معماری ساختمان اداری کارخانه درخشان قطعه‌ساز سپاهان، دفتر معماری آینه

معماری ساختمان اداری،طراحی نمای ساختمان اداری،معماری ساختمان کارخانه

معماری ساختمان اداری کارخانه درخشان قطعه‌ساز سپاهان، دفتر معماری آینه

معمار: دفتر معماری آینه
موقعیت: نجف‌آباد، اصفهان، ایران (ویلا شهر، شهرک صنعتی شهید منتظریه)
تاریخ: ۱۳۹۱
مساحت: ۱۰۱۱ مترمربع
وضعیت: ساخته‌شده
کارفرما: آقای سیدمحمد آیتی
تیم پروژه: علی دهقانی، علی سلطانی، عاطفه کرباسی

ما براي طراحي ساختمان اداري كارخانه، اندكي پس از اجراي كامل سقف‌ها و تيغه‌چيني برخي طبقات دعوت به كار شديم، به همين دليل، با ثابت ماندن عناصري چون ستون‌ها، دستگاه پله و آسانسور، با محدوديت‌هايی روبرو بوديم.

آنچه تيم طراحي را در اولین بازديد از سايت جذب كرد، محيط مجاور آن، شامل كوهستاني صخره‌اي بود؛ شكل و رنگ و حال و هواي خاص اين كوهستان كه در شرق و اندكي از شمال پروژه قرار داشت، نقطه آغازي براي ايده‌پردازي نما و حجم پروژه شد. در ابتدا، براي هماهنگي حجم و نيز روي كردن به كوهستان و تماشاي بهينة منظره آن از درون، با سازة فلزي، بخش‌هايي را به سازة اصلي و بتني پروژه افزوديم. این کار، سطوح افقي مستطيل‌شكل را نیز كه نتيجه‌اي يكنواخت و بي‌تحرك و بي‌واكنش در حجم نهايي در پي داشت، به بازي‌هاي فرمي وارد كرد و از درون، چرخش‌ها و در نتيجه، ديد و منظرهايي تعريف‌شده به سمت كوه به‌ وجود آورد. با همین هدف، در جاي جاي بخش‌هاي خدماتي يا اداري، تراس‌هايي براي در اختيار گذاردن مناظر كوه، به ساز‌ة پيشين اضافه شد.

در انتخاب مصالح و تعریف شكل بدنه و حجم و نيز در جاي‌گيري عملكردها در پلان، تلاش كرديم حجم پروژه از زمين و زمينة مجاور آن كه زمينه‌اي كوهستاني در شمال است، به آرامي برخيزد و به سمت شهر، در سمت جنوب رو كند. حجم پايه كه كاركنان و كارگران را در فضاهاي اداري و غذاخوري و نيز بخش خدماتي و نگهباني در خود جاي مي‌دهد، همرنگ با كوهستان است. حجم جنوبي، ضمن اختصاص كاربري‌هاي درون آن به اقامتی و مديريتي و سالن كنفرانس، با مصالح مدرن برجسته مي‌شود و با ديدی پانوراما و پيوسته، به شهر رو مي‌كند. به اين ترتيب، در نما مصالح مدرن و سنگ‌هاي همگون با كوهستان، مطابق با عملكردهايي كه در پس خود پنهان كرده‌اند، در هم قفل مي‌شوند.

تيغه‌هاي داخلي بخش اداري كه قبل از طراحي ما، با مصالح بنايي شكل گرفته بود، تخريب و در طرح جديد، فضايي يكدست و انعطاف‌پذير براي بخش اداري ایجاد شد. پنجره‌هاي اين فضاي يكدست و نيز سالن غذاخوري در همكف از قاب‌هايي پرتعداد، اما محدود در اندازه، تشكيل مي‌شود كه با توجه به برخي چشم‌اندازهاي نامطلوب جبهه شرقي، طبيعت مجاور، يعني كوهستان و آسمان صاف را انتخاب و به كاركنان فضاي داخلي هديه كند.

اين پروژه، فضاي اداري كارخانه‌ را چنان در خود جاي داده كه ديگر براي كوهستان مجاور خود و كوهنورداني كه براي تجربة حضور در زمينة زيبا و طبيعي كوهستان به آنجا مي‌آيند، غريبه نباشد، انگار كه از دل كوه برخاسته، با آن رفاقت مي‌كند و با سايه‌روشن‌هاي آن در گفتگو و سازگاري است.

معماری ساختمان اداری،طراحی نمای ساختمان اداری،معماری ساختمان کارخانه معماری ساختمان اداری،طراحی نمای ساختمان اداری،معماری ساختمان کارخانه معماری ساختمان اداری،طراحی نمای ساختمان اداری،معماری ساختمان کارخانه معماری ساختمان اداری،طراحی نمای ساختمان اداری،معماری ساختمان کارخانه معماری ساختمان اداری،طراحی نمای ساختمان اداری،معماری ساختمان کارخانه معماری ساختمان اداری،طراحی نمای ساختمان اداری،معماری ساختمان کارخانه طراحی داخلی ساختمان اداری،طراحی داخلی اداری طراحی داخلی ساختمان اداری،طراحی داخلی اداری

پلان ها، سایت پلان و مقطع (برای بزرگنمایی بر روی تصاویر کلیک کنید)

سکشن ساختمان اداری،مقطع ساختمان اداری،برش ساختمان اداری S-Elevation سایت پلان ساختمان اداری E-Elevation پلان ساختمان اداری پلان ساختمان اداری پلان ساختمان اداری معماری ساختمان اداری،طراحی نمای ساختمان اداری،معماری ساختمان کارخانه

تحریریه خط معمار

منبع: http://archline.ir – Archdaily – Iranian Architects

تعداد بازدید: 3,976

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *