بازسازی خانه راکیان، پوریا احمدی

ایده برای بازسازی خانه

معماری: دفتر معماری پوریا احمدی

معمار مسئول: پوریا احمدی

تیم طراحی: شکیلا ریاحی زاده

موقعیت: ایران، اصفهان

مساحت: ۱۳۳ مترمربع

نقشه فاز دو: شکیلا ریاحی زاده

طراحی و دکوراسیون داخلی: پوریا احمدی

اجرا: شرکت زیباسازان

گرافیست: بهروز باجغلی

عکاس: نگار صدیقی

سال آغاز پروژه: ۱۳۸۸

سال اتمام پروژه: ۱۳۸۹

شرح پروژه

این پروژه با عنوان خانه راکیان، شامل بازسازی آپارتمانی ۱۳۰ متری با ۳ اتاق خواب است که در شهر اصفهان قرار دارد. کارفرمای این پروژه با توجه به نیازها و خواسته های خانواده اش تصمیم به بازسازی آپارتمانش را داشت. کارفرما زمانی به دفتر معماری مراجعه کرد که از نظر خود و پیمانکارش پروژه تمام شده به نظر می رسید. فضای داخلی این آپارتمان مربع شکل همانند پلان های رایج، در مقابل درب ورودی دارای دیواری کوتاه بود که فضا را به دو بخش مجزا تقسیم می کرد. در یک طرف آن راهرویی بلند و بی کیفیت قرار داشت که راه دسترسی به اتاق ها به حساب می آمد و در طرف دیگر آن فضای آشپزخانه و پذیرایی قرار داشت.

با در نظر گرفتن فضای خانه و درخواست کارفرما که می خواست فضای داخلی خانه اش یکپارچه و به علاوه بزرگتر از آنچه که هست دیده شود و همچنین بررسی پلان و فضا توسط طراح چالش هایی در پیش رویش قرار گرفت که به شرح زیر می باشد:

متراژ محدود و کم خانه، وجود راهروی نامطلوب در اتاق ها، دیوار ورودی خانه که فضای خوش آمدگویی را محدود می کرد و به طور همزمان محل عبور تأسیسات این واحد نیز بود و در نهایت جداره ناصاف فضای اصلی سالن که دارای بیرون زدگی بسیاری بود.

اولین و اصلی ترین هدف در بازسازی این خانه، بزرگتر دیده شدن و ایجاد یکپارچگی در فضا بود که مورد توجه طراح قرارگرفت. بنابراین طراح در راستای تحقق یافتن اهداف تعیین شده در این پروژه بازسازی، تغییراتی را اعمال کرد که بدین صورت می باشد: در ابتدا یکی از اتاق های خواب کوچک را که برای کارفرما کاربردی نبود را حذف کرده و در عوض سالن نشیمن (تلویزیون) را به فضا افزوده است. پس از آن جهت از بین بردن فضای تنگ و باریک راهرو که همچون حلقه ای واسط میان فضای عمومی و فضای خصوصی عمل می کرد، ابتدا دیوار ورودی که تأسیسات از آن عبور می کرد را حذف کرده و تأسیسات را به پایه میز جزیره ی آشپزخانه انتقال دادند. در مرحله بعدی، فضای آشپزخانه و سالن پذیرایی بواسطه جداره در هم تنیده ای با یکدیگر ادغام شدند. در نهایت باید افزود که استفاده از رنگ روشن در دیوارها، سقف و کف سالن به گسترده تر دیده شدن فضا کمک بزرگی کرد.

ذکر این نکته ضروری است که برای گسترش بهتر سالن نشیمن جدید، طراحان تصمیم گرفتند تا سقف این بخش را افزایش داده و بیرون زدگی های جداره موجود را حذف کنند. در ادامه برای رفع مشکل فضای محدود آشپزخانه و همچنین وجود بیرون زدگی جداره پذیرایی، جداره آشپزخانه را به فضای پذیرایی کشیده کردند. این امر با استفاده از متریال چوب شیار خورده عمودی به رنگ سفید مات که جایگزین متریال هایگلاس و القاکننده حس فضای آشپزخانه است، به دلیل عدم ایجاد حس آشپزخانه در سالن نشیمن و ادغام شدن فضای آشپزخانه و سالن پذیرایی توسط طراحان پیشنهاد و اجرا شد. در واقع باید گفت که تفکیک و جداسازی فضاها در این پروژه بواسطه طراحی سقف کاذب صورت گرفت. استفاده از آینه در در طراحی دیوارها و سقف ها مانند سالن غذاخوری و دیوار روبرویی بخش ورودی به بزرگتر دیده شدن فضا و همچنین القای حس دعوت کنندگی کمک بزرگی کرد. در نتیجه می توان گفت که با افزودن حلقه واسط سالن نشیمن با حذف اتاق خواب کوچک غیر کاربردی نزدیک ورودی خانه و پیدایش فضاهای نیمه عمومی و نیمه خصوصی و ادغام شدن فضای آشپزخانه با سالن پذیرایی و همچنین استفاده از رنگ‌های روشن هدف اصلی پروژه که (بزرگترکردن و یکپارچگی فضاها) بود، محقق گردید.

در ادامه با دیدن تصاویر ایده برای بازسازی خانه خط معمار را همراهی کنید.

ایده برای بازسازی خانهایده برای بازسازی خانه ایده برای بازسازی خانه ایده برای بازسازی خانه ایده برای بازسازی خانه ایده برای بازسازی خانه ایده برای بازسازی خانه

تصاویر پیش از بازسازی

ایده برای بازسازی خانه ایده برای بازسازی خانه ایده برای بازسازی خانه ایده برای بازسازی خانه ایده برای بازسازی خانه ایده برای بازسازی خانه ایده برای بازسازی خانه ایده برای بازسازی خانه ایده برای بازسازی خانه ایده برای بازسازی خانه ایده برای بازسازی خانه ایده برای بازسازی خانه ایده برای بازسازی خانه

پلان ها، دیاگرام، سکشن و غیره.

در این بخش به ایده برای بازسازی خانه پرداختیم.

تحریریه خط معمار

نگارنده: مینا مقدم

منبع: Aoapedia.ir

اقتباسی از دانشنامه هنرمعماری

 

تعداد بازدید: 2,973

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *