با عملکردهای اصلی – نشیمن، آشپزخانه، ناهار خوری و دو اتاق خواب، تنها با یک سالن و اتاق خواب مهمان در طبقه بالا، که مشرف به حیاط است، مطابقت دارد. این به یک باغ تراس طبقه اول رو به جاده می ریزد.

استفاده از متریال های بومی و سازگار با اقلیم

با آموختن از ویژگی اصلی متریان هال آمریتسار، نما خانه به طور کامل با دیوارهای آجری ساخته شده است، که از توسعه‌ های شهری معمولی که از روکش‌ های مبتنی بر روند یا پرداخت‌ های نما استفاده می‌ کنند – که شهر را به ترکیبی از شخصیت‌ های معماری نامنسجم تبدیل کرده‌ اند، فاصله می‌ گیرد. بازگشت به آجر، که به صورت محلی تولید می شود، تلاشی است برای ایجاد حس تعلق به خانه و در عین حال کیفیت زیبایی شناسی جاودانه. این عنصر، همراه با سنگ Jaisalmer زرد رنگ که کف خانه را پوشش داده است، با حداقل تعمیر و نگهداری، هوای مطبوع، و پوشش لخت و لمسی به کاربران خود خدمت می کند.

قهرمان این بازی فضا و نور بدون شک دیوار منحنی آجری تمام قد است که جلوی ساختمان را با دقت پرورش می دهد. با دیوار بنایی ۱۳.۵ اینچی تله موش، گرمای اضافی از جنوب را مسدود می کند، گردش خون را هدایت می کند و نور طبیعی را دستکاری می کند. ورودی جداگانه عابر پیاده، بازدیدکنندگان را در امتداد منحنی به اتاق نشیمن می برد – یک جعبه شیشه ای به ظاهر شناور مشرف به نمای جلو – که در کنار هم قرار گرفته و با منحنی آجری تقاطع یافته است.

جمع بندی نهایی

صرفه جویی ملایم و سادگی در هدف طراحی این بنا، خانه را ثابت و جاودانه نگه داشته است. فضاها سخاوتمندانه و روان شده اند، با عناصر بازیگوش و تیز رنگ. خانه چند ساله به نام خود وفادار مانده است  و با فصول سازگار شده و با گذشت زمان به زیبایی پیر می شود.

در ادامه خط معمار شما را به دیدین سایر تصاویراز پروژه معماری خانه چند ساله با بازگشت متریال آجر دعوت می نماید.

پلان ها، دیاگرام، سکشن و غیره.

تحریریه خط معمار

نگارنده: ماریه عطایی

شرکت معماری آوگون

منبع: archdaily

تعداد بازدید: 656

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *