طراحی گالری نقره انعکاس اثر معمار استودیو

طراحی ویترین نقره فروشی

معمار مسئول: محسن نوروزوند، نگار سریع الاطلاق فرد

موقعیت: ایران، اردبیل

مساحت: ۳۶ مترمربع

معمار و دکوراسیون داخلی: استودیو معمار

سال آغاز پروژه: ۱۳۹۳

سال اتمام پروژه: ۱۳۹۴

عکاس: محسن نوروزوند

این پروژه شامل طراحی گالری نقره در اردبیل می باشد. یکی از اهداف اصلی در طراحی این گالری با توجه به این که ابعادش نسبت به کاربری اش بسیار کوچک است، ایجاد فضایی روشن و دلباز همراه با سطوحی منعکس کننده و به علاوه ایجاد عمق فضا در ابعاد افقی و قائم بود.

آغاز شکل گیری کانسپت

طراحی و شکل گیری این کانسپت زمانی آغاز گشت که کارفرما در رابطه با  بالکن وضع موجود صحبت می کرد و اصرار داشت تا شکل قوس دار موجود حفظ شود. وی به هیچ عنوان حاضر به تخریب و تغییر فرم آن نداشت. از این رو فرم منحنی شکل بالکن، فکر  طراحان را به سمت حرکت های قوسی شکل سوق داد و متوجه طاق های قوسی بازار تاریخی مجاور این فروشگاه کرد.
به نظر طراحان چنین می رسید که بهره گیری از این فرم های قوسی شکل، تنها راه انتظام بصری ایده آل برای مخاطب می بود. همانطور که می دانید این گونه قوس ها در معماری ایران جایگاهی ویژه دارد. همچنین گنبدها با قطاربندی مقرنس های گچی به طور طبقاتی شکل گرفته است. وحدت این قطاربندی ها یا به زبانی دیگر ردیف ها، علاوه بر عملکرد آکوستیکی و انعکاس نور، زیبایی خاصی به سازه های قوسی شکل سنتی می بخشد. از این رو به دنبال تبعیت از این موضوع، فضای داخلی این فروشگاه به طور طبقاتی طراحی شد و تکرار این منحنی در سقف و دیوارها باعث وحدت رویه شد. همچنین این تکرار منجر به اصلاح فرم غیر هندسی وضع موجود بنا گشت و زیبایی و جذابیت خاصی را به فضا بخشید.

ایجاد عمق بصری

عمق بصری که با استفاده از انعکاس و تلالو در دیوارها ایجاد می شود، فضا را فراخ تر و گسترده تر از آن چه که هست در بدو ورود مخاطب می نمایاند. این عمق در نمایش آثار تأثیر گذاشته و توجه مخاطبین را به خود جلب می کند. باید این نکته را نیز افزود که استفاده از روکش استیل آینه ای محدب برای پوشش پله گرد بالکن، اوج این رویکرد می باشد. این امر علاوه بر اینکه پله را از دید حفظ می کند، با ایجاد یک استوانه آینه ای، همانند یک دنیای دفرمه با انعکاسی از محیط و مخاطب، وی را به نمایش عمق اشیا موجود در فضای داخلی دعوت می کند.

الهام از هنر مقرنس کاری

طراحان فرم منحنی پوشش و جدا کننده فضای گالری را با الهام گرفتن از هنر مقرنس کاری گچی موجود در گنبدهای ایرانی، به گونه ای فضا را احاطه کرده اند که مکان غیر هندسی و ناخالص پیش از طراحی را به یک فضایی سیال و هارمونیک تبدیل کرده است. در نهایت باید افزود که کالبد معماری داخلی به گونه ای در قاب زمینه جاری شده است که نیازی به افزودن تجهیزات اساسی در دکوراسیون داخلی نباشد.

در ادامه با دیدن تصاویر طراحی ویترین نقره فروشی خط معمار را همراهی کنید.

طراحی ویترین نقره فروشی طراحی ویترین نقره فروشی طراحی ویترین نقره فروشی طراحی ویترین نقره فروشی طراحی ویترین نقره فروشی طراحی ویترین نقره فروشی طراحی ویترین نقره فروشی طراحی ویترین نقره فروشی طراحی ویترین نقره فروشی طراحی ویترین نقره فروشیطراحی ویترین نقره فروشی طراحی ویترین نقره فروشی طراحی ویترین نقره فروشی

پلان ها، دیاگرام، سکشن و غیره.

در این بخش به طراحی ویترین نقره فروشی پرداختیم.

تحریریه خط معمار

نگارنده: مینا مقدم

منبع: Aoapedia.ir

اقتباسی از دانشنامه هنرمعماری

تعداد بازدید: 477

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *