معماری مجدد آپارتمان کاوه در تهران ، دفتر معماری و طراحی پرگار

معماری مجدد آپارتمان کاوه در تهران

معماری مجدد آپارتمان کاوه در تهران ، دفتر معماری و طراحی پرگار

معماری: استودیو معماری و طراحی پرگار

موقعیت: ایران، تهران

مساحت: ۱۴۰۰ متر مربع

طراحان: بهزاد حیدری، شیرین صمدیان

همکاران طراحی: سالومه محمدی

سازه: محمدرضا کاظمی

عکاس: حسین فراهانی، مهرداد عمرانی

اکنون به شرح معماری ساختمان مسکونی کاوه از زبان معمار می پردازیم.

در حالی که امروزه ساخت و سازهای موجود در سطح شهر معمولا منجر به از بین رفتن ساختمان های قدیمی برای تولید اقامتگاه های جدید می شوند،  بازسازی پروژه خانه کاوه نمونه ای بی نظیر از حفظ ساختمان های با ارزش در تهران می باشد. ساختمان موجود با قدمتی ۲۰ ساله، شامل سه طبقه می باشد که دو طبقه ی آن مسکونی و یک طبقه پارکینگ می باشد و در یکی از محله های شلوغ تهران واقع شده است. ساختمان از محدودیت هایی چون نور کم، امکانات و مصالح قدیمی در هر دو فضای داخلی و خارجی برخوردار بود.

پس از بررسی ها مشخص شد که این پروژه، نیاز به تعمیرات ساختاری و مکانیکی با اضافه کردن طبقه سوم به عنوان یک آپارتمان خصوصی می باشد. اولین گام برای ایجاد برنامه های یکپارچه، جهت ایجاد فضای بازتر و قابل زندگی تر بود. بیشترین مشکل تاریکی و کمبود نور در وسط پلان، ناشی از طول مساحت ساخته شده بود. کانسپت اصلی طراحی ، قرار دادن نور و رنگ در داخل ساختمان بود و این امر با استفاده از یک چراغ روشنایی در قسمت خالی به عنوان هسته اصلی خانه حاصل شد.

سایر مناطق زندگی در اطراف این هسته چیدمان شده اند ، طبقه اول میزبان فعالیت های عمومی است در حالی که اتاق های خصوصی و خدمات مرتبط با آن در طبقه دوم واقع شده، در سطح طبقه سوم نورگیر به عنوان حیاط خصوصی قرار گرفته شده است. شکل درخت مانند این نورگیر انتقال از نورگیر به حیاط را نشان می دهد. توسعه سریع تهران مشکلات زیادی از جمله فضای سبز کمتر را به وجود می آورد ، زیرا مشاهده می شود اکثر بالکن ها مناطق استفاده نشده در آپارتمان ها هستند. تعامل خانه با فضای سبز یکی دیگر از ایده های طراحی بود. نمای جنوبی، دو لایه بالکن ها را در طبقه دوم فراهم می کند که توسط اتاق های خصوصی و یک ایوان عمومی برای یکپارچه سازی حیاط و مناطق زندگی واقع در طبقه اول استفاده می شود ، و روف گاردن فضای سبز را از طریق منطقه ساخته شده گسترش می دهد.

عقب نشینی حدود ۲ متر از خط نما به طراحان این امکان را می دهد تا نور روز و فضای سبز زیرزمین را که به امکانات ورزشی ، پارکینگ و مناطق خدماتی اختصاص داده شده است ، فراهم کند. طراحی و مصالح نما، نمایانگر معماری سنتی ایران با تفاوت های جزئی در جزئیات است تا آن را با زندگی امروزی سازگار کند. آجرهای نمای شمالی در جهت شکل دادن به شکل خمیده ورودی طراحی شده اند ، با یک نگاه دقیق تر می بینید که دهانه های شیشه ای در کنار آجرها قرار دارند که یادآوری آب جاری در ماسه ها برای ایجاد حس طبیعت محلی است.

در ادامه خط معمار شما را به دیدن تصاویر دعوت می نماید.

معماری مجدد آپارتمان کاوه در تهران معماری مجدد آپارتمان کاوه در تهران معماری مجدد آپارتمان کاوه در تهران معماری مجدد آپارتمان کاوه در تهران معماری مجدد آپارتمان کاوه در تهران معماری مجدد آپارتمان کاوه در تهران معماری مجدد آپارتمان کاوه در تهران معماری مجدد آپارتمان کاوه در تهران معماری مجدد آپارتمان کاوه در تهران معماری مجدد آپارتمان کاوه در تهران معماری مجدد آپارتمان کاوه در تهران معماری مجدد آپارتمان کاوه در تهران معماری مجدد آپارتمان کاوه در تهران معماری مجدد آپارتمان کاوه در تهران معماری مجدد آپارتمان کاوه در تهران

پلان ها، دیاگرام، سکشن و غیره.

تحریریه خط معمار

نگارنده: مینا مقدم

شرکت طراحی داخلی آوگون

منبع: Archdaily

تعداد بازدید: 5,765

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *