معماری و طراحی نما خانه صبا، رضا صیادیان – سارا کلانتری

معماری ساختمان مسکونی،طراحی نما،خانه صبا،رضا صیادیان

معماری و طراحی نما خانه صبا، رضا صیادیان – سارا کلانتری

نام پروژه: خانه صبا

آدرس: تهران، خیابان هروی، خیابان مژده

شرکت مشاوره: دفتر معماری تداوم پویا

معماران مسئول: سارا کلانتری، رضا صیادیان

همکار طراحی: مهدی غفاری، لادن پاکزاد، روژین گهواره ای، آریان اسپریدونف، آناهیتا وزیر نظامی، ویدا جنوی

تاریخ: 1392 – 1394

مساحت زمین: ۹۷۰ مترمربع

مساحت ساخته شده: ۴۷۶۲ مترمربع

مهندس سازه: محمد فتحی

تاسیسات مکانیکی: مهندس حسن زاده

تاسیسات الکتریکی: مهندس آرش افشاری

نظارت: محمد حسین ایزدی

مدیر اجرایی: رضا صیادیان

تیم اجرایی پروژه: اشکان فراهان صبا، تبسم حیدری

عکاسان: پرهام تقی اف، حسین برازنده

کارفرما: فراهانی صبا

جوایز: رتبه سوم مشترک جایزه معمار در بخش مسکونی سال ۱۳۹۴

نمای روبه خیابان نمائی پویا و متحرک است، که توسط ساکنین آپارتمان تغییر می کند. این نما ی دو پوسته، که سعی در برقراری ارتباط با شهر را دارد از یک لایه شفاف و یک لایه چوبی متحرک تشکیل شده است. چوب های اشباع شده با ارتفاع ۴۰/۲ متر در ریلی قرار گرفته است، که با همکاری تیم آهنگری و ریخته گری پس از یک سال کار مداوم با هزینه اندک طراحی و ساخته شده است و بصورت دستی کنترل می شود. میزان باز و بسته بودن لایه دوم تابعی از نیاز ساکن خانه به نور، حریم و دید است. در نمای روبه باغ، جعبه های گل بصورت مدولار روی هم قرار گرفته و نرده های بالکن ها را شکل می دهند. این بدنه سبز از جمع آوری آبهای مصرفی در همان ساختمان و آب باران بصورت قطره ای و هوشمند  آبیاری می شود . 

در ساخت این بنا بطور کامل از مواد و مصالح بومی و محلی و همینطور مصالح باز مانده از تخریب بنای قبلی استفاده شده است. چوب های راه آهن که پس از چهل سال استفاده کنار گذاشته شده بودند، مجددا پرداخت و در کف حیاط استفاده شدند. آجرهای باقی مانده از تخریب، پس از شستشو و پرداخت در کف و دیوار باغ مورد استفاده قرار گرفتند. کلیه مصالح مصرفی از جمله چوب ، آجر، ورق آهن، سنگ از مواد سازگار با طبییعت می باشد، که از منابع بومی و محلی تامین شده است. دو پوسته بودن نمای رو به خیابان از تبادل حرارت مابین داخل و خارج جلوگیری می کند. پوسته بیرونی از جنس چوب است، که قابل کنترل بوده و باز و بسته می شود تا میزان نور و سایه دلخواه را تامین کند. پوسته دوم پرده ای شیشه ای از پنجره های دو جداره سرتاسری است که با تاکید بر شفافیت، مرزی ظریف میان داخل و خارج بوجود می آورد. در طراحی نمای جنوبی از ایده قرارگیری فضای سبز در ایوان استفاده شد، این ایده تمامی بالکن ها را پوشش داده و بصورت دیواره ای یکپارچه باغ را به بام متصل می کند و از طرف دیگر عمق ایجاد شده در نما از تبادل حرارت و اتلاف انرژی جلوگیری می کند. بدلیل کمبود آب در تهران آب های حاصل از باران از بام جمع آوری شده و به همراه آبهای مورد استفاده در ساختمان پس از تصفیه، در سیستم آبیاری قطره ای کلیه فضاهای سبز استفاده می شود.                          

موقعیت

موقعیت زمین در جنوب خیابان بیست متری واقع شده است. با ابعاد بیست متر بر و پنجاه متر عمق. سی متر شمال زمین براساس ضوابط شهری محل قرارگیری بنا و بیست متر جنوبی محل قرار گیری باغ (حیاط) است. بطوریکه ارتباط باغ با خیابان توسط بنا قطع می گردد. حال با توجه به اینکه ضوابط چنین دیاگرام فضائی را حکم  می کند، پرسش این است که چگونه می توان این ارتباط را برقرار کرد؟

ایده، این بود که با گسترش فضائی سبز از سطح خیابان به نمای شمالی و سپس نمای رو به آسمان ( بام ) و پس از آن امتداد این جریان در نمای جنوبی( رو به حیاط ) سطحی پیوسته بوجود آورده و ارتباط حیاط با خیابان را توسط گیاهان سبز برقرار می کند. به بیان دیگر سطوح نماهای شمالی، جنوبی، بام و حیاط با استفاده از ایده فضای سبز به هم پیوند داده شدند.

کاربری بنا:

مجموعه مسکونی صبا شامل بیست  چهار واحد مسکونی آپارتمانی است در دو اندازه یکصدو بیست و یکصدو چهل متری که در شش طبقه مسکونی و دو طبقه مشاعات طراحی و ساخته شده است. زمین پروژه هزار متر مربع و زیر بنای کلی چهار هزار و نهصد و شصت متر مربع می باشد. طراحی این بنا از سال ۹۴ آغاز و اجرای آن در سال ۹۴ به پایان رسیده است.

معماری ساختمان مسکونی،طراحی نما،خانه صبا،رضا صیادیان معماری ساختمان مسکونی،طراحی نما،خانه صبا،رضا صیادیان معماری ساختمان مسکونی،طراحی نما،خانه صبا،رضا صیادیان معماری ساختمان مسکونی،طراحی نما،خانه صبا،رضا صیادیان معماری ساختمان مسکونی،طراحی نما،خانه صبا،رضا صیادیان معماری ساختمان مسکونی،طراحی نما،خانه صبا،رضا صیادیان معماری ساختمان مسکونی،طراحی نما،خانه صبا،رضا صیادیان معماری ساختمان مسکونی،طراحی نما،خانه صبا،رضا صیادیان معماری ساختمان مسکونی،طراحی نما،خانه صبا،رضا صیادیان معماری ساختمان مسکونی،طراحی نما،خانه صبا،رضا صیادیان معماری ساختمان مسکونی،طراحی نما،خانه صبا،رضا صیادیان معماری ساختمان مسکونی،طراحی نما،خانه صبا،رضا صیادیان برش ساختمان مسکونی،مقطع ساختمان مسکونی،سکشن ساختمان مسکونی پلان ساختمان مسکونی،پلان مسکونی،پلان خانه صبا

تحریریه خط معمار

منبع: http://archline.ir – Dezeen – Caoi

تعداد بازدید: 7,755

۱ دیدگاه

  1. امیر گفت:

    برای چهار واحد ۴ عدد نورگیر و دو راه پله به نظرم هدر دادن فضاست !

    ولی معماری متفاوت نماش جالب بود

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *