معماری خانه فردوس / گروه معماری نقش‌ خاک

معماری خانه فردوس / گروه معماری نقش‌خاک

معماری خانه ویلایی فردوس

معماری خانه فردوس / گروه معماری نقش‌ خاک

معماران: گروه معماری نقش‌خاک

معمار اصلی: فرید ابراهیمی

مساحت: ۶۰۰ متر مربع

عکس ها : دید استودیو

سال: ۲۰۲۱

موقعیت: رویان، ایران

شرح پروژه:

معماری خانه فردوس طراحی معماری نقش‌خاک برای یک زوج جوان و فرزندشان طراحی شده است. این پروژه در یک مجتمع ویلایی با ساکنین فصلی واقع شده است، اما کارفرما  قصد داشته در خانه ای با سابقه فرهنگی خود به طور دائم زندگی کند. امروزه معماری مازندران شکل جدیدی به خود گرفته است که متاثر از سیاست های نادرست اجتماعی، فرهنگی و زیست محیطی است. ورود ایده‌ ها و فناوری ‌های جدید، چالش ‌های جدیدی را برای مازندران (عملکرد، رفتار، فرم) از نظر گونه ‌های اجتماعی، فرهنگی و معماری ایجاد کرده است که نیازمند بازنگری در این وضعیت، به‌ ویژه تأثیر آن بر اشیاء معماری است.

معماری خانه فردوس طراحی دفتر معماری نقش‌خاک به عنوان یک شیء محلی تبدیل شده در پاسخ به چالش های موجود با استفاده از الفبای معماری شمالی و قدرت فناوری موجود به دنبال نمودارهای مکانی و رسمی (با استفاده از تعریف مجدد عناصر معماری شمالی) است. پس از بررسی های اولیه پروژه ، ایدوگرافی با یک ساختار مدولار برنامه ریزی شده بود که با توجه به برنامه فیزیکی و جهت گیری در فرم اولیه آن توسعه یافته است. شکل نهایی دارای توده های مثبت و منفی (از ساختار نمودار معماری بومی مازندران: باز ، نیمه باز و بسته) در ابعاد فیزیکی و ادراکی است که باعث ایجاد انواع ارتباطات فضایی و بصری برای کاربر می شود. همچنین می توان از حداکثر استفاده از نور خورشید و بادهای مطلوب و ایجاد حریم خصوصی در آن استفاده حداکثر استفاده کرد.

سقف به عنوان یک عنصر معنایی و کاربردی در معماری مازندران با توجه به محدودیت پروژه (ارتفاع) معنای جدیدی به خود گرفته است، کارکرد آن محدود به سقف نیست و در دیوارهای جانبی نقش اقلیمی و بصری ایفا می کند. در ضلع غربی به عنوان پوسته دوم علاوه بر عملکرد عایق به عنوان راهروی عمودی تأسیسات و در ضلع شرقی به عنوان پرده آویزان علاوه بر حفظ دهانه، حریم خصوصی را تضمین کرده است. تراس خانه فردوس با تاکید بر بیان جدید عناصر معماری شمالی، تصویرسازی از گذشته، مصالح بومی و دانش، به دنبال نوع جدیدی از همزیستی با این اقلیم است که راه حلی مناسب در پاسخ به این چالش داشته باشد.

در ادامه خط معمار شما را به دیدن سایر تصاویر از این پروژه دعوت می نماید.

پلان ها، دیاگرام، سکشن و غیره.

تحریریه خط معمار

نگارنده: ماریه عطایی

شرکت معماری آوگون

منبع: www.archdaily.com

تعداد بازدید: 2,638

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *