طراحی نمای آپارتمان مدرن

طراحی نمای آپارتمان مدرن

طراحی نمای آپارتمان مدرن

آیا به دنبال طراحی خاص برای نمای ساختمان خود باشیم؟ این سوالی است که ذهن اکثر کارفرمایان را پس از هزینه های معماری ساختمان به خود مشغول می کند. زندگی آپارتمانی مدرن، ساختمان هایی متشکل از زندگی اجتماعی جدید را بوجود آورده است. ساختمان هایی که علاوه بر مجزا بودن، دارای فضاهایی مشترک برای همزیستی هستد. در این ساختمان ها ابعاد زیبایی شناسی متفاوتی شکل گرفته است. چرا که در زندگی شهری و آپارتمان نشینی امروزی خانه ها مساحت های وسیع و گسترده گذشته را از دست داده اند. و به ساختمان هایی اغلب متراکم با عرض کم و طول زیاد بدل شده اند.

بنابراین بخش عمده ای از زیبا سازی خانه های امروزی را نمای ساختمان هایشان پوشش می دهد. از همین رو اهمیت دادن به طراحی نما در معماری و ساختمان سازی امری اجتناب ناپذیر شده است،که برای بسیاری از کارفرمایان مورد توجه واقع شده است. قطعا تاکنون پیش آمده است که در منطقه ای خیابانی و یا کوچه ای توجه شما را به خود جلب کرده یاشد.

اهمیت طراحی نما در ساختمان های مسکونی مدرن

منطقه ای که به علت وجود ساختمان های خاص و زیبا ارزش افزوده پیدا کرده باشند. این مسئله نیز خود گواهی است بر اهمیت داشتن طراحی نما برای ساختمان ها. چرا که اولین چیزی که از یک آپارتمان جلب توجه می کند و مخاطب را به خود جذب می کند نمای ساختمان است که معرف مزایای آن می باشد. در همین راستا معرفی نما آپارتمان های مدرن موضوع مورد بحث این مقاله می باشد که به انواع آن و ویژگی های آن ها پرداخته می شود.

ویژگی های طراحی نما مدرن در آپارتمان

پس از انقلاب صنعتی، در زندگی شهری به دلیل تراکم جمعیت، ترافیک و زندگی پر سرعت و پر مشغله شهر نشینی، نیاز مخاطب رو به سوی سبک های مدرن و ساده دارد. در شیوه مدرن همه چیز رو به سرعت و ساده سازی دارد. این ساده سازی در هنر و طراحی نما نیز حضور یافته است. استفاده از فرم های ساده هندسی و حذف جزئیات در زیبایی شناسی مدرن نقشی بسزا دارد.

بنابراین می توان گفت حذف تزئینات و استفاده از طراحی های هندسی، خطوط و ریتم های عمودی و افقی از ویژگی های اصلی طراحی مدن نما محسوب می شود. از طرفی تحقیقات جامعه شناسی هنر حاکی از آن است که در دنیای مدرن مخاطبان نیازمند نوعی سکون و آرامش در فضای بصری خود هستند و این موضوع چه در هنر معماری و طراحی نما و چه در سایر هنر ها در سبک های مدرنی چون مینیمال بروز یافته است. از شاخه های هنر مدرن سبک مینیمال می باشد که امروزی طرفداران بسیار په در طراحی نما و چه در دکوراسیون داخلی منازل دارد.

از ویژگی های دیگر آن می توان به استفاده از متریال های جدید صنعتی اشاره کرد که با پیشرفت های صنعتی جایگزین مواد و صالح طبیعی شده است. که در ادامه به آن می پردازیم. در طراحی های نما به شیوه مدرن با خلق تصاویری جسورانه و جذاب رویرو می شویم. طوری که در عین عدم نظم و تقارن با فرمی چشم نواز روبرو می شویم که کاملا بر اساس سواد بصری طراحی و چیده شده است و مخاطب را آگاهانه به خود جلب می کند. آپارتمان هایی با نماهای مدرن معمولا منحصر به فرد می باشد و طراحی ویژه و خاصی برای خود دارند و این یک ویژگی جذاب در طراحی نمای آپارتمان به شیوه مدرن برای مخاطبین است.

نمای مدرن یک نمای منحصر به فرد

ساختار شکنی از ویژگی های مدرنیته است که در طراحی نما نیز حضور دارد. بر هم زدن نظم و قواعد جدید و آزادی در طراحی، خلاقیت طراحان را در سبک مدرن به اوج رسانده است. البته اصول و قواعد ثابتی در طراحی وجود دارد اما نه  به شکل سبک های سنتی. به طور مثال در طراحی به شیوه سنتی قواعدی ثابت مثل تقارن و نظم و تعادل از ویژگی ها و خصوصیات زیبایی شناختی محسوب می شده است اما در شیوه مدرن این موضوع تغییر یافته و رعایت اصول و سواد بصری از منطق نظم خارج شده است. این موضوع باعث خلق نماهایی می شود که شاید از فرم های مشترکی در آن ها استفاده شده باشد اما شکلی منحصر به فرد دارد.

در طراحی های نوین و مدرن طراحان بر اساس فرم و حجم های هندسی و با با استفاده از خطوط ساده عمودی و افقی و همچنین رعایت اصول و ریاضی و هندسی معماری آزادانه به طراحی می پردازند.

بنابراین برای افرادی که به دنیال خانه ای خاص می باشند استفاده از طراحی نمای مدرن در آپارتمان یک گزینه عالی می باشد در این زمینه نیاز است از طراحانی خلاق و آشنا به اصول و زیبایی شناسی مدرن است که در این زمینه کارشناسان و طراحان شرکت معماری آوگون برای مشاوره و طراحی به صورت حرفه ای در کنار شما می باشند.

شماره تماس: ۸۸۷۲۸۱۲۴-۰۲۱

متریال های مورد استفاده در طراحی نما مدرن آپارتمان

علاوه بر مصالح طبیعی چون انواع سنگ و چوب و … با پیشرفت های صنعتی متریال های مشابه با مواد طبیعی پون سنگ و چوب ساخته شده است که علاوه بر ایجا بافت و زیبایی جدید می توانند در هزینه های ساخت نیز مقرون به صرفه تر باشند و کارفرما را به علایق و طراح را در خلق یک اثر خاص کمک کنند. ضمن اینکه با توجه به اقلیم و شرایط آب و هوایی متفاوت در مناطق مختلف که سازگاری و ماندگاری متریال های مورد استفاده را در طراحی نما در مناطق مختلف تحت تاثیر قرار می دهد، این مواد و صالح جدید تا حدودی موانع را در طراحی و انتخاب متریال حل کرده است.

از متریال هایی که می توان گفت عمدتا در طراحی نما به شیوه مدرن در آپارتمان ها استفاده می شود می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استفاده از آجر
  • استفاده از آلومینیوم یا کامپوزیت
  • در طراحی های مدرن شیشه ای می توان از کرتین وال، فریم لس و اسپایدر نام برد.
  • استفاده از سنگ های طبیعی
  • استفاده از بتن
  • استفاده از نماهای مدرن اچ پی ال
  • استفاده از فایبر سمنت برد در طراحی نماهای مدرن
  • استفاده از چ.ب یا ترمود در طراحی نما
  • استفاده از نماهای اف ار سی که از مواد و صالح جدید و نوین محسوب می شود.
  • و موارد دیگر…

البته طراحان خلاق بسیاری در طراحی نمای آپارتمان مدرن از مصالح سنتی به به روش و شیوه ای نوین در طراحی های خود استفاده می کنند که علاوه بر زیبایی طبیعی که منحصر به مواد و مصالحی است که از دل طبیعت خارج می شود، در طراحی و قرار گیری در کنار سایر متریال های نوین نیز زیبایی آفرین هستند.

نمای مدرن و شهرسازی

اگر چه در هر خطه و اقلیمی قواعد و اصولی برای شهرسازی وجود دارد، اما آنچه مسلم است طراحی نمای ساختمان ها چهره شهر را می سازند. این موضوع نیز مانند هر موضوع دیگری مزایا و معایبی به همراه دارد. مسئله ای که در طراحی های مدرن چهره شهری را تحت تاثیر قرار می دهد المان های بومی و فرهنگی است. امروزه طراحان خلاق بسیاری با روش های نوین و اطلاعات کافی از این نشانه ها و المان ها در طراحی های خود بهره برده اند و با تلفیق آن ها و ساده سازی با طراحی های مدرن، اصالت و فرهنگ اصیل خود را در چهره شهری احیا کرده اند.

بهره گیری از معماری بومی و توجه به اقلیم منطقه ای در طراحی نما ساختمان ها، به نوعی حس آشنایی برای مخاطبان آن ها را دارد که طراحان با خلاقیت و ذوق خود آن ها را به شیوه ای جدید ارائه می کنند. بنابراین انتخاب طراحان متخصص و آگاه ر این زمینه می تواند در موفقیت و ماندگاری ساختمان شما بسیار اثرگذار باشد.

در ادامه خط معمار شما را به دیدیدن نمونه های تصویری از طراحی نمای آپارتمان مدرن دعوت می نماید.

تحریریه خط معمار

نگارنده: ماریه عطایی

شرکت معماری آوگون

تعداد بازدید: 311

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *