طراحی باغ ویلای تارا، گروه طراحان و بنا کنندگان زاو

طراحی باغ ویلای سنتی

معماری: استودیو ZAV

معماران اصلی: محمدرضا قدوسی، فاطمه رضایی

تیم طراحی: گلناز بهرامی، سارا جعفری

موقعیت: ایران، لاریجان

مساحت: ۳۰۰ مترمربع

عکاس: علی دقیق، سروش مجیدی

سال: ۱۳۹۷

شرح پروژه از زبان معمار

شهر لاریجان یکی از اصلی ترین شهرهای تولید کننده برنج می باشد. همچنین این شهر دارای چشم اندازهای طبیعی، شالیکارهای وسیع، چمن زارها و همچنین مناظر کوهستانی می باشد. سیلوهای برنج تأثیر بصری عمیقی بر ریخت شناسی منطقه گذاشته است. کندوج یکی از انواع سیلوهای مزرعه با یک پناهگاه باز است که بر روی چهار ستون مخروطی با یک سقف شیب دار قرار می گیرد و محصولات را در زیر آن ذخیره می سازند.

تفکر و ایده اصلی معماری این پروژه به دو دلیل از فرم “کندوج” الهام گرفته شده است: اول استراتژی ریخت شناسی منظره روستایی و دوم این بود که کارفرما می خواست حداکثر اشراف را بر محیط طبیعی اطرافش داشته باشد.

کارفرمایان که یک زوج بودند از این کانسپاحساس رضایت داشتند، بدین ترتیب باتوجه به نیازهایشان در مورد این تایپولوژی به سرعت موافقت کردند. کندوج یک فضای باز در مرکز است که به طور مستقیم به فضای باز متصل است. این می توانست فرصتی برای ایجاد ویلا باشد. با کنترل چنین گزینه ای، فرصت برای این زوج ایجاد می شد تا ارتباط خود با فضای باز طبیعت افزایش دهند.

برای به دست آوردن نسخه اقتباس شده از “کلبه بدوی” با سناریوی مسکونی، الگوهای سنتی مجدداً برای مطابقت یافتن با برنامه های فضایی معاصر اعمال می گردد؛ که پس از سالها ناتورالیست شهری بودن، تصمیم گرفته اند که به طور دائم به سمت طبیعت و مناظر غیر شهری تغییر مکان دهند.

این نوع استدلال های پتانسیل مکانی متناسب با زیبایی شناسی زندگی مدرن است که هنوز با وجود این که به تمامی نیازها و ضروریات زندگی مدرن پاسخ می دهد، با زندگی روستایی هماهنگ است. این تایپولوژی دیگر موقتی نیست، در حالی که عناصر فضایی برجسته از تکامل این تایپولوژی به دست آمده اند. در ارزیابی مجدد پتانسیل ها و محدودیت های یک الگوی سنتی و غیر خانگی، یک راه حل معاصر متولد شده و در خانه تارا تجسم یافته است.

در ادامه با دیدن تصاویر طراحی باغ ویلای سنتی تارا خط معمار را همراهی کنید.

طراحی باغ ویلای سنتی طراحی باغ ویلای سنتی طراحی باغ ویلای سنتی طراحی باغ ویلای سنتی طراحی باغ ویلای سنتی طراحی باغ ویلای سنتی طراحی باغ ویلای سنتی طراحی باغ ویلای سنتی طراحی باغ ویلای سنتی طراحی باغ ویلای سنتی طراحی باغ ویلای سنتی طراحی باغ ویلای سنتی طراحی باغ ویلای سنتی طراحی باغ ویلای سنتیطراحی باغ ویلای سنتی طراحی باغ ویلای سنتی طراحی باغ ویلای سنتی طراحی باغ ویلای سنتی طراحی باغ ویلای سنتی طراحی باغ ویلای سنتی طراحی باغ ویلای سنتی طراحی باغ ویلای سنتی طراحی باغ ویلای سنتی طراحی باغ ویلای سنتی

پلان ها، دیاگرام، سکشن و غیره.

در این بخش به طراحی باغ ویلای سنتی تارا در لاریجان پرداختیم.

تحریریه خط معمار

نگارنده: مینا مقدم

شرکت معماری آوگون

منبع: Archdaily

تعداد بازدید: 2,981

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *