معماری خانه قره ضیا، رنج دوست، داوود بروجنی

معماری خانه قره ضیا

معماری خانه قره ضیا

معمار مسئول: داوود بروجنی

موقعیت: ایران، ارومیه

عکاس: پرهام تقی اف

سال: ۱۴۰۲

شرح پروژه از زبان معمار

معماری ساختمان مسکونی رنجدوست در شهر قره ضیاالدین واقع شده است که امروزه از یک سو به دلیل افزایش قیمت زمین و از سوی دیگر نیاز اهالی به آبادانی فضای زندگی خود و فرزندانشان به میزان قابل توجهی خانه‌ های یک طبقه در این شهر تخریب شده و با ساختمان‌ هایی با تعداد طبقات جایگزین شده‌ اند. با توجه به درک ما از اساس طرح از طریق مشاهدات میدانی و علیرغم صدور مجوز برای ساخت تعداد طبقات بلند توسط مراجع ذیربط، اکثر خانه های نوساز بالای دو طبقه در طبقه سوم و چهارم بلااستفاده مانده اند. در حال تغییر چهره و مقیاس انسانی شهر است.

فضای میانی

طولانی بودن پروژه و عدم امکان نورپردازی مناسب فضای داخلی خانه رنجدوست ما را بر آن داشت تا از مدل فضای میانی به عنوان تله نور و طبقات اتصال دهنده برای افزایش کیفیت زندگی ساکنین استفاده کنیم. جایگاه ویژه ای در معماری ایرانی

سیم ها فضای خالی

توسعه درخواست مشتری مبنی بر عقب نماندن از دو همسایه جانبی در طول، ما را بر آن داشت تا ارتفاع آن فضای خالی را نیز در نظر بگیریم. بالای پروژه یک فضای خالی بین دو همسایه بود که قابل مشاهده بود. ساختار قدیمی محدودیت هایی ایجاد می کرد.

یکی از دغدغه های دیگر ما شناخت ظرفیت های بالقوه این عنصر معماری در ارائه امکانات مختلف زندگی و توسعه آن بود که منجر به ایجاد پنجره های نشسته در بیرون چه در نمای رو به خیابان ساختمان و چه در فضای میانی خانه شد. .

نمای ششم

دیوار همسایه غربی از سفال ساخته شده است که بسیاری از آنها آسیب دیده و شکسته است. با توجه به نمای نامناسب این دیوار به دلیل نورگیرهای فضای میانی، تصمیم گرفتیم با پرکردن فضاهای خالی دیوار با آن تعامل داشته باشیم.

پس جاهای خالی را با گلدان پر کردیم و با سیم هایی که در فضای خالی بین دو همسایه کار می کردیم، گلدان ها را با سیم ها در هم پیچیده کردیم و امکان رشد این گیاهان روی سیم ها را فراهم کردیم، در حالی که تا این منفی امکان پذیر است. فضای سبز. و علاوه بر ایجاد تعامل و نمای مناسب از داخل فضای میانی پروژه، به زیباسازی منظر شهری نیز کمک می کند.

توسعه فضایی

با توجه به عدم رضایت کارفرما از کیفیت زندگی در ساختمان قدیمی و نیاز وی به توسعه فضای زندگی خود و فرزندانش، درخواست اولیه کارفرما تخریب کامل ساختمان و جایگزینی آن با ساختمانی مرتفع بود. ارائه و در نهایت موافقت شد.

در ادامه خط معمار شما را به دیدن سایر تصاویر معماری خانه قره ضیا دعوت می نماید.

پلان ها، دیاگرام، سکشن و غیره.

تحریریه خط معمار

منبع: Archilovers

تعداد بازدید: 269

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *