طراحی خانه سفید نانسی، دفتر معماری درک فضا

چیدمان منزل کوچک
نام پروژه: خانه سفید نانسی

معماری: دفتر معماری درک فضا

معماران اصلی: مهیار جمشیدی

تیم طراحی: مازیار جمشیدی، تینا الفیده فرد، بهناز محسنی

موقعیت: تهران، سعادت آباد

مساحت: ۶۵ مترمربع

عکاس: آیدین شاهی

سال: ۱۳۹۸

شرح پروژه از زبان معمار

در این پروژه خواسته های کارفرما از ابتدا جا به جایی لکه های اصلی ساختمان و تغییر حس و ماهیت فضا های واحد بود. به طور مثال تغییر در مکان حمام که فضای زیادی از آشپزخانه موجود(نشیمن) گرفته بود و … تمامی خواسته های کارفرما کاملا آگاهانه و با درک درست فضا بود که طراحان تنها از دید خود به آنها نگاه کرده و سعی در برآورده شدن همه خواسته ها کردند .

یکی از مشکلات اصلی واحد وجود راهرویی کوتاه و طویل در ابتدای ورودی آپارتمان بود. اضلاع موازی این راهرو در سرویس مهمان و پنجره نورگیر ساختمان بودند . در امتداد آن فضایی با عرض کم وجود داشت که در وضع موجود برای پر کردن آن میز نهارخوری را در کنج آن گذاشته بودند که در حقیقت خیلی قابل استفاده نبود و در عین حال بر طول این راهروی دوست نداشتنی افزوده بود.

این موضوع و تناسبات کلی پلان واحد باعث شد که به دنبال ایده آشپزخانه خطی بروند. این آشپزخانه تعداد بیشتری کابینت به طراحان می داد، همزمان عرض کم آپارتمان را کمتر نمی کرد، بسیار کارا و مشرف به نورگیر ساختمان بود. نورپردازی خطی نیز مکملی بر این آرایش بود.

به این صورت خانه دارای ۲ سالن و یک آشپزخانه کامل شد و به اصطلاح کارفرما در نهایت خانه، خانه‌شد. حمام چرخید و راهروی بی مصرف پیش روی آن حذف شد. این‌حمام به طور اختصاصی برای اتاق خواب شد تا بر امکانات آپارتمان بی افزاید و کاربری آنرا نیز اصلاح کند. آرایش خطی حمام حداکثر امکان استفاده مفید را از فضای اتاق خواب به طراحان می داد. در انتهای اتاق خواب، یک بالکنی – در حقیقت انباری – بود که نظرمان را به خود جلب کرد و در نهایت به اتاق لباس و پنجره ای جدید تبدیل شد. راهرو موجود روبه روی در حمام وظیفه انتقال جریان هوای ایجاد شده را نیز تا حدودی بر عهده داشت که  پس از حذف آن سیستمی جداگانه برای تهویه هوای آن ایجاد شد.

آپارتمان ۶۵ متری که ۱۵ متر فضای بلا استفاده داشت حالا تماما مفید است  و فضاها همگی با ارتباطی درست کنار هم جانمایی شدند. تلاش در تخریب حداقلی و کارایی حداکثری بود. طراحان تنها به خانه شدن این پروژه توجه داشتند نه ظاهر سازی و تجملات. هر فضایی می تواند بهترین خود باشد، تنها اگر به درستی درک شود .

در ادامه با دیدن تصاویر چیدمان منزل کوچک نانسی خط معمار را همراهی کنید.

چیدمان منزل کوچک چیدمان منزل کوچک چیدمان منزل کوچک چیدمان منزل کوچک چیدمان منزل کوچک چیدمان منزل کوچک چیدمان منزل کوچک چیدمان منزل کوچک

تصاویر قبل از بازسازی

چیدمان منزل کوچک چیدمان منزل کوچک چیدمان منزل کوچک چیدمان منزل کوچک چیدمان منزل کوچک

پلان ها، دیاگرام، سکشن و غیره.

در این بخش به چیدمان منزل کوچک نانسی پرداختیم.

تحریریه خط معمار

نگارنده: مینا مقدم

منبع: دفتر معماری درک فضا

تعداد بازدید: 2,946

2 دیدگاه‌

  1. لیلا گفت:

    سلام
    من یک پلان ویلایی می خواستم

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *