فروشگاه کفش کودک آرتمن، طراحی داخلی و نما، استودیو معماری آرخه

طراحی داخلی فروشگاه کفش،دکوراسیون فروشگاه کفش بچه،طراحی فروشگاه کفش بچه

فروشگاه کفش کودک آرتمن، طراحی داخلی و نما –

آدرس پروژه: زنجان، خیابان سعدی شمالی، پلاک ۲۱۸

شرکت مشاوره: استودیو معماری آرخه

طراحان: مجتبی ثابت‌فرد، خشایار شفق، فرنوش عشقی، الهام علیمردانی، الناز ناصحی، سید سعید هاشمی

تاریخ: 1394

مساحت زمین: 30 مترمربع

مساحت ساخته شده: 46 مترمربع

نوع: بازسازی، طراحی داخلی

اجرا: استودیوی معماری آرخه

مدیر اجرایی: خشایار شفق

تیم اجرایی: سپیده امیرکافی، یونس توانا راد، مصطفی لطیفی، وحید لطیفی، الناز ناصحی، عباسعلی وفائیان

تصاویر سه بعدی: استودیوی معماری آرخه

عکاسان: احسان محمدلو، مرتضی نقدیان

کارفرما: صنایع چرم آرتمن (مجتبی تهذیبی)

متریال: ورق ام دی اف، نی بامبو، اسکلت فلزی از پروفیل قوطی

جوایز:
– رتبه دوم جایزه معمار در بخش بازسازی، مجله معمار, ۱۳۹۵
– رتبه اول (مشترک) جایزه معماری داخلی ایران، در بخش تجاری، فصلنامه معماری و ساختمان، ۱۳۹۴

این پروژه، بازسازی یک باب مغازه از یک مجتمع تجاری است. بازسازی به منظور تامین بستر فضایی فروشگاه کفش کودک یک برند معتبر در زنجان انجام شد. فرایند طراحی و اجرای طرح در سه ماهه تابستان ۱۳۹۴ به پایان رسید.

وضع پیشین

این مغازه کوچک، به وسعت ۳۰ متر مربع پیش از مداخلات، دارای کاربری تهیه غذا بود. مغازه دارای ارتفاعی بلند و نیم طبقه ای بود که دسترسی به آن از طریق پله فلزی گردی انجام می شد. کل فضای مغازه یک فضای واحد بود که در آن نیاز به فضاهای خدماتی و انبار احساس می شد. وسعت کم فضا باعث شده بود بهره بردار قبلی، کوچکترین سطوح خرد باقی مانده بین عناصر فضایی را مستقیما به فضای اصلی ملحق کند. این امر فضایی واحد، اما فاقد یکپارچگی ایجاد کرده بود. طراحی پیشین بنا، امکان استفاده بهینه از فضای محدود را فراهم نمی کرد.

این ساختمان دارای فرصت های مختلفی برای بهره برداری در طراحی بود. ارتفاع بلند قسمت مجاور خیابان، امکان نصب تجهیزات مختلفی را فراهم می کرد. ارتفاع کوتاه قسمت پشتی، امکان طراحی متناسب با ابعاد کودکان را فراهم می کرد. این تغییر ارتفاع امکان ایجاد تنوع را در فضای محدود ایجاد کرد. موقعیت پروژه در بافت مسکونی و امن برای کودکان، و همچنین در میان فروشگاه های لباس و وسایل کودکان متناسب با کاربری انتخابی بود.

ایده و توسعه طراحی

طراحی فروشگاه کفش کودک آرتمن کیدز با ایده ایجاد فضا به مثابه بازی صورت گرفته است. پس از تحلیل نظرات کارفرما در مورد آینده ساب برند کفش کودک، در آغاز گزینه هایی با استراتژی های مختلف طراحی شد. در پیشبرد گزینه ها به روانشناسی کودک توجه شد و نحوه رفتار کودک در فضا مورد مداقه قرار گرفت. پس از چندین جلسه نقد وبررسی گروهی ایده ها به همراه کارفرما، ایده ایجاد یک مکانیسم بازی گونه در فضا تایید شد. برای عدم ایجاد مزاحمت آن با فرآیند خرید، مکانیسم باید تا حد امکان ساده می بود. همچنین این بازی بایستی به سرعت عمل کرده و در روند بازدید و خرید مشتری های دیگر خللی ایجاد نمی کرد.

یکی از ساده ترین و کارآمد ترین محرک ها برای جلب توجه کودک ایجاد صدا است. کودکان از سنین بسیار پایین و حتی پیش از تولد نسبت به صداها واکنش نشان می دهند و کشف روند علی و معلولی تولید صدا برای آنها بخشی از توسعه شناختشان نسبت به جهان پیرامون محسوب می گردد. بر این اساس ایده تولید صدایی مطبوع با یک فرآیند مکانیکی که با حرکت های طبیعی حین خرید تولید می گردد تبدیل به ایده مرکزی کار شد.

بامبو متریالی است ارگانیک، که علاوه بر ایجاد صدای دلنشین، فضایی صمیمی و گرم برای مواجهه با کودکان ایجاد می­نماید. عناصر خطی از این جنس با طولهای مختلف فرم مواجی را در مرکز پروژه ایجاد کرده اند که در تضاد با جداره های سفید و ساده، جذابیت بصری ویژه ای به فضای داخلی می دهند. کفش ها از دوطرف سازه نگهدارنده سطح بامبو آویخته شده است. با کشیدن هر کفش نقطه ای متفاوت از سطح بامبو شروع به نوسان و ایجاد صدا می نماید و موجی نرم بر سطح آن ایجاد می کند.

هدایت نیروی مکانیکی کفش های آویخته توسط قرقره ها به مرکز کار به طور طبیعی قابی مثلث شکل زیر سقف ایجاد کرد که شباهت تامی به خانه های نقاشی های کودکانه دارد. این قاب همزمان با ایجاد ساختار فرمی پروژه امکانات جالب دیگری را به وجود آورده است که از آن جمله می توان به استفاده به عنوان مدولاسیون طراحی، محل نمایش اجناس و سازه آویز تابها که برای پرو کفش استفاده می­شود اشاره نمود. همچنین فرم مثلثی بالای کار با دو خط مورب در انتهای مغازه تکمیل شد تا در دید ناظر بیرونی آرم برند آرتمن ایجاد شود.

سطح مداخله و سایر جزئیات

در طراحی جدید، قسمت نیم طبقه به عنوان فضای انبار از فضای اصلی با دیواری صلب، تفکیک شد. برای تامین یکپارچگی فضا، تمام شکستگی ها و ناصافی های دیوار اصلاح شد. این عمل، امکان تعبیه فضاهای مختلفی برای نمایش و نگهداری محصولات، عبور تاسیسات، و خدمات مورد نیاز مغازه را فراهم کرد.

طراحی داخلی فروشگاه کفش،دکوراسیون فروشگاه کفش بچه،طراحی فروشگاه کفش بچه طراحی داخلی فروشگاه کفش،دکوراسیون فروشگاه کفش بچه،طراحی فروشگاه کفش بچه طراحی داخلی فروشگاه کفش،دکوراسیون فروشگاه کفش بچه،طراحی فروشگاه کفش بچه طراحی داخلی فروشگاه کفش،دکوراسیون فروشگاه کفش بچه،طراحی فروشگاه کفش بچه طراحی داخلی فروشگاه کفش،دکوراسیون فروشگاه کفش بچه،طراحی فروشگاه کفش بچه

 طراحی داخلی فروشگاه کفش،دکوراسیون فروشگاه کفش بچه،طراحی فروشگاه کفش بچه طراحی داخلی فروشگاه کفش،دکوراسیون فروشگاه کفش بچه،طراحی فروشگاه کفش بچه طراحی داخلی فروشگاه کفش،دکوراسیون فروشگاه کفش بچه،طراحی فروشگاه کفش بچه طراحی داخلی فروشگاه کفش،دکوراسیون فروشگاه کفش بچه،طراحی فروشگاه کفش بچه طراحی داخلی فروشگاه کفش،دکوراسیون فروشگاه کفش بچه،طراحی فروشگاه کفش بچه طراحی داخلی فروشگاه کفش،دکوراسیون فروشگاه کفش بچه،طراحی فروشگاه کفش بچه

طراحی داخلی فروشگاه کفش،دکوراسیون فروشگاه کفش بچه،طراحی فروشگاه کفش بچه طراحی داخلی فروشگاه کفش،دکوراسیون فروشگاه کفش بچه،طراحی فروشگاه کفش بچه طراحی داخلی فروشگاه کفش،دکوراسیون فروشگاه کفش بچه،طراحی فروشگاه کفش بچه طراحی داخلی فروشگاه کفش،دکوراسیون فروشگاه کفش بچه،طراحی فروشگاه کفش بچه

طراحی داخلی فروشگاه کفش،دکوراسیون فروشگاه کفش بچه،طراحی فروشگاه کفش بچه پلان فروشگاه کفش،پلان فروشگاه کفش بچه پلان فروشگاه کفش،پلان فروشگاه کفش بچه پلان فروشگاه کفش،پلان فروشگاه کفش بچه پلان فروشگاه کفش،پلان فروشگاه کفش بچه پلان فروشگاه کفش،پلان فروشگاه کفش بچه

پلان فروشگاه کفش،پلان فروشگاه کفش بچه پلان فروشگاه کفش،پلان فروشگاه کفش بچه

 

تحریریه خط معمار

شرکت معماری آوگون

منبع: http://archline.ir – استودیو معماری آرخه – caoi.ir

تعداد بازدید: 4,130

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *