طراحی فودکورت پالادیوم، علی بهزادی

طراحی فودکورت

معمار مسئول: علی بهزادی

موقعیت: ایران، تهران، مرکز خرید پالادیوم

سال:۱۳۹۳

فودکورت ها مکان های وسیعی هستند که در آن طعم ها و مزه های مختلف وجود دارند و غذاهای مختلف در در غرفه های متعدد موجود در آن عرضه می شود. بنابراین افراد می توانند غذاهای متنوعی را با قیمت های مختلف در فودکورت ها تجربه کنند. تمامی این موارد ضرورت طراحی و دکوراسیون فودکورت ها را نشان می دهد. از این رو در این بخش خط معمار قصد دارد تا نمونه ای بی نظیر از طراحی فود کورت های تهران را به شما معرفی کند.

در طراحی داخلی فودکورت موارد بسیاری وجود دارد که شما به عنوان طراح باید در نظر داشته باشید. مواردی از قبیل: تم، تهویه مناسب، نورپردازی و فضای ذخیره سازی و سایر موارد.

تم: در نظر گرفتن یک تم طراحی مشخص مهم ترین مواردی است که در طراحی فودکورت باید در نظر داشته باشید.

تهویه: با توجه به این که رستوران های متعددی در فودکورت ها قرار دارد و این که تعداد مراجعه کنندگان زیاد است، سیستم تهویه نقش مهمی را در این فضا پیدا می کند. شما باید به عنوان طراح محیطی با تهویه مطبوع برای هردوی کارکنان و مشتریان طراحی کنید.

جریان حرکت: شما باید فضای کافی برای تردد افراد در فودکورت در نظر داشته باشید تا افراد به راحتی و بدون هیچ گونه مشکلی در فضای میان میزها تردد داشته باشند.

راحتی و آسایش مشتریان: مهم ترین و اصلی ترین موارد در طراحی فودکورت ها آرامش را راحتی مشتریان است. مشتریان معمولا پس از خستگی طولانی ناشی از خرید به فودکورت ها مراجعه می کنند تا علاوه بر استراحت، به صرف غذا نیز در کنار اعضای خانواده و دوستان بپردازند. پس طراحی و انتخاب نوع صندلی ها باید به گونه ای باشند که آرامش و آسایش را برای مشتریان به همراه آورد.

نورپردازی: یکی از مواردی که طراحان در هنگام طراحی فودکورتها نباید از آن غافل شوند نورپردازی می باشد. فضای فودکورت ها نباید کم نور باشد. این فضا باید از نور کافی برخوردار باشد تا مشتریان احساس راحتی داشته باشند. همچنین باید افزود که نورپردازی مناسب موجب جذب مشتری شده و همچنین باعث می شود تا غذاها جذاب تر از آن چه که هستند به نظر برسند و در نتیجه موجب تحریک اشتها می شود.

شرح پروژه طراحی فودکورت پالادیوم

همانطور که طراحان ذکر می کنند، شاید فود کورت پالادیوم، اولین فودکورت تخصصی ایران به حساب می آمد. زمانی که پروژه برای طراحان مطرح شد، آن ها هیچ شناختی نسبت به موضوع نداشتند. این پروژه برخلاف ظاهر ساده اش، ساختار و و پشتیبانی پیچیده ای داشت. همچنین دارای نکات فنی، اجرایی و ایمنی زیادی بود. طراحان به همراه کارفرما تقریبا ۱۰۰۰ ساعت در خارج از کشور (چین، امارات و ترکیه) تحقیقات میدانی داشتند. آن ها در حین تحقیق و بازدیدهایی که داشتند، به طور مداوم با ممانعت مالکین روبرو می شدند. کارفرمایان علاقه ای چندان به فاش کردن مکانیزم هایشان نداشتند. از این رو طراحان با تلاش بسیار سعی کردند تا طراحی را به طور اصولی انجام دهند.

بسیاری از افراد بویژه طراحان تصور می کنند که طراحی رستوران و یا به طور کلی مراکز حرفه ای عرضه محصولات غذایی ساده و آسان می باشد. معماران و طراحان داخلی می دانند که تقریبا ۹۰ درصد عوامل موفقیت در این گونه مراکز، پشتیبانی آن ها می باشد که اگر به طور صحیح عمل نکنند، منجر به ضرر آن مرکز  می شود. مواردی چون انتقال و رفت و آمد پرسنل خدماتی که شامل استراحتگاه، رختکن و سرویس های بهداشتی، انتقال مواد خام و تخلیه مواد زائد، مسائل ایمنی و غیره که به گفته طراح توجهی به این مسائل نمی شود. در فودکورت پالادیوم تقریبا ۱۰۰۰ نفر نیروی خدماتی مشغول به کار هستند. حدودا ۲۰۰۰ نفر در پیک کاری در این فودکورت غذا میل می کنند. سرویس دهی، رساندن سریع غذا افراد، جمع آوری زباله ها، سیستم گرمایش و گرمایش محیط و به علاوه رعایت نکات ایمنی کاریست دشوار. طراحی داخلی فقط به گلدان و پارتیشن و میز و صندلی و رنگ آمیزی دیوارها ختم نمی شود. در پس ظاهر ساده و آرامش بخش رستوران ها ساعت ها فکر تأسیساتی و فنی انجام شده است تا مشتریان در آرامش به سر ببرند.

در ادامه با دیدن تصاویر فودکورت پالادیوم خط معمار را همراهی کنید.

طراحی فودکورت طراحی فودکورتطراحی فودکورت طراحی فودکورت طراحی فودکورت طراحی فودکورت طراحی فودکورت طراحی فودکورت طراحی فودکورت طراحی فودکورت طراحی فودکورت طراحی فودکورت طراحی فودکورت طراحی فودکورت

تحریریه خط معمار

نگارنده: مینا مقدم

منبع: Aoapedia.ir

اقتباسی از دانشنامه هنرمعماری

تعداد بازدید: 812

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *