معماری و طراحی ویلای افرا، ادیب خائز + رامتین طاهریان + استودیو راوی

طراحی حیاط ویلایی ایرانی

معماران مسئول: ادیب خائز، استودیو راوی، رامتین طاهریان

موقعیت: ایران، لواسان

مساحت: ۵۹۳ مترمربع

تیم طراحی: ادیب خائز، خورشید مظاهری نظری فر، وحید نژاد فلاح، پگاه اسدانی، سارا نجفی زاده، نازنین مهران، معصومه شفیعی، افسانه اسفندیاری

مدیر پروژه: امیر مکبر

سازه: طرح آسایش، افشین مسعودی

مهندس برق: مرتضی عاشوری

مهندس مکانیک: فرزین ملک پور، حمیدرضا جوکار

گرافیست: مرضیه نوذری

شرح پروژه

پروژه ویلای مسکونی افرا با بازسازی خانه ای بسیار قدیمی واقع در لواسان آغاز شد. لواسان شهری کوچک و خوش آب و هوا در شمال تهران است و مردم ساکن تهران از گذشته های دور برای اوقات فراغت و دوری موقت از فضای شلوغ و پر دغدغه شهر تهران اقدام به ساخت و طراحی ویلا برای خود در این منطقه می نمایند. این ساختمان در بالای شیب یک ملک که دارای چند سطح می باشد، قرار گرفته است. طراحان برای دسترسی به خانه، یک گذرگاه از قسمت ورودی تا ساختمان اصلی ایجاد کرده اند و این گذرگاه شامل مسیری بود که سراسر باغ را در بر می گرفت. اهداف اصلی پروژه بر اساس شرایط موجود خانه تعریف شده است؛ اول این که تصمیم گرفتند با قرار دادن یک راه پله پله دو سطح جداگانه ساختمان را به یک واحد دوبلکس تبدیل کنند. دوم این که تجدید نظر آن ها درمورد دسترسی به ساختمان اصلی از سمت ورودی خیابان بود و در نهایت افزودن برخی از ویژگی ها و عملکردهایی که برای یک ویلا ضروری بود مانند استخر روباز، سوئیت نگهبانی، جکوزی و فضای اداری.

به منظور دسترسی آسان به ساختمان اصلی، طراحان تصمیم گرفتند تا یک آسانسور در کنار ورودی قرار دهند تا به طبقه اول ویلا دسترسی یابند و یک پل کوچک جای گذاری کردند که سکوی آسانسور را به تراس طبقه ی اول خانه متصل می سازد. سیستم سیرکولاسیون جدید، دسترسی اولیه از طریق آسانسور و پل، و دسترسی ثانویه از طریق پله های موجود در باغ را تعریف می کند. از آن جا که ورودی اصلی خانه به طبقه اول منتقل شده است، فضاهای عمومی و اصلی مانند سالن پذیرایی، آشپزخانه و اتاق خواب میهمان در طبقه اول قرار گرفت، که باعث می شد فضای کوچکتر دنج تر باشد. طبقه همکف نیز برای قرارگیری دو اتاق خواب مستر، یک آشپزخانه کوچک و همچنین یک سالن پذیرایی در نظر گرفته شد. به زبانی دیگر باید گفت، تغییر ورودی اصلی از طبقه همکف به طبقه اول یک تایپولوژی ایجاد می کرد که نتیجه آن فضاها و عملکرهای عمومی بودند. این عملکردها که به طور معمول در خانه های معمولی در سطح همکف قرار دارند، در این پروژه به طبقه اول منتقل می شوند و طبقه همکف بیشتر فضاهای خصوصی این اقامتگاه را در خود جای داده است.

فضای داخلی ساختمان موجود در هر دو طبقه اصلاح و تعدیل شده و سقف چوبی شیروانی جهت حفظ حس مأنوس و آشنا و کیفیت فضای داخلی به همان حالت اولیه حفظ گردیده است. یکی از مهم ترین و تأثیرگذارترین تصمیمات بر سازمان دهی فضایی، این بود که مناسب ترین فضا را برای قرار دادن پله های اتصال دهنده دو سطح بیابند. در طبقه همکف پله ها میان دو اتاق خواب قرار گرفتند که هر دو دارای پنجره های بزرگی هستند که رو به باغ باز می شوند. چند سطحی بودن در حیاط و اختلاف ارتفاع، فرصتی را برای ایجاد یک حجم (ساختمان) سه طبقه در کنار ورودی بوجود می آورد. این ساختمان شامل سویت نگهبانی در سطح همکف، دفترکار در طبقه اول و جکوزی در طبقه دوم در کنار استخر روباز می باشد.

به طور کلی باید گفت که این پروژه از دو حجم جدید و قدیمی تشکیل شده است و توسط یک پل که از روی چشم اندازی شیب دار عبور می کند، به یکدیگر متصل می شوند. در یک طرف آن استخر و در طرف دیگر آن باغچه قرار دارد.

در ادامه با دیدن تصاویر خط معمار را همراهی کنید.

طراحی حیاط ویلایی ایرانیطراحی حیاط ویلایی ایرانی طراحی حیاط ویلایی ایرانی طراحی حیاط ویلایی ایرانی طراحی حیاط ویلایی ایرانی طراحی حیاط ویلایی ایرانی طراحی حیاط ویلایی ایرانی طراحی حیاط ویلایی ایرانی طراحی حیاط ویلایی ایرانی طراحی حیاط ویلایی ایرانی طراحی حیاط ویلایی ایرانی طراحی حیاط ویلایی ایرانی طراحی حیاط ویلایی ایرانی طراحی حیاط ویلایی ایرانی طراحی حیاط ویلایی ایرانی طراحی حیاط ویلایی ایرانی طراحی حیاط ویلایی ایرانی طراحی حیاط ویلایی ایرانی طراحی حیاط ویلایی ایرانی طراحی حیاط ویلایی ایرانی طراحی حیاط ویلایی ایرانی طراحی حیاط ویلایی ایرانی طراحی حیاط ویلایی ایرانی طراحی حیاط ویلایی ایرانی طراحی حیاط ویلایی ایرانی طراحی حیاط ویلایی ایرانی طراحی حیاط ویلایی ایرانی طراحی حیاط ویلایی ایرانی طراحی حیاط ویلایی ایرانی طراحی حیاط ویلایی ایرانی طراحی حیاط ویلایی ایرانی طراحی حیاط ویلایی ایرانی طراحی حیاط ویلایی ایرانی طراحی حیاط ویلایی ایرانی طراحی حیاط ویلایی ایرانی طراحی حیاط ویلایی ایرانی طراحی حیاط ویلایی ایرانی طراحی حیاط ویلایی ایرانی طراحی حیاط ویلایی ایرانی طراحی حیاط ویلایی ایرانی طراحی حیاط ویلایی ایرانی

پلان ها، دیاگرام، سکشن و غیره.

در این بخش به معماری ویلا و طراحی حیاط ویلایی ایرانی پرداختیم.

تحریریه خط معمار

نگارنده: مینا مقدم

شرکت معماری آوگون

منبع: Archdaily

تعداد بازدید: 3,436

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *