طراحی داخلی مسجد و مرکز فرهنگی در پرتغال

طراحی داخلی مسجد مدرن

طراحی داخلی مسجد و مرکز فرهنگی در پرتغال

معماری: Estúdio AMATAM

موقعیت: پرتغال، اودیولاس

کاربری: مرکز فرهنگی

متراژ: ۱۲۱ مترمربع

سال: ۲۰۱۸

از انجایی که مسلمانان در بسیاری از کشورهای جهان حضور دارند، متعاقبا، مساجد که نماد دین اسلام هستند نیز در شهرهای مختلف دنیا برپا شده اند. به عبارت دیگر هر جا که مسلمان باشد، مسجدی هم می توان یافت. کشور پرتغال، از آن دسته کشورهای اروپایی است که مسلمانان زیادی را در خود جای داده است. مسلمانان بزرگترین اقلیت این کشور را تشکیل می دهند. جالب آنکه بزرگترین جایزه معماری جهان اسلام یعنی جایزه آقاخان، در این کشور اداره می گردد.

با این مقدمه کوتاه، خواستیم بگوئیم که در همه جای دنیا، مساجد یافت می شوند. در این بخش قصد داریم به بررسی یکی از مساجد کشور پرتغال بپردازیم که به تازگی افتتاح گردیده است. طراحی داخلی و اجرای این مسجد توسط استودیو معماری پرتغالی Estúdio AMATAM صورت گرفته است و از آنجایی که در وب سایت خط معمار، معماری مساجد زیادی را مورد بررسی قرار نداده ایم، بر این شدیم تا به همراه شما، نگاهی به معماری این مسجد بیاندازیم. مسجدی که نه توسط مسلمانان، که توسط یک شرکت معماری طراحی و اجرا گردیده است.

اول از همه آنکه این استودیوی معماری، مسلمان نیستند و از این رو، طراحی مسجد برای آنان نیاز به مطالعات زیادی داشته است. باور ما از مسجد، گنبد و گلدسته هایی است که همواره دیده ایم. به غیر از این را کمتر دیده ایم و اگر مسجدی با ظاهری متفاوت ببینیم، به طور حتم برایمان جالب توجه خواهد بود. نکته جالب تر آنکه اگر به مساجدی که طی سالهای اخیر طراحی گردیده اند نگاهی بیاندازید، متوجه معماری متفاوت آنها خواهید شد. این که معماری مساجد نیز دستخوش تغییراتی شده است و ساختمان هایی با حجم های معماری متفاوت نسبت به گذشته، جایگزین معماری پیشین شده است.

این مسجد در حقیقت مرکز فرهنگی شهر اودیولاس نیز هست. در واقع این فضای فرهنگی – مذهبی، فعالیت های مختلفی را پوشش می دهد که این مسئله، خود چالش بزرگی برای معماران به نظر می رسد. سبک کلی طراحی مورد استفاده در این مسجد سبک مدرن است. برخی از المان ها و کانسپت های طراحی در این این مسجد به کار گرفته شده است که این مسجد را به سایر مساجد دنیای اسلام پیوند می دهد. از جمله خطوط منحنی که ورودی های مختلف این فضا در بخش های مختلف به کار گرفته شده اند و در تصاویر زیر می توانید آنها را مشاهده نمایید.

رنگ اصلی مورد استفاده در طراحی این مسجد مدرن، رنگ سفید است. این رنگ با تاچ های رنگی متفاوت (نظیر چوب و گیاه و ..) ترکیب شده است. در ادامه سخن را کوتاه و دعوت می نماییم تصاویر این مرکز فرهنگی را مشاهده نمایید. در انتهای مطلب، پلان ها و روند طراحی این فضا نمایش داده شده اند که می توانید برای درک بهتر، آنها را مشاهده و بررسی نمایید.

طراحی داخلی مسجد مدرن طراحی داخلی مسجد مدرن طراحی داخلی مسجد مدرن طراحی داخلی مسجد مدرن طراحی داخلی مسجد مدرن طراحی داخلی مسجد مدرن طراحی داخلی مسجد مدرن طراحی داخلی مسجد مدرن طراحی داخلی مسجد مدرن طراحی داخلی مسجد مدرن طراحی داخلی مسجد مدرن طراحی داخلی مسجد مدرن

پلان، دیاگرام، سکشن و …   

طراحی داخلی مسجد مدرن طراحی داخلی مسجد مدرن  طراحی داخلی مسجد مدرن طراحی داخلی مسجد مدرن

طراحی داخلی مسجد مدرن

 

در این مطلب به بررسی نمونه ای از طراحی داخلی مسجد با رویکرد و سبک مدرن پرداخته ایم. اگر قصد طراحی فضایی مشابه دارید، می توانید از نمونه ایده های ارائه شده توسط معماران این پروژه نیز استفاده نمایید.

 

تحریریه خط معمار

منبع:  ArchDaily

تعداد بازدید: 1,351

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *