طراحی و معماری ویلا مادی ، دفتر معماری دیدا

طراحی و معماری ویلا مادی

نمونه تصاویر معماری ویلای ایرانی

معماری: دفتر معماری دیدا

معمار مسئول: مسعود حاتمی

همکاران معمار: حبیبه شعبانی، میلاد اسدی

موقعیت: ایران، دماوند

مساحت: ۸۹۰ مترمربع

ترسیم: عبدالرضا پور قاسمی

مدل سازی سه بعدی: حمیدرضا شعبانی

مشاور: اشکان بخشی

مهندس سازه: رضا عباسی

عکاس: محمدحسن اتفاق

سال: ۱۳۹۹

جوایز کسب شده: رتبه دوم جایزه معمار در بخش طراحی ویلا

شرح پروژه

این پروژه در یکی از باغهای شهری با قدمت ۴۰ ساله واقع شده است. کارفرمای پروژه برخلاف ظاهر ساده ویلا، فضاهای متنوعی را جهت افزایش میزان لذت حضور در ویلا، انتخاب می کند. از این رو طراحان تصمیم گرفتند این دوگانگی _تنوع فضای داخلی و سادگی نمای بیرونی_ را در روند طراحی به چالش کشیده و این موضوع را پایه و اساس طراحی پروژه قرار دهند.

با در نظر گرفتن این کنتراست، طراحان شکل گیری مقدماتی را بر اساس مقابله با هندسه های داخلی و خارجی پایه گذاری کردند – طوری که خطوط قائم که فرم احاطه شده و شکل منحنی فضای داخل خالی می شود. فرم اولیه این ویلا به صورت یک مکعب ساده ظاهر شد و بواسطه ی یک حفره در میان فضای داخلی توسطه یافته و موجب شد تا تمرکز به فضای داخلی بیش تر از فضای خارجی باشد.

سرانجام، تنوع فضاهای داخلی اساس توسعه طراحی را شکل داد. جریان آبی که باغهای شمالی سایت آبیاری را می کند، فرصتی برای گسترش آن از طریق فضای مرکزی و تشکیل جریان آب در درون پروژه فراهم کرد. این فضای مرکزی (مادی) که نوعی رودخانه است، نامگذاری شد. فرم مکعبی این پروژه به دو نیمه تقسیم شده است و یک فاصله بین فضای مرکز ایجاد شده است. تمرکز فضاهای داخلی، نورپردازی و سایر خصوصیات فضایی همگی نسبت به مادی صورت گرفته است. تضاد هندسی – تضاد بین مکعب خالص و قوس ها – معماری پروژه را به معماری حضور و شهود تبدیل می کند. سرانجام، تنوع فضاهای داخلی اساس طراحی پروژه را شکل داد.

اکنون در ادامه خط معمار شما را به دیدن سایر تصاویر پروژه طراحی و معماری ویلا مادی دعوت می نماید.

پلان ها، دیاگرام، سکشن و غیره.

در این بخش به شرح پروژه ی طراحی و معماری ویلا مادی پرداختیم.

تحریریه خط معمار

نگارنده: مینا مقدم

شرکت معماری آوگون

منبع: Archdaily

تعداد بازدید: 2,878

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *