طراحی گالری سارو ، دفتر معماری آژند

طراحی گالری سارو

بازسازی و دکوراسیون فروشگاه

معماری: دفتر معماری آژند

معماران مسئول: مهدی قنواتی، امین قربانی

موقعیت: ایران، خوزستان

مساحت: ۳۴ مترمربع

طراحی سازه: مهدی براتی

اجرا: گروه معماری‌ آژند

مدير اجرایی: مهدی براتی

تيم اجرایی: مهدی قنواتی، امین قربانی،‌ بیژن زنده خواه،‌ جواد مسرور

سرپرست گرافیک: مصطفی کیانوش

گرافیست: آیدا بازوبندی، امیرحسین اژدری، میثم شوندی

عکاسان: علی قنواتی، علی نورالدین،‌ هلیا سلیمانی

اعتبار: تقدیر شده جایزه معماری خاورمیانه، در بخش ساختمان های تجاری، ۲۰۱۸

شرح پروژه

فرایند ابتدایی شکل گیری طراحی گالری سارو: بازسازی یک مغازه نیمه کاره و تبدیل آن به گالری تجهیزات کابینت به مساحت ۳۵ متر مربع چالشی برای شروع بود. هدف و رویکرد این مکان فقط “شوروم” است و بر اساس کالاهای خاص جدید بنا شده است. از آنجا که در نزدیکی فروشگاه، انبار و فروشگاه ارزان قیمت قرار دارد، این امر موجب سهولت در نحوه انتخاب آسان مشتریان را به ارمغان می آورد. این گالری بر ضلع جنوبی خیابان امام خمینی در شهر بندر ماهشهر واقع شده است. با توجه به موقعیت پروژه، که در مرکز فروش چوب و MDF این شهر واقع شده است، طراحان با چالشی روبرو بودند که بتوانند ایده ای برای طراحی ایجاد کنند که ابتدا برای یک فضای کوچک پاسخگو باشد و همچنین ایجاد هماهنگی با بافت شهری پروژه نماید و در کنار آن بتوانند کیفیتی از صنایع چوب آن منطقه را در فضای داخلی و همچنین خارجی پروژه به وجود بیاورند.

رابطه فضا با آب و هوا (دوگانه): یکی دیگر از اهداف پروژه طراحی گالری سارو ارتباط با اقلیم خاص شهری بود که پروژه در آن قرار گرفته است. با توجه به اینکه شهر بندر ماهشهر دارای دوگانگی خاصی در وضعیت دریا و بیابان است، با توجه به دوگانگی فرم، مصالحی از چوب ترمو و آجر را با توجه به آب و هوا و بافت شهری انتخاب شد. به طوری که چوب نشان دهنده صحرای شنی و آرامش و سادگی آجرها است، یک ارتباط آب و دریا روشن است. فرم به گونه ای مطابق با بافت مدرن و بافت سنتی طراحی شده است. بطوریکه هر آنچه پوسته ترموود در نظر گرفته شده بود از بافت مدرن تبعیت می کرد و آجر نیز که از نوع روستیک رندوم انتخاب شده بود برای فضای سنتی در نظر گرفته شد. علاوه بر آن برای درک و حس بهتر این دوگانگی در قسمت مدرن، فرم را بصورت حجمی از خطوط نسبتا خشن در برابر بافت ساده و آرامش بخش سنتی ایجاد کردیم تا همین دوگانگی بهتر دیده شود و چشم و ذهن مشتریان را با ایجاد سوالات چالشی با خود درگیر کند و سبب درک و ارتباط بهتر با فضای پیرامون خود گردد.

رسیدن به طرح نهایی: در شکل گیری نمودار سه بعدی طرح، ابتدا با یک نیم طبقه مفید با ارتفاع حدود ۲.۲ متر مواجه شدند. با توجه به وضعیت نمودار، فضای طراحی باید مشکلات وضعیت موجود را حل می کرد. در اولین قدم تصمیم گرفته شد که نیم طبقه فروشگاه را تخریب کنند، علاوه بر اینکه ارتفاع آن را از سطح زمین بلند کرده و فضایی بسیار بزرگتر و فضایی بیشتر از نظر دید انسانی به وجود آورد. به منظور مشاهده بهتر اندازه و شکل قسمت مدرن ساختمان، چوب ترمو-چوب قطعاً به عمق ۱۰ سانتی متری استاندارد به دو قطعه ۵ و ۳ سانتی متری تبدیل شده است. سپس این قطعات جدید بر روی هم و بصورت شروع اولین ردیف ۳ سانتی متری و سپس ۵ سانتی متری به ترتیب روی هم دیگر بر روی سازه ای با اشکال هندسی که از قطعات آرماتور و گچ و رابیتس ساخته شده بود کار گذاشته شد. سمت دیگر ساختمان نیز با فرمی کاملا ساده با آجر پوشش یافت که البته برخی از قطعات این آجرها بصورت رندوم به شکل بیرون زده اجرا شد. بدین ترتیب پوشش آجر و چوب ترموود از دیوارها شروع و تا بخشی از سقف که به یکدیگر می رسیدند امتداد یافت. قسمت بیرونی ساختمان نیز بر اساس الگو گرفتن از طراحی داخلی با همان المان های حجم و فرم دوگانه از همان مصالح چوب ترموود و آجر پوشش داده شد تا این حس ارتباط ساختمان از بیرون به درون آن القا گردد.

چالش شیشه (رقص شیشه ای) ؛ مشکل اصلی: در طراحی گالری سارو، موضوع اصلی طراحی پروژه ایجاد تنوع بینشی در فضایی محدود با حفظ یکپارچگی در خارج و داخل بود. یکی از این عوامل موقعیت فرد در پروژه برای درک ساختمان است. از این رو، چالش برانگیزترین مراحل پروژه طراحی گالری سارو، تشکیل شیشه بر اساس ماهیت شکل گیری شکل و خطوط شکسته قسمت مدرن ساختمان بود. جایی که به دلیل عدم انعطاف پذیری شیشه، روند شکل دهی و ساخت آن ما را به طور جدی محدود کرد. به دلیل عدم انعطاف پذیری شیشه، گزینه های زیادی برای اجرای فرم شیشه وجود نداشت. پس از بررسی گزینه های اجرایی، انتخاب قوطی ها برای محتویات و فرم فرم ها بهترین و موثرترین راه حل بود. بنابراین، ساختار اصلی فرم ها انتخاب قوطی های ۸×۴ بود که از طریق گسترش روی کف زمین، نیروی رو به پایین را فراهم می کرد و در بالا، با اتصال و به هم پیوستگی نیروهای فوق. با نصب شیشه پس از فرایند طولانی پیاده سازی فرم ها، “رقص شیشه ای” به دلیل بازتاب و شکست نور در ساعات مختلف روز نامگذاری شد.

نوآوری و مزایای پروژه

۱_ یکپارچگی کل و سایر قسمت های دیوارها، سقف، نورپردازی بیرون و داخل طرح با ادغام مصالح سنتی که نشان دهنده هویت معماری ایرانی و مصالح مدرن چوب چوب حرارتی است که معرف هویت محل پروژه در مرکز فروش صنایع چوب و ارتباط کاربری آن با این محل است.

۲_ سعی می شود این فروشگاه را با بافت شهری آن، که مرکز فروش و تامین کننده صنعت چوب در شهری است که پروژه در آن قرار دارد، ارتباط برقرار کند.

۳_ استفاده از دوگانگی و ادغام مصالح چوب و آجر بر اساس دوگانگی آب و هوای خاص دریایی و بیابانی در شهر محل پروژه.

۴_ اجتناب از استفاده از مواد مختلف در فضای پروژه و ایجاد هویت یکپارچه.

۵_ رسیدن به راه حل ساخت و سازی ساده با توجه به پیچیدگی هندسه فرم ترموود ها و فِرم شیشه ها

در ادامه خط معمار شما را به دیدن سایر تصاویر طراحی گالری سارو دعوت می نماید.

طراحی گالری سارو

بازسازی و دکوراسیون فروشگاه

طراحی گالری سارو

بازسازی و دکوراسیون فروشگاه

طراحی گالری سارو

بازسازی و دکوراسیون فروشگاه

طراحی گالری سارو

بازسازی و دکوراسیون فروشگاه

طراحی گالری سارو

بازسازی و دکوراسیون فروشگاه

طراحی گالری سارو

بازسازی و دکوراسیون فروشگاه

پلان ها، دیاگرام، سکشن و غیره.

در این بخش به معرفی طراحی گالری سارو پرداختیم.

تحریریه خط معمار

نگارنده: مینا مقدم

شرکت معماری آوگون

منبع: amazingarchitecture

تعداد بازدید: 343

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *