بازسازی ویلای جنت، گروه معماری آربا

بازسازی خانه ویلایی جنت

معماری: دفتر معماری آربا

معمار مسئول: آرین جواهری

موقعیت: ایران، تهران، شهرک غرب

مساحت: ۶۶۰ مترمربع

سال: ۲۰۱۶

شرح پروژه

خانه ای با حس نو

پروژه ی حاضر شامل بازسازی خانه ای است که طراحان آن را ” خانه ای با حس نو” نامیدند. این پروژه در منطقه ی شهرک غرب تهران بر روی سایتی با متراژ ۶۶۰ مترمربع قرار دارد. طراحی و اجرای این پروژه، تجربه ای نو و جذاب برای طراحان بود. با توجه به پتانسیل های خاص طراحی معماری در کنار مشکلات متعدد مدیریت، این پروژه با مشکلات جدی روبرو گشت.

به عنوان مثال، فقدان سازه ی مستحکم، دیوارهای حمال و ستون های اطراف ساختمان، علاوه بر ضرورت جلوگیری از ایجاد هرگونه تغییر در طبقه بالا ( به دلیل مالکیت جداگانه) یکی از چالش های اصلی پروژه به حساب می آمد. همچنین محصور ساختن فضا با استفاده از دیوارهای مهار کننده و پنجره های کوچک در ضلع جنوبی که مشرف چشم انداز حیاط وزیبای ساختمان بود از دیگر چالش های پروژه به حساب می آمد.

ایده اصلی از بین بردن دیوارهای ضلع جنوبی با هدف بهره مندی از چشم انداز زیبای حیاط و ورود نور به اندازه کافی بود.  همچنین تغییر شگفت انگیز در پوسته ی جنوبی ( یعنی استفاده از پنجره های ی عریض با پروفیل مشکی) که بر نمایش مکان دقیق طبقه ی بازسازی شده (طبقه همکف) تأکید می کرد و طبقه پایین را از طبقه ی فوقانی جدا می ساخت.

با توجه به حذف دیوار حمال در ضلع جنوبی و پس از آن، طراحی و اجرای قسمت جدید فوندانسیون، ستون ها و تیرهای نمایان که در زیر ستون های موجود اجرا شدند، اصلی ترین و اساسی ترین تغییر معماری و سازه ای ساختمان بود. به منظور کنترل نیروهای برشی، تعدادی ورقه های اتصال، طراحی و اجرا شدند که به طور همزمان عملکرد ساختاری را در کنار جنبه های زیبایی شناسی ارائه می دهند.

این ورقه های اتصال به جهت تکمیل ستون های نمایان ذکر شده در فضای داخلی، در قالب فرم مثلث با قوس قائم و در ابعاد بزرگتر اجرا شده اند. در ابتدا اتصال زیر زمینی از بیرون ساخته شد و این مکان دارای پنجره هایی باریک از سمت جنوب بوده که ارتفاع مفید آن ۲.۲۰ متر است. با پایین آمدن کف حیاط (حدود ۱ متر)، ارتفاع پنجره های زیرزمینی از ۰.۶ متر به ۱.۶۰ متر افزایش یافت.

همچنین پایین آمدن طبقه زیرزمینی ارتفاع مفید را به ۲.۶۰ متر تغییر داده و فضایی دلپذیر از نظر معماری به وجود آورد. یکی دیگر از تغییرات حذف دسترسی از خارج و ایجاد یک پله گرد در داخل از جنس ورق استیل و پله چوبی، به شکل اپوکسی بود که در نهایت فضای دوبلکس ایجاد کرده است.

استفاده از رنگ های سیاه و سفید به دلیل ایجاد تضاد بین قسمت های بازسازی شده و دست نخورده از این ساختمان دو طبقه می باشد.

به طور کلی این پروژه در زیر زمین و فضاهای زیرزمینی کیفیت زندگی بالایی را ایجاد کرده است.

در ادامه با دیدن تصاویر بازسازی خانه ویلایی جنت خط معمار را همراهی کنید.

بازسازی خانه ویلایی جنت  بازسازی خانه ویلایی جنت بازسازی خانه ویلایی جنت بازسازی خانه ویلایی جنت بازسازی خانه ویلایی جنت بازسازی خانه ویلایی جنت بازسازی خانه ویلایی جنت بازسازی خانه ویلایی جنت بازسازی خانه ویلایی جنت بازسازی خانه ویلایی جنت بازسازی خانه ویلایی جنت بازسازی خانه ویلایی جنت بازسازی خانه ویلایی جنت بازسازی خانه ویلایی جنت بازسازی خانه ویلایی جنت بازسازی خانه ویلایی جنت بازسازی خانه ویلایی جنت بازسازی خانه ویلایی جنت بازسازی خانه ویلایی جنت بازسازی خانه ویلایی جنت بازسازی خانه ویلایی جنت

تصویر قبل و بعد از بازسازی نمای ساختمان

بازسازی خانه ویلایی جنت

پلان ها، دیاگرام، سکشن و غیره.

در این بخش به بازسازی خانه ویلایی جنت پرداختیم.

تحریریه خط معمار

نگارنده: مینا مقدم

شرکت معماری آوگون

منبع: Architizer

تعداد بازدید: 1,198

۱ دیدگاه

  1. Fateme گفت:

    سلام من به فایل کد و یا اندازه های دقیق نقشه ها نیاز دارم لطفا راهنمایی ام کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *