طراحی مدرسه ابتدایی مدرن ARLINGTON، استودیو BIG

طراحی مدرسه ابتدایی مدرن

طراحی مدرسه ابتدایی مدرن ARLINGTON، استودیو BIG

طراحی و معماری مدرسه به خصوص مدارس ابتدایی بیش از آن چیز که به انتظار می رود چالش بر انگیز است. مدارس نه تنها مکانی برای آموزش هستند، بلکه فضایی برای شکوفایی استعداد و خلاقیت دانش آموزان می باشند. آلبرت انیشتین چندین بار اظهار داشت که او به دانش آموزانش آموزش نمی دهد، بلکه سعی می کند تا شرایطی را فراهم آورد تا خود آن ها یاد بگیرند. فلسفه ی او پس از چندی در سیستم های آموزشی در سراسر جهان مورد توجه قرار گرفت. در حال حاضر، معماری طراحی داخلی برای فضاهای آموزشی مورد توجه مسوولین و طراحان قرار گرفته است، این امر باعث می شود تا شرایط بهینه برای پیشرفت ساخت و سازهای اجتماعی و ارتقای سطح تحصیلی نیز فراهم گردد. نکاتی که طراحان در هنگام طراحی و معماری مدرسه باید در نظر داشته باشند طیف وسیعی دارد، بیان همه اصول و قوانین در این مطلب نمی گنجد. بنابراین در این بخش خط معمار به شرح برخی از این اصول می پردازد و در ادامه یکی از نمونه های بی نظیر از معماری و طراحی داخلی مدرسه را که توسط استودیو BIG انجام شده است را به شما معرفی می کند. این اصول به شرح زیر می باشد:

طراحی داخلی برای یک محیط یادگیری کارآمد

فضایی منحنی، باز همراه با سقف بلند

طراحی کلاس های راحت

ورود طبیعت به فضای آموزشی، بهره مندی از نور طبیعی خورشید به اندازه کافی

سطوح آموزشی منعطف جهت ایجاد افزایش همکاری در میان دانش آموزان

یکی از نکات مهمی که تأثیری مستقیم بر قدرت یادگیری و روحیه دانش آموزان دارد، انتخاب رنگ مناسب برای فضاهای آموزشی می باشد. همانطور که می دانید در گذشته مدارس برای تأمین نیازهای اساسی عملکردی و مالی ساخته می شدند. بنابراین، رنگ های یکنواختی از قبیل سفید، بژ و خاکستری در اکثر کلاس های مدارس حاکم بودند، به طور کلی می توانیم بگوییم که طراحی داخلی مورد توجه نبود. امروزه، موسسات آموزشی مدرن برای کمک به تعریف هدف و هویت فضا، بر روی رنگ و طراحی تمرکز کرده اند که باعث می شود، تجربه آموزشی معلمان و دانش آموزان از طریق انتخاب صحیح آن ها بهبود یابد.

ایجاد تعادل رنگی در مدارس

برای این که بتوانید در طراحی داخلی یک مدرسه تعادل رنگی ایجاد کنید، دانستن و درک تأثیرات ذهنی و عاطفی هر رنگ و نوع محیطی آموزشی، اهمیت دارد. تحقیقات نشان داده است که رنگ های اصلی، باعث تقویت روحیه فضا و افزایش انرژی مثبت می شود و برای فضاهای آموزشی چون پیش دبستانی ها بهترین گزینه می باشند. از طرف دیگر، رنگ های ملایم گرم و سرد، برای مدارس ابتدایی و راهنمایی مناسب ترند، زیرا باعث افزایش تمرکز و کاهش اضطراب که معمولا در میان دانش آموزان در این سن رایج است، می شوند.

تأثیر رنگ ها بر محیط

در ادامه به طور مختصر به تأثیری که رنگ ها می توانند بر محیط اطراف و افراد حاضر در محیط را داشته باشند، بیان می کنیم:

قرمز: محرک محاوره، بهبود عملکرد و تمرکز

نارنجی: افزایش اشتها، افزایش تمرکز

زرد: افزایش آگاهی، کمک به بروز حس شادی

سبز: موثر بر حفظ آرامش، تسکین دهنده استرس، افزایش تمرکز

آبی: افزایش خلاقیت و هشیاری، ایجاد آرامش، بهبود سلامت جسمی و روحی، کاهش خستگی و افسردگی

بنفش: نمادی از حکمت و اقتدار، احترام

صورتی: تسکین دهنده و کاهش ضربان قلب، افزایش انرژی،

سفید: نمایش سادگی، بهداشت، وضوح و پاکی

بهترین رنگ ها برای محیط های آموزشی کدامند؟

حال این سوال پیش می آید که چگونه می توانید تئوری رنگ را در طراحی داخلی مدرسه اعمال کنید؟ در ادامه برای انتخاب رنگ مناسب برای فضاهای داخلی مدرسه پیشنهاد هایی را ارائه می دهیم:

کلاس ها: آبی، یکی از موثر ترین رنگ ها برای کلاس های آموزشی است. اگر قصد دارید تا دیواره ها را با سایر اجزا تزئین کنید، سفید می تواند، رنگی غالب برای طراحی کلاس های درس باشد. همچنین، استفاده از رنگ زرد در سطوح کوچک می تواند برای افزایش آگاهی و یادگیری دانش آموزان موثر باشد.

کتابخانه ها: با توجه به تأثیرات مثبت آن بر افزایش تمرکز، رنگ سبز می تواند برای کتابخانه ها که دانش آموزان نیاز به افزایش تمرکز دارند، کاربردی باشد.

سالن های ورزشی: رنگ هایی چون قرمز و صورتی پر رنگ می تواند محرک و ترغیب کننده دانش آموزان برای انجام فعالیت های فیزیکی باشند.

بوفه: از آن جا که رنگ نارنجی محرک اشتها می باشد، این رنگ گزینه مناسبی برای فضای بوفه مدارس می باشد.

دفتر مدیریت و معلمان: از آن جا که دفاتری چون دفتر مدیریت و مشاوره، فضاهای رسمی تری نسبت به سایر بخش های مدرسه می باشند، توصیه می شود که با بنفش رنگ آمیزی شوند. همچنین رنگ بنفش می تواند یک انتخاب عالی برای رنگ آمیزی سالن اجتماعات باشد.

راهروها ولابی: در فضاهای عمومی مانند راهرو ها و لابی، که آموزش جزو هدف اصلی به حساب نمی آید، طراحان می توانند در انتخاب رنگ آزادانه تر عمل کنند. همچنین می توانند از طرح هایی چون لوگوی مدرسه نیز برای طراحی آن استفاده کنند.

استودیو  BIG در سال اخیر به طراحی مدرسه Arlington پرداخته است. ارتفاعات به عنوان یک پشته ای از پنج طبقه مستطیل شکل که حول یک نقطه محوری ثابت می چرخند ، تصور می شود. تراس های سبز در بالای هر طبقه به یک کلاس درس تبدیل شده و یک منظره ای ( که فضایی متفاوت از فضای آموزشی در مدارس سنتی است)  برای یادگیری هر دوی دانش آموزان و معلمان را ایجاد کرده اند. یک راه پله مرکزی چرخشی برای اتصال هر چهار طبقه به تراس ها قرار داده شده و به دانش آموزان این اجازه را می دهد تا به سادگی به فضای بیرونی دسترسی داشته باشند، و همچنین پیوند مستحکمی میان بیرون و مدرسه ایجاد می کنند. در حالی که تراس های بالایی برای برگزاری کلاس های غیر رسمی مناسب تر می باشند، تراس اول و زمین تفریحی برای فعالیت های عمومی به کار  می رود.

بسیاری از سالن ها از جمله سالن اجتماعات، سالن ورزشی، کتابخانه و بوفه در مرکز سالن همکف و در مجاورت با لابی قرار دارند. در میان سایر سالن های موجود در این ساختمان می توان به استودیو هنری، آزمایشگاه علوم و رباتیک، سالن های موسیقی و تئاتر و سایر هنر های نمایشی اشاره کرد.

در ادامه خط معمار شما را به دیدن تصاویر طراحی مدرسه ابتدایی مدرن دعوت  می نماید.

طراحی مدرسه ابتدایی مدرن طراحی مدرسه ابتدایی مدرن طراحی مدرسه ابتدایی مدرن طراحی مدرسه ابتدایی مدرن طراحی مدرسه ابتدایی مدرن طراحی مدرسه ابتدایی مدرن طراحی مدرسه ابتدایی مدرن طراحی مدرسه ابتدایی مدرن طراحی مدرسه ابتدایی مدرن طراحی مدرسه ابتدایی مدرن طراحی مدرسه ابتدایی مدرن طراحی مدرسه ابتدایی مدرن طراحی مدرسه ابتدایی مدرن طراحی مدرسه ابتدایی مدرن طراحی مدرسه ابتدایی مدرن

پلان ها، دیاگرام، سکشن و غیره.

در این بخش به طراحی مدرسه ابتدایی مدرن پرداختیم.

تحریریه خط معمار

نگارنده: مینا مقدم

شرکت طراحی داخلی آوگون

منبع: Archdaily

تعداد بازدید: 5,001

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *